Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak velikost kol ovlivňuje výkon auta? Překvapí vás, jak moc toho umí změnit
11.5.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Použití jiných kol a pneumatik je jednou z nejsnazších úprav, kterou můžete na jakémkoli autě provést. Dá se jí mnohému pomoci, ale také uškodit.
Kola dělají auto, říká se. Je to do značné míry pravda, jiné disky a pneumatiky mohou vozu přidat na kráse i zásadně změnit jízdní projev. Prakticky zaměření majitelé hledají řešení různé velké či těžké disky a rozličné pneumatiky, aby získali více stability nebo trakce za jízdy, jiným zase jde více o vzhled. Namítat nelze nic ani proti jedné z těchto motivací, je ale dobré si uvědomit, že ryzí sledování druhého aspektu dokáže do značné míry zhatit úspěchy v tom prvním.
Přesně to ukazuje případ Subaru Subaru XV na záběrech níže. Jeho majitel jménem Thomas změřil výkon na kolech se standardními celoročními pneumatikami 225/60 R17 Yokohama Geolander. Poté nechal nasadit odolné terénní disky R15 s vysokoprofilovými gumami 235/75 BF Goodrich. Zvedla se tím výška podvozku a zároveň XV dostalo lepší výbavu do zdolávání nezpevněného povrchu, takže ani praktický aspekt nepřišel zkrátka. Nesmíme ale opomenout, že přibyla celková neodpružená hmota 21,2 kilogramů, v každém rohu tedy přes pět kilo. A také se zvětšil obvod kol.
Standardně má motor americké verze XV (říká si tam Crosstrek) produkovat 154 koní při 6 000 ot./min a 196 Nm při 4000 ot,/min. Se standardními pneumatikami bylo na kolech naměřeno 143 koní a 178 Nm. To jsou vzhledem k papírovým údajům výborné hodnoty naznačující, že motor vyšší výkon, než sama automobilka uvádí. Po montáži terénních gum však naměřená čísla výrazně klesla. Výkon se vyšplhal jen na 129 koní a točivý moment zase na 165 Nm. Pouhá změna kol a pneumatik tak znamenala v tomto případě úbytek 14 koní a 13 Nm - to je asi 10 procent ztráty, opravdu velký a pro řidiče už citelný rozdíl.
Možná se divíte, jak taková změna vůbec může něco provést s výkonem motoru, bavíme-li se ale o výkonu na kolech a nikoli na klikové hřídel, pak docela snadno. Důvodem je zde vyšší rotační setrvačnost kol s hrubým vzorkem, která je odvislá nejen od hmotnosti, ale hlavně od jejího rozložení v rámci kola. Čím více je jí umístěno na obvodu a čím je obvod sám větší, tím více výkonu je spotřebováno na jeho roztočení. O to méně ho pak zůstane pro akceleraci samotného auta.
Pochopitelně, podobná změna nenastane s každou výměnou disků kol a pneumatik, záleží na konkrétním případě. Pokud zůstane zachován obvod kola, hmotnost celé sady a změníte pouze 16" disky za 17", rozdíl stěží zaznamenáte. To je ale spíše případ, který v praxi nenastane - obvod kol by měl zůstat přibližně zachován, už změna hmotnosti kol a rozložení hmotnosti v jejich rámci ale udělá své.
Pokud jste tedy někdy měli pocit, že s menšími pneumatikami, které máte na zimu, jede auto lépe, byli jste na správné stopě. Zimní gumy sice mívají větší valivý odpor, ale současně bývají užší, menší a tím i lehčí.






Velikost kol bývá celkem častým předmětem úprav vozů. Je dobré si připomenout, že z hlediska výkonového projevu auta může být snadno kontraproduktivní
Zdroj: Blake's Garage@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Žádná AI: Reálně nabourané Bugatti Chiron na vrakovišti se hned tak nevidí, teď ho prodávají v aukci na díly
včeraExistuje méně vhodné místo pro prodej „nejbělejšího bílého BMW”, než je Jihoafrická republika?
5.9.2025Přelomový Jaguar nachytali při testech, jak si hraje na něco, čím není, bude to jen další hřebíček do jeho rakve
3.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- SprintRace vyhrál Marc Marquez, vedoucí Alex Marquez havaroval včera 15:30
- Vítězem Toprak před Bulegou včera 14:36
- Supersporty kořistí Manziho, 14. Vostatek včera 14:30
- Pole Position v Moto2 získal Holgado, 7. Salač včera 14:20
- Pole position překvapivě pro Hondu včera 14:12
Nejnovější články
Z „echt rakouského” vzhledu nového Audi si utahuje polovina internetu, sériová verze přesto nebude jiná
před 11 hodinamiDalší hvězda Formule 1 se zbavuje své exkluzivní silniční rakety, to už snad nemůže být náhoda
včeraVW začal prodávat jeden ze svých největších bestsellerů v novém, auto velké skoro jako Škoda Superb nabízí od 350 tisíc Kč
včeraRuský miliardář se zbavil jedné z nejúchvatnějších superjachet světa, možná mu došly peníze na její provoz
včeraŽádná AI: Reálně nabourané Bugatti Chiron na vrakovišti se hned tak nevidí, teď ho prodávají v aukci na díly
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva