Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak velikost kol ovlivňuje výkon auta? Překvapí vás, jak moc toho umí změnit
11.5.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Použití jiných kol a pneumatik je jednou z nejsnazších úprav, kterou můžete na jakémkoli autě provést. Dá se jí mnohému pomoci, ale také uškodit.
Kola dělají auto, říká se. Je to do značné míry pravda, jiné disky a pneumatiky mohou vozu přidat na kráse i zásadně změnit jízdní projev. Prakticky zaměření majitelé hledají řešení různé velké či těžké disky a rozličné pneumatiky, aby získali více stability nebo trakce za jízdy, jiným zase jde více o vzhled. Namítat nelze nic ani proti jedné z těchto motivací, je ale dobré si uvědomit, že ryzí sledování druhého aspektu dokáže do značné míry zhatit úspěchy v tom prvním.
Přesně to ukazuje případ Subaru Subaru XV na záběrech níže. Jeho majitel jménem Thomas změřil výkon na kolech se standardními celoročními pneumatikami 225/60 R17 Yokohama Geolander. Poté nechal nasadit odolné terénní disky R15 s vysokoprofilovými gumami 235/75 BF Goodrich. Zvedla se tím výška podvozku a zároveň XV dostalo lepší výbavu do zdolávání nezpevněného povrchu, takže ani praktický aspekt nepřišel zkrátka. Nesmíme ale opomenout, že přibyla celková neodpružená hmota 21,2 kilogramů, v každém rohu tedy přes pět kilo. A také se zvětšil obvod kol.
Standardně má motor americké verze XV (říká si tam Crosstrek) produkovat 154 koní při 6 000 ot./min a 196 Nm při 4000 ot,/min. Se standardními pneumatikami bylo na kolech naměřeno 143 koní a 178 Nm. To jsou vzhledem k papírovým údajům výborné hodnoty naznačující, že motor vyšší výkon, než sama automobilka uvádí. Po montáži terénních gum však naměřená čísla výrazně klesla. Výkon se vyšplhal jen na 129 koní a točivý moment zase na 165 Nm. Pouhá změna kol a pneumatik tak znamenala v tomto případě úbytek 14 koní a 13 Nm - to je asi 10 procent ztráty, opravdu velký a pro řidiče už citelný rozdíl.
Možná se divíte, jak taková změna vůbec může něco provést s výkonem motoru, bavíme-li se ale o výkonu na kolech a nikoli na klikové hřídel, pak docela snadno. Důvodem je zde vyšší rotační setrvačnost kol s hrubým vzorkem, která je odvislá nejen od hmotnosti, ale hlavně od jejího rozložení v rámci kola. Čím více je jí umístěno na obvodu a čím je obvod sám větší, tím více výkonu je spotřebováno na jeho roztočení. O to méně ho pak zůstane pro akceleraci samotného auta.
Pochopitelně, podobná změna nenastane s každou výměnou disků kol a pneumatik, záleží na konkrétním případě. Pokud zůstane zachován obvod kola, hmotnost celé sady a změníte pouze 16" disky za 17", rozdíl stěží zaznamenáte. To je ale spíše případ, který v praxi nenastane - obvod kol by měl zůstat přibližně zachován, už změna hmotnosti kol a rozložení hmotnosti v jejich rámci ale udělá své.
Pokud jste tedy někdy měli pocit, že s menšími pneumatikami, které máte na zimu, jede auto lépe, byli jste na správné stopě. Zimní gumy sice mívají větší valivý odpor, ale současně bývají užší, menší a tím i lehčí.
Velikost kol bývá celkem častým předmětem úprav vozů. Je dobré si připomenout, že z hlediska výkonového projevu auta může být snadno kontraproduktivní
Zdroj: Blake's Garage@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před hodinou - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 2 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 4 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 5 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva