Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mazda 1,5 SkyActiv-D: nový 105koňový diesel prý stlačí spotřebu pod 3,4 litru
11.6.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nová pohonná jednotka slibuje rovněž redukci částic NOx, ochranu před samovznícením či rychlé dosažení optimální provozní teploty.
O příchodu nové generace Mazdy 2 si pomalu již šuškají i vrabci na střeše. Během březnového autosalonu v Ženevě nám přitom japonská automobilka konceptem Hazumi naznačila, jak bude chystaný model vypadat. Stejně tak jsme si ovšem mohli udělat jistý obrázek o technice, neboť pod kapotou červeného exempláře nechyběl ani nový 1,5litrový dieselový motor SkyActiv-D.
Dosud však o této pohonné jednotce nebylo známo mnoho informací. Tento stav ale Mazda nyní napravila, neboť do světa pustila pár základních dat. Víme tedy, že nový čtyřválec vychází z 2,2litrového turbodieselu, ze kterého přebírá hlavně unikátní systém vstřikování. Ten počítá s piezoelektrickými vstřikovači, které mají několik programů a mohou se přizpůsobit studenému i zahřátému motoru.
Vyjma toho ani v novém motoru nechybí keramické vložky či písty ve tvaru vejce, jež mají zabránit kontaktu paliva se stěnou válců. Souběžně s tím byla vyřešena ochrana před nežádoucím samovznícením, kdy k otevření výfukových kanálů dochází během fáze sání. Tím zároveň Mazda zajistila, aby se motor mnohem rychleji dostal do optimální provozní teploty.
Mimo to nechybí variabilní geometrie lopatek turbodmychadla, filtr pevných částic, regenerace brzdové energie, systém start/stop či technologie EGR redukující zejména emise NOx. Jejich přesnou míru sice neznáme, v případě CO2 by však neměla být překročena hodnota 90 gramů na kilometr, tedy ekvivalent nějakých 3,4 l/100 km.
Tím nám ovšem informační tok začíná vysychat, zmínit již můžeme pouze vyšší kompresní poměr nového motoru ve srovnání s tím dárcovským. Zatímco totiž Dva-dvojka disponuje poměrem 14,1:1, 1,5litrový čtyřválec dostal do vínku poměr 14,8:1. A to hlavně díky svému menšímu objemu.



Vzhled nové Mazdy 2 (zde na neoficiálních ilustracích) stále není jasný. Technika pod kapotou se však již začíná rýsovat
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
dnesBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejčtenější články
Nové stolní hodiny Bugatti stojí samy o sobě víc než spousta výjimečných sporťáků, je to přitom kýč jako hrom
5.6.2025VW se rychle zbavil 20 tisíc zaměstnanců, další čekají omezení. Litovat nemusí, na cestu dostávají pohádkové peníze
5.6.2025Ve své době nejlevnější 400koňové auto Evropy jde dnes koupit sotva jeté prakticky za babku, jede až 295 km/h
5.6.2025Vyhozený šéf Stellantisu uznal chybu, bojovat proti velkým motorům byl fatální omyl. Jeho nástupci ho rychle napravili
5.6.2025Šéf týmu Formule 1 Mercedesu naštval italské taxikáře poznámkami na adresu Verstappena, ti mu to vrátili i s úroky
5.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva