Reklama

Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád

Na papíře dokonale efektivní způsob přenosu výkonu z motoru na kola uměl zaválet i ve Formuli 1, u řidičů ale převodovky CVT nebodovaly. Japonci říkají, že to změní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád

12.3.2018 | Mirek Mazal | 29 příspěvků

Na papíře dokonale efektivní způsob přenosu výkonu z motoru na kola uměl zaválet i ve Formuli 1, u řidičů ale převodovky CVT nebodovaly. Japonci říkají, že to změní.

Po představení nové generace Toyoty Auris s automatickou převodovkou CVT nešlo přehlédnout všeobecnou nevoli, kterou opětovná aplikace tohoto systému řazení vyvolala. Plynulý přenos hnací energie není uživatelsky příliš přívětivý a zákazníci ho zrovna nemilují, automobilky ale ano kvůli nižším hodnotám spotřeby během normovaného měření a nízkým nákladům na jejich výrobu.

Problémem není ani tak fungování převodovky samotné, jako spíše zvyk zákazníků na charakteristický projev převodovek založených na ozubených kolech. Rychlost vozu roste spolu s růstem otáček motoru, variátory naopak drží motor v konstantních otáčkách a plynule mění převod. Výkon na kola se přenáší bez skokových změn, jenže řidič vozu si připadá jakoby jel na skútru

Z hlediska využití výkonu jde o ideální způsob práce s motorem, však i ve Formuli 1 byl citelně rychlejší než sekvenční převodovky, lidem se to však nelíbí. Automobilky proto u CVT vytvářejí virtuální rychlostní stupně, aby měl konzervativní člověk pocit přeřazování, což ale snižuje efektivitu jejího fungování. Ve sportovním režimu převodovka zkouší švindlovat řazení ještě více, ale i tak přechod mezi imaginárními rychlostními stupni bývá nepřirozený a zdlouhavý.

Toyota ale CVT používá u mnoha svých modelů a u nejnovějšího Aurisu ji najdeme znovu. Aby ale dojem z převodovky vylepšila, byl do ní přidán přímý převod ozubenými koly. Představuje ekvivalent tradičního prvního stupně a uplatňuje se při rozjezdu. Po něm práci přebírá převod CVT. Ten mohl být optimalizován pro vyšší rychlosti a má umět zařadit o 20 % rychleji.

Ředitel automobilky Tatsuro Ueda v Ženevě novinářům sdělil, že nadcházející generace CVT zvládne napravit všechny nedostatky, kvůli kterým si lidé variátor nedokázali oblíbit. „Místo prvního převodového poměru v režimu CVT použijeme přímý převod. Po přeřazení na druhý se své role ujme CVT.“ Po dosažení určité rychlosti se ozubený mechanismus přepne zase na variátor s řemenem.

Nový Auris se začne prodávat během letošního roku a kromě ostatních změn uvnitř i vně se zlepšila i podvozková platforma TNGA, která nabízí nižší těžiště, lepší odpružení multilink a jistější jízdní vlastnosti. Podvozek se vyvíjí správným směrem, o převodovce si to řekneme, až ji sami vyzkoušíme...

Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád - 1 - Toyota Auris 2018 nova Zeneva 2018 zive 01Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád - 2 - Toyota Auris 2018 nova Zeneva 2018 zive 02Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád - 3 - Toyota Auris 2018 nova Zeneva 2018 zive 03Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád - 4 - Toyota Auris 2018 nova Zeneva 2018 zive 04Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád - 5 - Toyota Auris 2018 nova Zeneva 2018 zive 05Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád - 6 - Toyota Auris 2018 nova Zeneva 2018 zive 06Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád - 7 - Toyota Auris 2018 nova Zeneva 2018 zive 07Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád - 8 - Toyota Auris 2018 nova Zeneva 2018 zive 08Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád - 9 - Toyota Auris 2018 nova Zeneva 2018 zive 09Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád - 10 - Toyota Auris 2018 nova Zeneva 2018 zive 10Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád - 11 - Toyota Auris 2018 nova Zeneva 2018 zive 11Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád - 12 - Toyota Auris 2018 nova Zeneva 2018 zive 12
Nové provedení automat CVT si debut užije v nové generaci Aurisu, který se poprvé představil před pár dny v Ženevě

Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád - 13 - proc je cvt cool video ee ilu 01Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád - 14 - proc je cvt cool video ee ilu 02Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád - 15 - proc je cvt cool video ee ilu 03Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád - 16 - proc je cvt cool video ee ilu 04Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád - 17 - proc je cvt cool video ee ilu 05
CVT alias Continuously Variable Transmission. Toyota chce napravit dojem z bezstupňové převodovky tím, že ji zapojí do akce až od druhého převodového stupně a zrychlí její fungování

Zdroj: Motoring

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Diskuze 29 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše