Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Je lepší pohon 4x4 Audi quattro nebo BMW xDrive? Toto klání rozhodne až úplný závěr
29.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Quattro je pro mnohé synonymem pohonu všech kol, a tak odpradávna musí čelit útokům soupeřů. Tentokrát jej v Audi A6 vyzval xDrive v BMW řady 5.
Rozhodnout, zda lepší je systém quattro či xDrive, je prakticky stejně nemožné, jako říci, jestli na vrchol potravinového řetězce patří Audi nebo BMW. Jednak má každá značka své příznivce, kteří jednoduše odmítají jakkoliv uznat hlas druhého tábora. A jednak platí, že stejné označení dostávají rozličně fungující systémy, které se v různých situacích projevují různě. A tak zatímco v jednom může mít navrch to či ono quattro, v jiném může být lepší xDrive.
Dnes se podíváme na souboj, ve kterém jsou mapovány schopnosti „tradičního” quattra se samosvorným mezinápravovým diferenciálem v Audi A6 dosavadní generace proti aktuálnímu BMW řady 5 s xDrivem. Děje se tak v situacích, kdy jedno, dvě nebo dokonce tři kola stojí na povrchu s prakticky nulovou trakcí. Autoři srovnání použili testovací podložky, které dovolí libovolnému z kol se volně protáčet a tím simulovat extrémně kluzký povrch.
Úkolem je samozřejmě se z nastražené „pasti“ vůbec dostat, popřípadě z ní vyváznout co nejrychleji či nejjemněji. Pomineme v tuto chvíli, že Audi A6 je osazené dvoulitrovým turbodieselem, zatímco ve druhém rohu stojí BMW 5 poháněné dvoulitrem benzinovým, což srovnání činí poněkud nedokonalým. A raději se podíváme, jak si oba vozy poradily s jednotlivými nástrahami.
Srovnání je docela napínavé, neboť oba vozy dlouho zvládají jednotlivé disciplíny velmi podobně. Jedno prokluzující kolo neznamená pro Audi ani pro BMW žádný problém, bez větších potíží pak zvládnou, kdy se volně otáčí obě přední, obě zadní nebo dvě kola na jedné straně vozu. Pokaždé se tedy zdá, že BMW to zvládá s větší lehkostí, zatímco u Audi je třeba více šlápnout na plyn, ale to není rozdíl, který by mezi tyto soky kladl cokoli jiného než rovnítko.
Chleba se začne lámat až v úplném závěru, kdy vozy musí zvládnout rozjezd se třemi protáčejícími se koly. To je obvykle prubířský kámen pro všechny systémy pohonu 4x4 a ukáže se jím být i zde, třebaže jen napůl. BMW tuto situaci zvládne opět s lehkostí, Audi se ale nedokáže hnout z místa a na testovacích podložkách se jen ošívá. Platí to ale pouze v momentě, kdy mají oba vozy zapnutý stabilizační systém - pokud je u Audi vypnutý, opět se dokáže z této pasti vysmeknout během chvíle.
To je pozoruhodné i poučné, stejně jako v minulých případech podobných testů ale musíme dodat, že jde o velmi teoretické situace, které v praxi skoro nemohou nastat. Jen těžko se stane, že by tři kola stála třeba na uježděném ledu a jedno na suchém asfaltu, třebaže to není nemožné. Většinou rozdíly mezi adhezí povrchu pod jednotlivými koly nebude tak velký a pohony 4x4 si s tím poradí obecně lépe.
Přesto je třeba uznat, že v tomto klání o prsa vyhrálo BMW, protože každého řidiče nemusí v takové situaci napadnout vypnout ESP. Soupeření na této „opičí dráze” ovšem neříká nic o tom, který pohon se bude lépe chovat třeba při ostré jízdě na silnici, to je docela jiná situace...
Konfrontace pohonů 4x4 Audi a BMW byla v tomto případě rozhodnuta až v tomto momentu, a to jen díky tomu, že Audi k rozjezdu vyžadovalo vypnutí ESP
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před hodinou - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před hodinou - Elon Musk propustil celý reklamní tým značky pár měsíců poté, co ho stvořil, nesahal mu ani po kotníky
před 3 hodinami - Už 9 let v garáži zavřenou, dodnes novou špičkovou Škodu Superb dál nikdo nechce, majitel to odmítá vzdát
včera - Ford se nepoučil, brutální vrcholný Mustang navzdory jeho ceně prodává stejně teatrálně jako kdysi GT
včera - Stále více dieselů nezvládá projít už svou první STK, za opravu majitelé platí až 75 tisíc Kč
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva