Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Koenigsegg chce dostat do výroby motor bez vačkových hřídelí
14.2.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Pokud všechno dopadne, jak si inženýři malují, měla by se švédská značka stát průkopníkem v použití motoru s ventily ovládanými vzduchotechnikou.
Jedním ze svatých grálů konstruktérů benzínových motorů je zcela variabilně ovladatelný zdvih a časování ventilů. Několik automobilových značek se k tomuto stavu přiblížilo, ale ani zdaleka nedosáhli toho, co by si lidé „od fochu” představovali. V tomto směru se hodně daleko dostali třeba inženýři Fiatu s elektro-hydraulickým systémem ovládání nasávacích ventilů MultiAir nebo BMW s technologiemi kombinujícími Valvetronic a Vanos.
Všechno to jsou ale motory, jejichž ventily jsou pořád podřízené vačkové hřídeli a nelze proto říci, že by byly plně nezávislé od zbytku mechaniky motoru a dovolovaly tak opravdu „dokonale” využít potenciálu skrývajícího se ve spalovacím agregátu. Několik experimentů pokoušejících se o vývoj sériové pohonné jednotky s ventily ovládanými jinak než vačkami bylo zaznamenáno, ale dosud si tato technologie našla cestu pouze do závodních motorů. Monoposty F1 využívají k ovládání svých ventilů pokročilou vzduchotechniku, ale hledají se také možnosti řídit jejich pohyb elektromagneticky nebo pomocí hydrauliky.
Před pár dny se objevila zpráva, že motor bez vačkových hřídelí by se mohl objevit v produkčním automobilu a překvapivě se nejedná o žádného automobilového giganta. S prohlášením totiž přišel Christian von Koenigsegg, šéf stejnojmenné švédské automobilky známé malosériovou výrobou supersportů. Jeho firma spolupracuje s další švédskou společností Cargine, která už léta pracuje na technice nazvané Free Valve Technology a zdá se, že konečně dospěli do fáze, kdy ji bude možné zavést do výroby.
Firma Cargine dala přednost pneumatickému systému z několika důvodů. Předně jejich vzduchotechnika dokáže nechat dosedat ventily do sedel mnohem jemněji, než to dnes dokážou elektromagnety. Druhou výhodou je, že nebezpečí případných úniků vzduchu třeba i do válců je mnohem přijatelnější, než kdyby se podobný nešvar objevil u hydraulicky ovládaného systému se speciálními oleji. Cargine prohlašuje, že jejich pneumatické servo-pohony plně zvládají variabilní časování a zdvih, vyvíjí dostatečně velké síly, aby překonávaly zbytkové tlaky ve spalovacích prostorech, a nejsou nijak zvlášť energeticky náročné - na přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec to při 6 000 otáčkách za minutu dělá 4 kW.
Systém je navrhován tak, aby vydržel minimálně 100 milionů cyklů a v hlavách motorů by zabíral mnohem méně místa, než současná konvenční technika (nemluvě o významném snížení počtu pohyblivých dílů) a pomohlo by to také redukci hmotnosti. U čtyřválce by se ušetřilo od 2 do 5 kilogramů. Cargine tvrdí, že jejich novinka je plně konkurenceschopná a dnes už ideální také pro hromadnou výrobu, navíc podle jejich zaměstnanců je mnohem méně náročná na přesnost výroby než hydraulika.
Otázkou tak asi zůstává cena a hlučnost, což by ale při Koenigseggu Agera s dvakrát přeplňovaným pětilitrovým osmiválcem o výkonu přes 1 100 koní nemuselo představovat zásadní problém.
Příští Agera by mohla dostat díky firma Cargine revoluční motor s pneumatickým ovládáním ventilů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 10 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- „Nejhorší, co jsem kdy viděl na sériovém autě”. Expert přes technologie, který zničil Fisker, zkusil Teslu Cybertruck
23.3.2024 - VW odpískal obytnou verzi elektrické dodávky kvůli její nepoužitelnosti, stejně nesmyslná výkonná verze je ale venku
23.3.2024 - Diesely nejsou mrtvé, říká Toyota. V prodeji budou ještě dekády, bojovat za ně začala i Škoda
24.3.2024 - Neobyčejně levně je k mání světově unikátní BMW 3 legendární generace E46, ani toho moc nenajelo
24.3.2024 - „Velká lež” a „podvod na přírodu”. Profesor techniky ve Vídni říká, že nařizování elektromobilů jde proti veškerému rozumu
24.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 13:57 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 11:21 - Stepan
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova