McLaren skoncuje s klasickými stěrači pomocí technologie ze stíhačky

Britský malosériový výrobce hodlá učinit stěračům přítrž. Ultrazvukové vlny je nahradí elegantně i levně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

McLaren skoncuje s klasickými stěrači pomocí technologie ze stíhačky

16.12.2013 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

McLaren skoncuje s klasickými stěrači pomocí technologie ze stíhačky

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Britský malosériový výrobce hodlá učinit stěračům přítrž. Ultrazvukové vlny je nahradí elegantně i levně.

McLaren známe v současnosti dobře pro jeho důmyslné monokoky z karbonových vláken a díky touze pokořit rekord na Nordschleife. Tím však technologický pokrok samozřejmě nekončí, neboť v Anglii už vymýšlejí, jak odrazit jakékoliv částice od čelního skla, aniž by přitom museli použít klasická stírátka. A chystají ještě další bonusy budoucnosti.

Podle šéfdesignéra Franka Stephensona bude nejpravděpodobnějším řešením nahrazujícím stěrače silové pole vytvořené vysokofrekvenčními zvukovými vlnami, což se objevilo poprvé u stíhacích letounů pro vojenské účely. Na stejném principu fungují i zubařské přístroje sloužící k odstraňování zubního plaku, ultrazvuku je nakonec používáno také při zkoumání lidských plodů.

Výhodou takového řešení je údajně vysoká spolehlivost a fakt, že systém může být aktivní nepřetržitě (alespoň v leteckém průmyslu to tak je). U McLarenu, který se tohoto know-how snaží nabýt a využít ku prospěchu svému, by se bezstěračové provedení u všech modelů mohlo údajně objevit už v roce 2015. Do roku 2020 by ho tak mohly podle našich odhadů přijmout i ostatní výrobci.

Objev Mary Andersonové, která viděla potřebu ve stírání čelního okna při pohledu na hlavy trčící ven z vozu, je nyní už přes sto let starý. Jeho vznik se datuje do roku 1903. Ani v éře moderních počítačových technologií a tlumičů, jejichž charakteristiku řídí vůz na základě snímaného obrazu vozovky před vozem, jsme se od tohoto mechanického prvku neoprostili. Stále je to kus gumy a plastu pohybující se pomocí elektrických motorků - to se již brzy změní. Vždyť evolucí prošel pouze tvar a materiál stěrače, který dnes v nejlepším provedení využívá bezramínkovou konstrukci obohacenou Mercedesem ještě kanálky pro kapalinu do ostřikovače.

Nový systém McLarenu je dle šéfdesignéra tím nejelegantnějším řešením, do podrobností jeho výklad ovšem nezašel. Ultrazvukový vysílač by před čelním oknem vytvářel zvukové vlny o frekvenci 30 kHz, čímž by se daly odrážet veškeré nečistoty jako hmyz, déšť sníh i vše ostatní. Ani napadaný sníh by na okně po aktivaci systému také dlouho nevydržel, i když majitelé McLarenu asi svoje vozy nenechávají v zimě a už vůbec ne přes noc jen tak volně stát venku. Takoví seveřané ale ocení i tuhle funkci.

Výhodou systému je každopádně minimální hmotnost daná absencí veškerého příslušenství a zejména zlepšená viditelnost, jelikož částice by se odrážely od vozu okamžitě a bez kontaktu se sklem. Další devízou je lepší aerodynamická účinnost díky menšímu odporu vzduchu. Mohlo by se zdát, že půjde o nákladné řešení, avšak Stephenson hovořil o ještě nižší ceně než u klasických stěračů, jehož motorky nejsou nejlevnější na opravu a jejich spolehlivost je vždy velkým otazníkem. Sečteno a podtrženo by výrobce mohla přijít na méně než deset liber.

O konkrétní aplikaci sice nepadlo slovo, ale rok 2015 už není vzdálený tolik, abychom se nedočkali. Dost možná nás McLaren ještě předtím překvapí dalšími revolučními vynálezy, jelikož Stephenson se zmínil také o panelech karoserie, které mění barvy, o zářících interiérech a o materiálech s tvarovou pamětí.

Je možné, že McLaren přiměly k vývoji současné stěrače na modelu MP4-12C, které údajně trpí poruchami funkčnosti ve státech s vysokými teplotami. Například na jihovýchodě USA musela značka svolat na 374 kusů MP4-12C (modelového roku 2012-2014) kvůli možnosti zanesení a později i selhání elektromotoru stěrače.


McLaren skoncuje s klasickými stěrači pomocí technologie ze stíhačky - 1 - McLaren sterace pryc 01McLaren skoncuje s klasickými stěrači pomocí technologie ze stíhačky - 2 - McLaren sterace pryc 02McLaren skoncuje s klasickými stěrači pomocí technologie ze stíhačky - 3 - McLaren sterace pryc 03
Bezstírátkové řešení se najednou jeví jako jednoduchý zlepšovák, McLaren velmi rád zastává roli předního inovátora

Zdroj: The Sunday Times

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.