Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mazda 1,5 SkyActiv-D: nový 105koňový diesel prý stlačí spotřebu pod 3,4 litru
11.6.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nová pohonná jednotka slibuje rovněž redukci částic NOx, ochranu před samovznícením či rychlé dosažení optimální provozní teploty.
O příchodu nové generace Mazdy 2 si pomalu již šuškají i vrabci na střeše. Během březnového autosalonu v Ženevě nám přitom japonská automobilka konceptem Hazumi naznačila, jak bude chystaný model vypadat. Stejně tak jsme si ovšem mohli udělat jistý obrázek o technice, neboť pod kapotou červeného exempláře nechyběl ani nový 1,5litrový dieselový motor SkyActiv-D.
Dosud však o této pohonné jednotce nebylo známo mnoho informací. Tento stav ale Mazda nyní napravila, neboť do světa pustila pár základních dat. Víme tedy, že nový čtyřválec vychází z 2,2litrového turbodieselu, ze kterého přebírá hlavně unikátní systém vstřikování. Ten počítá s piezoelektrickými vstřikovači, které mají několik programů a mohou se přizpůsobit studenému i zahřátému motoru.
Vyjma toho ani v novém motoru nechybí keramické vložky či písty ve tvaru vejce, jež mají zabránit kontaktu paliva se stěnou válců. Souběžně s tím byla vyřešena ochrana před nežádoucím samovznícením, kdy k otevření výfukových kanálů dochází během fáze sání. Tím zároveň Mazda zajistila, aby se motor mnohem rychleji dostal do optimální provozní teploty.
Mimo to nechybí variabilní geometrie lopatek turbodmychadla, filtr pevných částic, regenerace brzdové energie, systém start/stop či technologie EGR redukující zejména emise NOx. Jejich přesnou míru sice neznáme, v případě CO2 by však neměla být překročena hodnota 90 gramů na kilometr, tedy ekvivalent nějakých 3,4 l/100 km.
Tím nám ovšem informační tok začíná vysychat, zmínit již můžeme pouze vyšší kompresní poměr nového motoru ve srovnání s tím dárcovským. Zatímco totiž Dva-dvojka disponuje poměrem 14,1:1, 1,5litrový čtyřválec dostal do vínku poměr 14,8:1. A to hlavně díky svému menšímu objemu.


Vzhled nové Mazdy 2 (zde na neoficiálních ilustracích) stále není jasný. Technika pod kapotou se však již začíná rýsovat
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 9 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 10 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 22:08 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
