Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mezichladičům moderních turb říkáme všichni špatně, ale asi už u toho zůstaneme
25.11.2018 | Petr Prokopec
Nemusíte být až tak technicky zdatní, abyste věděli, o co se v turbomotorech moderních aut stará mezichladič. Potíž je, že tento komponent vlastně žádný mezichladič není.
Atmosférickým motorům již pomalu odzvonilo, najít je dnes můžete už prakticky jen u vrcholných supersportů či naopak u základních modelů mainstreamových značek. V jedněch se atmosféry snaží zavděčit specifickým náročným zákazníkům, u druhých pro změnu kupcům jdoucích po co nejnižší ceně. Ve většině případů ale již výrobci dnes používají přeplňované motory, díky čemuž se tiskové zprávy hemží pojmy jako „turbodmychadlo“ nebo „mezichladič“.
Turba jsme již několikrát probírali, dnes se tedy přesuneme k mezichladiči, jinak známému v anglicky hovořících zemích jako „intercooler“. Za tímto názvem se přitom skrývá zařízení, jehož úkolem je ochladit stlačený vzduch vystupující z turbodmychadla na maximální možnou úroveň. Díky tomu do motoru zamíří více kyslíku, což umožní lepší prohoření směsi paliva.
Jinými slovy, pokud ve voze máte mezichladič, můžete počítat s vyšším výkonem i při jinak stejném uspořádání motoru. To jistě řada motoristů vítá, přičemž pochopit dané vysvětlení asi pro nikoho nebude představovat problém. Jenže jeden tu máme, a to v samotném názvu. Jako mezichladič totiž aktuálně označujeme zařízení, které ve své podstatě žádným mezichladičem není.
Slovo „intercooler“ bylo převzato z letectví. Pístové motory historických letadel disponovaly několikaúrovňovým přeplňováním. Povětšinou šlo o dva kompresory (mohlo jich ale být i více), přičemž jeden hnal stlačený vzduch do druhého a teprve odtud šel vzduch do motoru. V té chvíli ovšem nastal problém s kumulací tepla, stejně jako nežádoucího tlaku.
Řešením byl právě mezichladič, který byl umístěn mezi turbodmychadla. Automobily však toto zařízení mají usazené mezi turbem a blokem motoru, nejde tedy o chladič mezi turby, ale za turbem. technicky vzato by tedy mělo jít spíše o „aftercooler”, česky řekněme „pochladič”, což ale nezní zrovna vábně.
Samozřejmě lze namítnout, že s ohledem na vsunutí chladiče mezi dmychadlo a agregát je naplněna ona definice „mezi“ jiným způsobem. Něco takového ale lze říci vždy, i kdyby šlo o chladič za výfukem, je pořád mezi výfukem a okolním prostředím. Intercooler je zkrátka označení pro chladič mezi turby a takový dnešní auta nepoužívají.
Označení mezichladič pro dnešní chladiče stlačeného vzduchu je tedy z podstaty nepřesné nepřesné a poněkud zparchantělé. Na straně druhé jde už o zažité označení a ve významu jeho definice je též ospravedlnitelné. Za nás tedy zůstávají mezichladiče mezichladičem, třebaže techničtí puristé toto označení nemohou vystát a chápeme, proč s ním mají problém.


V sériově vyráběných autech určených pro masovou klientelu je mezichladič obvykle sotva patrný...


...u upravených vozů naopak často nepřehlédnutelný. Technicky vzato to ale mezichladič není, aby totiž došlo k naplnění podstaty původního označení, musel by být součástí několikaúrovňového přeplňování. „Pochladič” mu ale jen kvůli tomu asi říkat nezačneme
Inspirace: Car Throttle
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 22:08 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
