Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak se opravují revoluční pneu, které se nedofukují a nelze je „píchnout”?
8.8.2019 | Petr Miler
Po letech vývoje konečně míří na silniční auta s cílem ušetřit vám spoustu starostí, nezničitelné ale nejsou. Mimo silnice se nějaký ten pátek používají, a tak se můžeme už teď podívat, jak probíhá jejich oprava.
Pneumatikářský gigant Michelin už před mnoha léty přišel s novým typem obutí zvaným Tweel, který pro správný výkon své funkce vůbec nepotřebuje hustit vzduchem. Místo toho pneumatika (podržíme se toho termínu, třebaže bez vzduchu uvnitř už na tohle označení úplně nesedí) spoléhá na vertikální žebra z odolné pryskyřice, jenž spojují běhoun a střed sloužící rovnou k uchycení na náboj kola. Právě od této koncepce je ostatně odvozen název nové gumy - Tweel je složenina slov Tyre (pneumatika) a Wheel (kolo).
Francouzi už v minulé dekádě slibovali, že tento koncept dostanou na silniční auta a nejvážněji to mysleli, když jej prezentovali na dobovém Audi A4. Jenže dosud se to nestalo. Tweel jako takový se tedy sériově vyrábí už od roku 2014, jenže jen pro stavební stroje a od loňska i pro čtyřkolky. Až před pár týdny bylo konečně oznámeno, že s pevně stanoveným termínem míří do světa silničních aut.
Bezvzduchovým pneu se dostává spousty pozornosti, neboť mají moc udělat z moderních aut ještě více bezúdržbové stroje. Pokud si dnes koupíte nový vůz, nemusíte se starat téměř o nic, tedy krom absolvování pár pravidelných kontrol v servisu. V případě pneu to ale neplatí - většina lidí je dvakrát ročně mění, pak zdaleka nevydrží věčně a k tomu skýtají ještě dvě úskalí. Jednak je třeba kontrolovat jejich tlak, který má zásadní vliv na fungování celého auta od jeho spotřeby až po jízdní vlastnosti. A jednak na silnicích, jako jsou ty naše, je docela snadno prorazíte či jinak poškodíte.
Tweel, který nyní míří na silnice pod označením UPTIS (Unique Puncture-proof Tire System, tedy Unikátní systém pneumatik odolný proti defektu), většina těchto problémů míjí. Ztráta tlaku z jakéhokoli důvodu nepřipadá v úvahu, životnost je delší a též odolnost proti mechanickému poškození je větší. Ani to ale neznamená, že se její běhoun neopotřebovává či že se nemůže poškodit. A v takovém případě je třeba jej opravit.
Jak to probíhá, můžete spatřit na videu níže. Vyměnit celé kolo za nové je pochopitelně též možné, nesmíme ale zapomínat, že jde v podstatě o disk s „pneumatikou” v jednom balení, takže konkrétně ten na na záběrech stojí více jak 25 tisíc Kč. Vyplatí se tedy vyměnit jen běhoun, které Michelin dodává jako náhradní i s patřičnou technikou. Výměna není úplně snadná, firma Pete's Tire Barns, jejíž práci na videu níže uvidíte, to ale dovede.
Video bohužel nemá zvuk, takže si k němu můžete pustit třeba Karla Gotta, zajímavosti podívané to ale neubírá. Servis nejprve poničený běhoun téměř kompletně obrousí, zbylé mělké drážky vyplní měkkou gumou a nalepí nový běhoun. Ten má jiný a pochopitelně zcela nový vzorek, který by znovu měl něco vydržet. A pozoruhodný je i zbytek procesu, kdy jsou tlakem vzduchu dány všechny součásti řádně dohromady - výsledkem je bezvzduchová pneu, která vypadá jako nová.
Video, které můžete zhlédnout v kompletní podobě níže a nebo rychleji pohledem na vybrané pasáže v následující galerii, má stopáž přes 25 minut, dokumentuje ale práce trvající asi čtyři hodiny. Přesto Pete's Tire Barns říká, že jde o velmi rychlý a výhodný zásah, který dovolí postiženém stroji pracovat téměř neustále bez nutnosti investovat do nového Tweelu či UPTISu.
Předpokládáme, že do doby nasazení UPTISů do silničního provozu bude tento proces urychlen, ale také nemusí - standardem se může sát rychlá výměna kola za nové a následná oprava toho poškozeného, kdy vám servis vyúčtuje jen náklady na opravu plus cenu jakési kompenzace za nový či novější zbytek kola. Nakonec, podobné situace by měly být už z podstaty fungování tohoto řešení velmi vzácné...
Oprava bezvzduchové pneu je dnes nevídanou věcí, za pár let by se mohla stát mnohem obvyklejší
Zdroje: CNC Technology@YouTube, Michelin
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Na Sachsenringu začal letošní šampionát IDM včera 20:00
- Účastníci IDM v SBK a SSP včera 15:00
- BMW ASA: automatické řazení pro motocykly včera 13:13
- Grand Prix Kazachstánu odložena na pozdější termín včera 11:46
- IDM letos bez Michala Práška 2.5.2024
Nejčtenější články
- VW odhalil víc k novému Transporteru, dál bude k dispozici s jediným smysluplným pohonem
4.4.2024 - Porsche nečekaně žaluje firmu Singer, která dělá z jeho aut ještě úžasnější stroje. Proč, když ho to 15 let nechávalo chladným?
4.4.2024 - Divoký růst prodejů elektromobilů je skutečně minulostí, v USA za první kvartál dokonce ztratily podíl na trhu
4.4.2024 - Zemřel nejslavnější fanoušek Hondy NSX. Muž, který si z druhé NSX udělal přívěs, se zabil v jiném sporťáku značky
4.4.2024 - Nejvzácnější a nejpodivnější moderní Lamborghini nikdo nechce. Zámožný majitel se ho 2 roky neumí zbavit, zkouší to zas
4.4.2024
Živá témata na fóru
- audi A4 2023 2.0 tfsi 110kw , automat 05.04. 17:59 - Filip
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 15:12 - pavproch
- Rychlodotazy 05.04. 15:07 - pavproch
- Politický koutek 05.04. 13:36 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz
- Onboard videa 05.03. 12:52 - řidičBOB
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch
- Octavia 3, golf, passat, leon, focus - benzín, cca 2016 05.03. 07:26 - petr_riha