Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Konkurence se nestačí divit objevu Fiatu, zásadně posouvá limity motorů s turby
9.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Když se Italové ve spolupráci se svou americkou odnoží rozhodli nahradit křemík bronzem, všichni se mu smáli. Nyní ostatní s otevřenou pusou zírají na výsledek.
Fiat dávno neplatí za lídra automobilového průmyslu. Není to dávno, co italský koncern (spadají sem i Alfa Romeo a Lancia) pravidelně získával tituly Evropského auta roku. Na kontě jich má dvanáct, což z něj dělá nejúspěšnějšího výrobce v historii ankety. Jenže poslední přišel před 10 lety, kdy jej získal Fiat 500. Dokud pod Fiat patřilo i Ferrari, mohl se pyšnit alespoň jeho úspěchy na sportovním a technickém poli, jenže ikonický výrobce supersportů je dnes samostatnou entitou (pravda, do jisté míry jen formálně), takže jeho peřím se Fabbrica Italiana Automobili Torino už též nepochlubí.
V minulosti byl zkrátka Fiat v mnoha ohledech na špici, dnes na ni může pouze přihlížet z zpovzdálí. A to samé platí o Chrysleru, který dnes pod Fiat spadá a s nímž utváří koncern FCA. O to překvapivější je, že právě FCA aktuálně dosáhl přelomového objevu u přeplňovaných motorů. Firma vyvinula novou hliníkovou slitinu ACMZ (zvanou též 16HT), která může být použita na výrobu hlav válců. Ve srovnání s dosavadními materiály se liší hlavně tepelnou odolností, když odolává až 300 stupňům Celsia. Současné slitiny tak překonává o 100 stupňů Celsia.
FCA dosáhlo přelomového objevu v rámci projektu, který 3,5 miliony dolarů (cca 77 milionu Kč) financovala také americká federální vláda. Do toho se samozřejmě zapojily i ostatní automobilky, žádná z nich ale nezkusila nahradit křemík bronzem jako zpevňujícím prvkem. To ve výsledku není udivující, neboť daná slitina není ve světě novinkou, dosud ji však nikdo neuměl odlít tak, aby se v dílech z ní vyrobených nezačaly okamžitě objevovat praskliny.
„Když jsme se zaměřili na bronz, ostatní lidé z průmyslu se nám prakticky smáli a říkali, že nikdy nebudeme schopni něco takového odlít,“ potvrzuje cestu proti proudu Gregg Black z divize pokročilých hnacích ústrojí. Ta nakonec byla úspěšná, i díky tomu, že se FCA spojilo s laboratořemi Oak Ridge National Labs, jenž mají k dispozici superpočítač Titan (třetí nejsilnější ve Spojených státech a sedmý nejsilnější na světě).
Právě za pomoci superpočítače bylo FCA schopné definovat 50 zvažovaných hliníko-bronzových slitin, u nichž následně proběhla simulace chlazení a provozu. To ušetřilo velice nákladné a časově náročné fyzické testy. Místo toho veškeré chyby eliminoval právě Titan, zatímco technici mohli slitinu zkoumat na atomické bázi. Ze zkoušek vyšla jako perspektivní jedna, z níž bylo vyrobeno 100 hlav válců, které byly vyzkoušeny v prototypech.
I přes tento pokrok a postup ovšem slitina ACMZ hned do sériové výroby nezamíří, dle FCA ho stále ještě čeká dost testů a ověřování. Zároveň je třeba vyřešit i skutečnost, že produkce nové směsi je o 7 procent dražší než v případě té dosavadní. Dobrou zprávou je ovšem skutečnost, že na její výrobu není třeba žádných nových strojů, využity mohou být stávající zařízení a technologie.
Uvidíme tedy, kdy se novinka objeví u sériových aut. Přinášet přitom nebude jen větší tepelnou odolnost. Inženýři během vývoje rovněž zvládli zúžit prostor mezi ventily, svíčkami a vstřikováním paliva. Díky tomu mohou být využity větší ventily či druhá svíčka, což bude výrobcům dávat větší flexibilitu při ladění motorů ať již pro maximální sportovní efekt nebo kvůli snížení spotřeby. Novinka tak výrazně mění některé přirozené limity přeplňovaných motorů a může jim zásadně pomoci se zvýšením celkové efektivity.
FCA se zatím pochlubilo jen první fotkou nové hliníkové slitiny, jenž bude používána na hlavy válců
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
včera
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- ESRR 2026 - 2x Hořice včera 17:37
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP včera 11:34
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? 30.10.2025
- Týmy a jezdci WSBK 2026 30.10.2025
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici 29.10.2025
Nejčtenější články
Unikla podoba i cena na kost oholené základní Tesly, se Škodou Fabia Junior si může podat ruce
3.10.2025
Už i odboráři chápou, že nařizování elektromobilů nebude fungovat, šéf odborů v Boschi po masivním propouštění volá po změně
3.10.2025
Zámožný manželský pár koupil svému psovi vlastní Rolls-Royce, jeho podobizna uvnitř vznikala déle než zbytek auta
3.10.2025
Autům Kie hrozí požár z bizarních důvodů. Stačí špatná kombinace nastavení ventilace interiéru
4.10.2025
Nadšenec ukázal, proč je „Sennova” Honda taková ikona. Se supersportem najel 21 tisíc km jako nic, byl až za polárním kruhem
4.10.2025
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
