Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak vypadá alternátor zevnitř? A jak vlastně funguje? Je překvapivě složitý
13.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Alternátor je klíčová součást elektrické soustavy auta, neboť vyrábí proud. Je ale potřeba ho proudem i napájet. Podívejte se, proč.
Všichni ho v autě máme, většinou se o něj ale začneme starat až v okamžiku, kdy přestane fungovat. V tu chvíli je na světě velký problém, protože bez něj drží auto při životě jen baterka s velmi omezenou kapacitou. Mluvíme o alternátoru, zařízení, které vyrábí elektřinu pro pohon snad veškerého příslušenství a výbavy, které v autě máme, od osvětlení po elektricky výsuvnou anténu.
Jenže víme, jak funguje a jak to vypadá uvnitř? Protože o věci se dozvíte nejvíc, když ji rozeberete, udělal přesně to autor přiloženého videa - vydal se na vrakoviště, kde našel alternátor, vymontoval ho z auta a vzal si ho na ponk, kde ho rozebral. S jediným cílem - ukázat světu, co je uvnitř.
Jak alternátor vypadá, ví každý - kovová schránka, na jejímž jednom konci je kladka. Ta je poháněna řemenem od motoru a je k ní pevně připojen rotor alternátoru. Stator je naopak připevněný k vnější schránce. Některé alternátory mají vnější větráček, který je chladí tím, že skrz ně táhne vzduch, jiné alternátory mají tenhle větráček jen uvnitř; v každém případě je chlazení potřebné.
Hřídel rotoru je uložena v kuličkových ložiscích, samotný rotor je tvořen elektrickou cívkou. Do té je po zapnutí zapalování kartáčky dotýkajícími se měděných sběrných kroužků na hřídeli přiváděn stejnosměrný proud z baterie. Tento proud prochází cívkou, čímž z ní dělá elektromagnet. Této cívce se říká budicí a za zmínku stojí, že postavení cívek může být i opačné. Stator s budicí cívkou je pak uvnitř a kolem něj se otáží rotor.
Budicí cívku lze samozřejmě nahradit normálním magnetem, jenže v takovém případě už by to nebyl alternátor, ale dynamo a současně by nešlo regulovat množství proudu, které alternátor vyrábí. Regulace je nutná jednak proto, že množství proudu, které systémy auta potřebují, se různí, a také se různí otáčky rotoru - jsou svázané s otáčkami motoru. Takhle může řídící elektronika - přesněji regulátor napětí, o kterém se rozepíšeme níže - určit, kolik stejnosměrného proudu do alternátoru pošle, a tím upraví sílu elektromagnetu a tedy i množství proudu, které v alternátoru vzniká.
Otáčením rotoru se střídavými póly - severním a jižním, jako u normálního magnetu; póly jsou ony kovové trojúhelníky, „prsty” na vnějšku rotoru - ve statoru vzniká střídavý elektrický proud. Prochází diodami, což jsou v podstatě jednocestné ventily a mění střídavý proud na stejnosměrný, který pak proudí dále do baterie a tím ji nabíjí. Stator je v tomto případě tvořen třemi cívkami, propletenými a pootočenými navzájem o 120°, tvořícími třífázový alternátor. Je efektivnější než případný jednofázový alternátor.
Důležitou součástí je také regulátor napětí, který se stará o to, aby v alternátoru se změnami zatížení a otáček nedocházelo k velkým poklesům nebo naopak nárůstům napětí. Velké kolísání může poškodit řídící jednotky a další systémy vozu, takže regulátor udržuje výstupní napětí mezi 13,5 a 14,5 voltu.
Kromě toho je to také právě tahle součástka, která měří odběr proudu z baterie - podle toho, jestli zapnete rádio, vyhřívání zadního okna nebo světla - a podle toho posílá do budicí cívky více nebo méně proudu. Tím zesiluje nebo zeslabuje magnetické pole a zvyšuje nebo snižuje množství střídavého proudu vytvářeného alternátorem.
Alternátor je tedy relativně složité zařízení, které nejen vyrábí proud, ale samo se stará o to, aby proudu nebylo moc nebo málo a aby v systému nevznikalo přepětí nebo podpětí. Jeho poruchu hlásí červená kontrolka na přístrojovém štítu; protože dnes v autech nebývají voltmetry, není jak bez multimetru napětí změřit. Výrazné přepětí i podpětí je pro systémy auta nebezpečné, s těmito problémy se ale v případěch moderních alternátorů naštěstí nesetkáváme často.
Alternátor je docela složitý, jak už naznačuje jeho schema
Jeho poruchy ale přes složitost nejsou až tak časté, byť nejsou ani výjimečné
Zdroj: Jalopnik@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 3 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 5 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 6 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 7 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 14:36 - Stepan
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz