Kolik vzduchu za minutu „sežere” motor běžného auta? A kolik Bugatti Chiron?

2.3.2017 | Marek Bednář | 28 příspěvků

(+ video) Říkali jste si někdy, kolik vzduchu spotřebuje motor vašeho auta? Dá se to spočítat úplně přesně a málo to opravdu není.

Ve spojení s Bugatti Chiron, které se představilo zhruba před rokem, se hovořilo třeba i o tom, kolik vzduchu jeho motor při maximálních otáčkách spolkne za minutu. Bylo to ohromné číslo, jedna minuta práce tohoto motoru by dokázala naplnit slušně velký zahradní bazén. Je ale těžké dát si takové hodnoty do souvislostí, protože o normálním autě většinou taková data neznáme.

Můžeme je ale spočítat, jako to udělal náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained. Jako modelový příklad vzal svou Hondu S2000, což sice není úplně běžné auto s úplně běžným motorem, má k němu ale aspoň blízko, i když maximální otáčky 9 tisíc ot./min jsou vážně trochu z vyšších sfér. Výjimečnost tohoto vozu ale nyní nechme stranou, výpočet bude pro každé auto stejný.

Při předpokládané 100% objemové efektivitě, tedy že píst dokáže do válce nasát 100% jeho objemu, přepumpuje Honda S2000 za minutu 9 tisíc litrů vzduchu. Garáž pro dvě auta, která by byla široká a dlouhá po šesti metrech a vysoká tři metry, by Honda S2000 vysála za 12 minut; její objem je 108 m3, 108 tisíc litrů.

To zní jako slušný výkon, Bugatti Chiron je ale vážně jinde. To se svým přeplňovaným šestnáctiválcem „sežere” až 60 tisíc litrů vzduchu za minutu - všechen by tak ze stejné garáže vysál za 1,8 minuty, tedy 108 vteřin. Tisíc litrů vzduchu za vteřinu je opravdu ohromující číslo.

Jasonova Honda na videu samozřejmě neběží v maximálních otáčkách, nýbrž na volnoběh, takže nasává mnohem méně vzduchu. To vidíme na nafukujících baloncích na výfucích. Všimněte si, že větve výfuku nemají stejný odpor, cesta levou je pro plyny snazší, takže primárně nafouknou tento balónek.

Jejich maximální objem neznáme, ale pro demonstraci, jaké množství výfukových plynů, z větší části neviditelných, auto vypustí během pár minut na volnoběh, to slouží opravdu krásně. Chtěli bychom napsat, abyste to doma nezkoušeli, ale když balonek jde nafouknout ústy, dvousetkoňový „kompresor” by s tím neměl mít vůbec žádnou práci a autu by to tak nemělo nijak uškodit, jeho dočasný odpor by pro něj neměl znamenat problém...

Kolik vzduchu za minutu „sežere” motor běžného auta? A kolik Bugatti Chiron? - 1 - kolik vzduchu prepumpuje normalni auto ee 01Kolik vzduchu za minutu „sežere” motor běžného auta? A kolik Bugatti Chiron? - 2 - kolik vzduchu prepumpuje normalni auto ee 02Kolik vzduchu za minutu „sežere” motor běžného auta? A kolik Bugatti Chiron? - 3 - kolik vzduchu prepumpuje normalni auto ee 03Kolik vzduchu za minutu „sežere” motor běžného auta? A kolik Bugatti Chiron? - 4 - kolik vzduchu prepumpuje normalni auto ee 04
Takhle to vypadá, když na výfuk auta připevníte balonek - na snímcích vidíte i výpočet a srovnání Hondy s Bugatti

Kolik vzduchu za minutu „sežere” motor běžného auta? A kolik Bugatti Chiron? - 5 - Bugatti Chiron zive Zeneva 2016 dalsi 29Kolik vzduchu za minutu „sežere” motor běžného auta? A kolik Bugatti Chiron? - 6 - Bugatti Chiron zive Zeneva 2016 dalsi 31Kolik vzduchu za minutu „sežere” motor běžného auta? A kolik Bugatti Chiron? - 7 - Bugatti Chiron zive Zeneva 2016 dalsi 32Kolik vzduchu za minutu „sežere” motor běžného auta? A kolik Bugatti Chiron? - 8 - Bugatti Chiron zive Zeneva 2016 dalsi 33Kolik vzduchu za minutu „sežere” motor běžného auta? A kolik Bugatti Chiron? - 9 - Bugatti Chiron zive Zeneva 2016 dalsi 34Kolik vzduchu za minutu „sežere” motor běžného auta? A kolik Bugatti Chiron? - 10 - Bugatti Chiron zive Zeneva 2016 dalsi 37
Motor Chironu je ve spotřebě vzduchu přeborník, jako v kde čem

Zdroj: Engineering Explained@YouTube

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 28 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše