Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mercedes si patentoval vodní chlazení... pneumatik. K čemu to bude dobré?
30.6.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Mercedes chce pneumatiky chladit vodou, kterou posbírá z tajícího sněhu a deště do nádržky. Cílem kupodivu není snížení emisí jakéhokoli druhu.
Vodou resp. kapalinou se motory v autech chladí už dlouho, ty vzduchem chlazené jsou až na drobné výjimky minulostí. Jenže motor pochopitelně není tím jediným, co se v autě zahřívá. Dalšími věcmi jsou mj. pneumatiky, proto se také tlak v nich měří před jízdou. Pneumatiky se ovšem mohou i přehřát, zejména když jedete ostře za horkého dne - tím se dále zhoršují jejich vlastnosti a zkracuje jejich životnost.
Mercedes nyní přichází s nápadem, jak pneumatiky cíleně chladit, resp. přesněji - kontrolovat jejich teplotu. A nechce k tomu používat vzduch, nýbrž vodu. Nečekejte ovšem kanálky v běhounu, kterými by proudila chladicí kapalina, patentový obrázek ukazuje rozprašovače, které by na pneumatiku zvenčí prostě stříkaly obyčejnou vodu z nádržky. Něco jako ostřikovače skla, jen ne s účelem čištění, nýbrž kvůli chlazení.
Něco takového jistě zvedne nejedno obočí, protože mokrá pneumatika má horší přilnavost než suchá. Vody by zde ovšem nejspíš nebylo moc a pravděpodobně by se hned odpařila, takže by přilnavost pneumatik nezhoršila. Ale to je jen náš předpoklad.
Dalším zlepšovákem by byla možnost pneumatiky vodou nejen chladit, ale i zahřívat, či spíše pomocí teplé vody odstraňovat z pneumatiky sníh a led při jízdě v zimě. Voda pro ostřikování pneumatiky by byla zahřáta chladicí kapalinou motoru. Systém by měl vlastní senzory teploty pneumatik a spolupracoval by i s dalšími čidly, takže by se choval jinak v případě deště a jinak, když by bylo sucho.
To stále není všechno. Mercedes navrhuje, že by do tohoto systému nemusela být tankována pitná voda či nemrznoucí směs, nýbrž by byla využívána „odpadní” voda - roztátý sníh či déšť z předního i zadního okna by údajně mohl být veden potrubím do nádržky na vodu pro tento systém. Otázkou může být, jak bude zajištěno nezamrzání potrubí a nádržky, když bude venku mráz a uvnitř bude voda zcela nebo téměř bez nemrznoucích přísad. Vyhřívat všechno celou noc by bylo velmi náročné na baterii a nechat to zamrznout nelze, protože by mohlo dojít k poškození.
Hlavním přínosem tohoto systému má být lepší bezpečnost jízdy, nikoliv 0,72 g CO2/km v NEDC nebo podobné zanedbatelné zlepšení emisí. Na patentovém obrázku vidíme Mercedes třídy E minulé generace, takže automobilka na chlazení pneumatik asi už nějakou dobu pracuje. Jestli ho ale někdy uvidíme v sériové výrobě, je přinejmenším sporné.
Mercedes chce sbírat vodu z deště a pak jí chladit pneumatiky
Zdroj: Motor1
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 6 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před 4 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 5 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 6 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 7 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Onboard videa 04.25. 19:03 - řidičBOB
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 18:40 - Brus
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda