Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mercedes si patentoval vodní chlazení... pneumatik. K čemu to bude dobré?
30.6.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Mercedes chce pneumatiky chladit vodou, kterou posbírá z tajícího sněhu a deště do nádržky. Cílem kupodivu není snížení emisí jakéhokoli druhu.
Vodou resp. kapalinou se motory v autech chladí už dlouho, ty vzduchem chlazené jsou až na drobné výjimky minulostí. Jenže motor pochopitelně není tím jediným, co se v autě zahřívá. Dalšími věcmi jsou mj. pneumatiky, proto se také tlak v nich měří před jízdou. Pneumatiky se ovšem mohou i přehřát, zejména když jedete ostře za horkého dne - tím se dále zhoršují jejich vlastnosti a zkracuje jejich životnost.
Mercedes nyní přichází s nápadem, jak pneumatiky cíleně chladit, resp. přesněji - kontrolovat jejich teplotu. A nechce k tomu používat vzduch, nýbrž vodu. Nečekejte ovšem kanálky v běhounu, kterými by proudila chladicí kapalina, patentový obrázek ukazuje rozprašovače, které by na pneumatiku zvenčí prostě stříkaly obyčejnou vodu z nádržky. Něco jako ostřikovače skla, jen ne s účelem čištění, nýbrž kvůli chlazení.
Něco takového jistě zvedne nejedno obočí, protože mokrá pneumatika má horší přilnavost než suchá. Vody by zde ovšem nejspíš nebylo moc a pravděpodobně by se hned odpařila, takže by přilnavost pneumatik nezhoršila. Ale to je jen náš předpoklad.
Dalším zlepšovákem by byla možnost pneumatiky vodou nejen chladit, ale i zahřívat, či spíše pomocí teplé vody odstraňovat z pneumatiky sníh a led při jízdě v zimě. Voda pro ostřikování pneumatiky by byla zahřáta chladicí kapalinou motoru. Systém by měl vlastní senzory teploty pneumatik a spolupracoval by i s dalšími čidly, takže by se choval jinak v případě deště a jinak, když by bylo sucho.
To stále není všechno. Mercedes navrhuje, že by do tohoto systému nemusela být tankována pitná voda či nemrznoucí směs, nýbrž by byla využívána „odpadní” voda - roztátý sníh či déšť z předního i zadního okna by údajně mohl být veden potrubím do nádržky na vodu pro tento systém. Otázkou může být, jak bude zajištěno nezamrzání potrubí a nádržky, když bude venku mráz a uvnitř bude voda zcela nebo téměř bez nemrznoucích přísad. Vyhřívat všechno celou noc by bylo velmi náročné na baterii a nechat to zamrznout nelze, protože by mohlo dojít k poškození.
Hlavním přínosem tohoto systému má být lepší bezpečnost jízdy, nikoliv 0,72 g CO2/km v NEDC nebo podobné zanedbatelné zlepšení emisí. Na patentovém obrázku vidíme Mercedes třídy E minulé generace, takže automobilka na chlazení pneumatik asi už nějakou dobu pracuje. Jestli ho ale někdy uvidíme v sériové výrobě, je přinejmenším sporné.
Mercedes chce sbírat vodu z deště a pak jí chladit pneumatiky
Zdroj: Motor1
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 7 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 9 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 10 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 11 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva