Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
K čemu slouží skryté klapky běžně neviditelné za zadními nárazníky aut?
4.1.2019 | Petr Miler
Spousta zajímavých funkčních prvků aut je patrná na první pohled, ještě více je jich ale zůstává očím skryto. Tento najdete téměř na každém moderním voze, k čemu slouží?
Pokud jste někdy viděli „vhodně” nabourané, opravované či z jiného důvodu nekompletní auto postrádající zadní nárazník, pravděpodobně jste si toho všimli. Skoro každý modernější vůz skýtá v těchto místech větší či menší prvek z plastu a gumy, který tam nezapadá a na první pohled nedává žádný smysl. Však jsme na samém konci auta, tady už není nic krom zavazadlového prostoru a výfuku, tak čemu tady nechávat podobný prostor?
Když jsem se ve svém okolí ptal lidí, k čemu tato věc slouží, skoro všichni tápali. Většina nevěděla, ti kreativnější vymýšleli odpovědi jako chlazení zesilovače audioaparatury. Mohlo by být, aspoň teoreticky, realita je ale jiná. Co se tedy skrývá pod nárazníky?
Ve stručnosti řečeno jde o výdechy, které za určitých okolností dovolují vzduchu opustit kabinu auta. Sestávají z plastového obalu a gumových klapek, které výdech běžně nechávají uzavřený. Otevřou jej pak jen ve chvíli, kdy je tlak v kabině vyšší než v okolním prostředí a dovolují jej vyrovnat.
To má hned několik praktických dopadů. Klapky „povolí” jednak ve chvíli, kdy jsou například uzavřeny dveře, což by za normálních okolností bylo nepříjemné těm, kteří zůstávají na palubě. Z něčeho takového by je snadno mohly rozbolet uši, takhle se to nestane - klapky tlak vyrovnají.
Pomáhají také tzv. bezprůvanovému větrání a dobrému fungování ventilace vůbec. Bez nich by topení nebo klimatizace permanentně tlačily dovnitř kabiny více vzduchu, což by jednak opět zvyšovalo tlak a jednak omezovalo fungování samotné ventilace, neboť by měla stále více práce s tím dovnitř auta nějaký vzduch dostat. Takto jednou stranou vchází dovnitř a druhou - v případě potřeby - auto zase opouští. Čerstvý vzduch přibývá konzistentním tempem a větráky nejsou zbytečně namáhány.
A jsou tu i další pozitiva. Když si Chrysler nechal už v roce 1965 toto řešení patentovat, hovořil nejen o pozitivních následcích pro ventilační soustavu, ale i pro výdrž těsnění oken a dveří a také pro míru aerodynamického hluku. Totiž, kdyby se tlak v kabině neustále zvyšoval, tlačil by na dveře a okna, což by jednak namáhalo jejich uchycení a těsnění a jednak způsobovalo přirozené „odstávání”, což by za jízdy zvyšovalo aerodynamický hluk.
Jak vidíte, podstatných pozitivních přínosů je spousta a není divu, že větší či menší klapky tohoto typu dnes najdeme opravdu v každém autě, jen ne všude budou na místě jako třeba u současné Škody Octavia na snímcích níže. Je to jeden z těch velmi užitečných pomocníků, kteří se nehlásí o pozornost a možná jste ani nevěděli, že něco takového v autě máte. Pokud je tomu tak, teď už to víte a před další jízdou můžete zajít zadnímu nárazníku vašeho vozu pošeptat pár slov díku...




Odstranění zadního nárazníku (zde Škody Octavia III) odhalí podobné klapky u naprosté většiny modernějších aut



Zde je můžeme vidět i na jiných autech a z druhé strany. Zastávají hned několik podstatných funkcí
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
dnes
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 4 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 5 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
před 7 hodinami
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
před 8 hodinami
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.06. 20:16 - M.Z.
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
- Lampárna (stěžovatelna) 11.06. 12:52 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.06. 09:48 - lylybrown
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
