Mercedes si patentoval vodní chlazení... pneumatik. K čemu to bude dobré?

Mercedes chce pneumatiky chladit vodou, kterou posbírá z tajícího sněhu a deště do nádržky. Cílem kupodivu není snížení emisí jakéhokoli druhu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Mercedes si patentoval vodní chlazení... pneumatik. K čemu to bude dobré?

30.6.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Mercedes si patentoval vodní chlazení... pneumatik. K čemu to bude dobré?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Mercedes chce pneumatiky chladit vodou, kterou posbírá z tajícího sněhu a deště do nádržky. Cílem kupodivu není snížení emisí jakéhokoli druhu.

Vodou resp. kapalinou se motory v autech chladí už dlouho, ty vzduchem chlazené jsou až na drobné výjimky minulostí. Jenže motor pochopitelně není tím jediným, co se v autě zahřívá. Dalšími věcmi jsou mj. pneumatiky, proto se také tlak v nich měří před jízdou. Pneumatiky se ovšem mohou i přehřát, zejména když jedete ostře za horkého dne - tím se dále zhoršují jejich vlastnosti a zkracuje jejich životnost.

Mercedes nyní přichází s nápadem, jak pneumatiky cíleně chladit, resp. přesněji - kontrolovat jejich teplotu. A nechce k tomu používat vzduch, nýbrž vodu. Nečekejte ovšem kanálky v běhounu, kterými by proudila chladicí kapalina, patentový obrázek ukazuje rozprašovače, které by na pneumatiku zvenčí prostě stříkaly obyčejnou vodu z nádržky. Něco jako ostřikovače skla, jen ne s účelem čištění, nýbrž kvůli chlazení.

Něco takového jistě zvedne nejedno obočí, protože mokrá pneumatika má horší přilnavost než suchá. Vody by zde ovšem nejspíš nebylo moc a pravděpodobně by se hned odpařila, takže by přilnavost pneumatik nezhoršila. Ale to je jen náš předpoklad.

Dalším zlepšovákem by byla možnost pneumatiky vodou nejen chladit, ale i zahřívat, či spíše pomocí teplé vody odstraňovat z pneumatiky sníh a led při jízdě v zimě. Voda pro ostřikování pneumatiky by byla zahřáta chladicí kapalinou motoru. Systém by měl vlastní senzory teploty pneumatik a spolupracoval by i s dalšími čidly, takže by se choval jinak v případě deště a jinak, když by bylo sucho.

To stále není všechno. Mercedes navrhuje, že by do tohoto systému nemusela být tankována pitná voda či nemrznoucí směs, nýbrž by byla využívána „odpadní” voda - roztátý sníh či déšť z předního i zadního okna by údajně mohl být veden potrubím do nádržky na vodu pro tento systém. Otázkou může být, jak bude zajištěno nezamrzání potrubí a nádržky, když bude venku mráz a uvnitř bude voda zcela nebo téměř bez nemrznoucích přísad. Vyhřívat všechno celou noc by bylo velmi náročné na baterii a nechat to zamrznout nelze, protože by mohlo dojít k poškození.

Hlavním přínosem tohoto systému má být lepší bezpečnost jízdy, nikoliv 0,72 g CO2/km v NEDC nebo podobné zanedbatelné zlepšení emisí. Na patentovém obrázku vidíme Mercedes třídy E minulé generace, takže automobilka na chlazení pneumatik asi už nějakou dobu pracuje. Jestli ho ale někdy uvidíme v sériové výrobě, je přinejmenším sporné.


Mercedes si patentoval vodní chlazení... pneumatik. K čemu to bude dobré? - 1 - mercedes patent vodni chlazeni pneu 01
Mercedes chce sbírat vodu z deště a pak jí chladit pneumatiky

Zdroj: Motor1

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše