Reklama

Jde skutečně zvýšit výkon auta jen sportovním vzduchovým filtrem?

Reklama jistě bude tvrdit, že ano, ale jaká je realita? Test na „brzdě” s ním a bez něj dává možná až překvapivě jasnou odpověď.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Jde skutečně zvýšit výkon auta jen sportovním vzduchovým filtrem?

4.7.2018 | Mirek Mazal | 19 příspěvků

Reklama jistě bude tvrdit, že ano, ale jaká je realita? Test na „brzdě” s ním a bez něj dává možná až překvapivě jasnou odpověď.

Kdo by nechtěl mít výkonnější vůz? Je jedno, jestli máte 100, 200 nebo 500 koní, výkonu není nikdy dost. Možností, jak z motoru vydolovat další koně, je nespočet, naprostou většinu z nich ale spojuje jedno - jsou komplikované a tedy i drahé. O to lákavější jsou levné a jednoduché alternativy, jako výměna standardně montovaného vzduchového filtru za tzv. sportovní, obvykle průchodnější.

Marketing výrobců takových doplňků hovoří jasně - do motoru se díky nim dostane více vzduchu, tím budou moci přidat i více paliva a výkonu přibude. Řeč bývá o jednotkách procent výkonu, někdy padne i dvouciferná procentní hodnota. To je vážně dost a u takového 300koňového motoru by to mohlo znamenat klidně 30 koní k dobru, za pár tisíc korun. Je ale praxe vážně tak růžová?

Právě to se rozhodl ověřit Mat Watson z Carwow, který je majitelem Porsche 911 996 Carrera z roku 2000. Jeho výkon už loni ověřil na válcové brzdě, která ukázala citelně horší parametry výkonu proti původnímu sériovému stavu. Napadlo ho proto vyzkoušet, kolik koní přidá vložení sportovního vzduchového filtru do motoru.

Nejprve tedy nechat změřit výkon auta ve stavu, v jakém s ním dlouho jezdil. Výsledkem bylo maximum 274,8 hp čili 204,9 kW neboli 278,7 „evropského” koně (PS) a velmi zvlněnou křivku průběhu výkonu. Za osmnáct let provozu motor docela citelně ochabl, původně měl 320 koní. Současná hodnota výkonu by měla přesáhnout minimálně 290 koní a křivce nástupu plnokrevníků by slušelo méně vln. Celkem zklamání, proto se Mat rozhodl zasáhnout.

Vyčistil vstřikovače paliva, vyměnil výfukové potrubí, nainstaloval nový sportovní vzduchový filtr a pro dobré usínání dlouhodobě tankoval pouze Shell V-Power. Vrátil se na měření a sledoval, co se bude dít. První pokus přinesl výsledek 279,8 hp (208,6 kW resp. 283,8 PS). Druhý rozjezd na válcích ukázal 282,2 hp (210,4 kW resp. 286,2 PS). Křivka grafu zůstala v obou případech vlnitá, ale technik říká, že je to charakteristické pro generaci 996. „Vyčištění” i se sportovním vzduchovým filtrem vrátilo motoru asi 8 koní, žádný zázrak. Teprve pak ale přišel čas na podstatu testu.

Výše zmíněné nemusí tak úplně ukazovat, co přináší nebo nepřináší jiný vzduchový filtr, neboť změn proběhlo více. Mat tedy u jinak stejného motoru vyměnil sportovní vzduchový filtr z druhovýroby za originální a hned se vrátil zpátky k měření. Monitor zobrazil maximum 281,5 hp (209,5 kW a 285,4 PS), tedy nepatrně méně, ale průběh výkonu v celém spektru otáček se zlepšil. Standardní originální filtr tedy v tomto případě porazil ten dokupovaný a údajně lepší.

Pro referenci pánové změřili i kameramanovo BMW E36 328i s úpravou sacího vedení a novým softwarem řídící jednotky. Tohle auto má mít z fabriky 142 kW, tedy 190 koní a je ještě starší, už celé čtvrtstoletí. Přesto měření ukázalo až 226,6 hp (169 kW a 229,8 PS) výkonu, což se skutečně citelný nárůst u atmosféricky plněného motoru, navíc tak starého. A v kontextu s výše zmíněným je to nejlepší důkazem, že i takto jednoduchá úprava (upravené sání a nový software nestály ani 15 tisíc Kč) se vyplatí mnohem více - pouhé přehození filtru je zpravidla jen ztráta času a peněz.

Matovi se rozhodně nevyplatilo investovat asi 2 700 Kč do neoriginálního dílu, v téměř celém spektru otáček vykazoval drahý díl horší hodnoty. Závěr tohoto testu jistě není univerzální, jasně ale ukazuje, že slibům výrobců podobných doplňků nelze věřit - řešení celého sání vzduchu do motoru je velmi komplikovaná věc, kterou automobilka vyvíjí s ohledem na všechny myslitelné faktory. A výměna jednoho dílu bude jen stěží znamenat čisté zlepšení - to by jej použil přímo výrobce.

Pokud by vás zajímalo více na toto téma, dřívější komplexním test 19 různých řešení sání vzduchu včetně celého sacího traktu jasně ukázalo, co reálně může pomoci. Ani v tomto případě to pouhý jiný vzduchový filtr nebyl...

Jde skutečně zvýšit výkon auta jen sportovním vzduchovým filtrem? - 1 - Porsche 911 996 test vzduchoveho filtru 01Jde skutečně zvýšit výkon auta jen sportovním vzduchovým filtrem? - 2 - Porsche 911 996 test vzduchoveho filtru 02Jde skutečně zvýšit výkon auta jen sportovním vzduchovým filtrem? - 3 - Porsche 911 996 test vzduchoveho filtru 03Jde skutečně zvýšit výkon auta jen sportovním vzduchovým filtrem? - 4 - Porsche 911 996 test vzduchoveho filtru 04Jde skutečně zvýšit výkon auta jen sportovním vzduchovým filtrem? - 5 - Porsche 911 996 test vzduchoveho filtru 05Jde skutečně zvýšit výkon auta jen sportovním vzduchovým filtrem? - 6 - Porsche 911 996 test vzduchoveho filtru 06Jde skutečně zvýšit výkon auta jen sportovním vzduchovým filtrem? - 7 - Porsche 911 996 test vzduchoveho filtru 07Jde skutečně zvýšit výkon auta jen sportovním vzduchovým filtrem? - 8 - Porsche 911 996 test vzduchoveho filtru 08Jde skutečně zvýšit výkon auta jen sportovním vzduchovým filtrem? - 9 - Porsche 911 996 test vzduchoveho filtru 09Jde skutečně zvýšit výkon auta jen sportovním vzduchovým filtrem? - 10 - Porsche 911 996 test vzduchoveho filtru 10Jde skutečně zvýšit výkon auta jen sportovním vzduchovým filtrem? - 11 - Porsche 911 996 test vzduchoveho filtru 11Jde skutečně zvýšit výkon auta jen sportovním vzduchovým filtrem? - 12 - Porsche 911 996 test vzduchoveho filtru 12
Mat Watson zbytečně utratil peníze za sportovní filtr do svého Porsche. Sportovní je asi jen tím, že si pro něj musel zaběhnout do obchodu. Neberte to jako univerzálně platný závěr, našim dosavadním zkušenostem ale neodporuje

Zdroj: carwow@Youtube

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Diskuze 19 příspěvků

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama