Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád
12.3.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Na papíře dokonale efektivní způsob přenosu výkonu z motoru na kola uměl zaválet i ve Formuli 1, u řidičů ale převodovky CVT nebodovaly. Japonci říkají, že to změní.
Po představení nové generace Toyoty Auris s automatickou převodovkou CVT nešlo přehlédnout všeobecnou nevoli, kterou opětovná aplikace tohoto systému řazení vyvolala. Plynulý přenos hnací energie není uživatelsky příliš přívětivý a zákazníci ho zrovna nemilují, automobilky ale ano kvůli nižším hodnotám spotřeby během normovaného měření a nízkým nákladům na jejich výrobu.
Problémem není ani tak fungování převodovky samotné, jako spíše zvyk zákazníků na charakteristický projev převodovek založených na ozubených kolech. Rychlost vozu roste spolu s růstem otáček motoru, variátory naopak drží motor v konstantních otáčkách a plynule mění převod. Výkon na kola se přenáší bez skokových změn, jenže řidič vozu si připadá jakoby jel na skútru
Z hlediska využití výkonu jde o ideální způsob práce s motorem, však i ve Formuli 1 byl citelně rychlejší než sekvenční převodovky, lidem se to však nelíbí. Automobilky proto u CVT vytvářejí virtuální rychlostní stupně, aby měl konzervativní člověk pocit přeřazování, což ale snižuje efektivitu jejího fungování. Ve sportovním režimu převodovka zkouší švindlovat řazení ještě více, ale i tak přechod mezi imaginárními rychlostními stupni bývá nepřirozený a zdlouhavý.
Toyota ale CVT používá u mnoha svých modelů a u nejnovějšího Aurisu ji najdeme znovu. Aby ale dojem z převodovky vylepšila, byl do ní přidán přímý převod ozubenými koly. Představuje ekvivalent tradičního prvního stupně a uplatňuje se při rozjezdu. Po něm práci přebírá převod CVT. Ten mohl být optimalizován pro vyšší rychlosti a má umět zařadit o 20 % rychleji.
Ředitel automobilky Tatsuro Ueda v Ženevě novinářům sdělil, že nadcházející generace CVT zvládne napravit všechny nedostatky, kvůli kterým si lidé variátor nedokázali oblíbit. „Místo prvního převodového poměru v režimu CVT použijeme přímý převod. Po přeřazení na druhý se své role ujme CVT.“ Po dosažení určité rychlosti se ozubený mechanismus přepne zase na variátor s řemenem.
Nový Auris se začne prodávat během letošního roku a kromě ostatních změn uvnitř i vně se zlepšila i podvozková platforma TNGA, která nabízí nižší těžiště, lepší odpružení multilink a jistější jízdní vlastnosti. Podvozek se vyvíjí správným směrem, o převodovce si to řekneme, až ji sami vyzkoušíme...
Nové provedení automat CVT si debut užije v nové generaci Aurisu, který se poprvé představil před pár dny v Ženevě
CVT alias Continuously Variable Transmission. Toyota chce napravit dojem z bezstupňové převodovky tím, že ji zapojí do akce až od druhého převodového stupně a zrychlí její fungování
Zdroj: Motoring
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:02 - Vrooom
- Výběr Hybrid auta 04.26. 08:07 - nostromo23
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.