Michelin Tweel: bezvzduchové pneu jdou do prodeje, ne však pro každého

(+ videa) Michelin začal prodávat bezvzduchové pneumatiky Tweel. Nabízí lepší komfort, ovladatelnost i vydrž, pro auta ale zatím k mání nejsou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Michelin Tweel: bezvzduchové pneu jdou do prodeje, ne však pro každého

20.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Michelin Tweel: bezvzduchové pneu jdou do prodeje, ne však pro každého

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Michelin začal prodávat bezvzduchové pneumatiky Tweel. Nabízí lepší komfort, ovladatelnost i vydrž, pro auta ale zatím k mání nejsou.

O bezvzduchových pneumatikách jsme se na našem webu již nejednou zmiňovali, naposledy třeba v souvislosti s americkou čtyřkolkou Polaris Sportsman WV850. Koncept pneumatik, které pro správnou funkci nepotřebují být nahuštěné vzduchem, je ale podstatně starší a jedním z průkopníků na tomto poli je francouzský Michelin. Ten svou verzi, které říká Tweel, představoval jako brzkou budoucnost už skoro před deseti léty, teď ji konečně dostal do prodeje. Revoluce? Nepředbíhejme...

Název Tweel vznikl ze spojení slov tyre, tedy pneumatika, a wheel, tedy kolo - tím produkt Michelinu přesně je. Montuje se přímo na náboj kola, nejsou to tedy dva díly, disk a pneumatika, jak je běžné. Podstatnější inovací však je ona bezvzduchová technologie. Běhoun je podpírán speciálními žebry, které se okolo překážky deformují a údajně se umí samy zbavit např. bláta, které by se mezi žebra dostalo. A hlavně se nemusíte bát, že pneumatiku propíchnete. Sekačka na trávu na posledním videu ochotně jezdí přes trčící hřebíky a pneumatice to nevadí.

Fakíra ze svého pracovního nástroje pochopitelně neuděláte, jistě má i Tweel své limity, ale podle videa, na kterém jsou tato kola namontována na malém nakladači, budou tyto limity hodně, hodně daleko. Torturu, která se pneumatikám při testech dostává, by konvenční pneumatiky naplněné stlačeným vzduchem přestály asi jen těžko. Dokonce si troufáme říci, že i onen nakladač to vzdá dříve než Tweely na něm namontované.

Pokud vás při pohledu na žlutý pracovní stroj obutý do slicků napadlo něco ve smyslu Michelin JCB Racing Bagr (TM), nejste sami, ale až tak divoké to nebude. Ony slicky tedy jsou určeny pro provoz na pevném podkladu, tedy primárně asfaltu, ale nejsou měkké a lepivé jako závodní pneumatiky, ale tvrdé, aby vydržely co nejdéle. I pneumatiky s hlubokým traktorovým vzorkem jsou údajně oproti standardním gumám trvanlivější a to stejné platí i o Tweelech pro sekačky na trávu, které mají zase vzorek optimalizovaný pro co nejmenší poškození podkladu.

Z našeho pohledu má vše jeden háček - pneumatiky zatím stále nejsou dostupné pro běžné silniční automobily. Jsou to jen spekulace, ale možná by mohl být problém s odporem vzduchu při vyšších rychlostech či se stabilitou Tweelů při působení odstředivých sil v rychlostech, kterých silniční vozy dosahují. A také tu je pochopitelně otázka designu a ceny, ale dovolíme si předvídat, že se tyto pneumatiky se jednou na automobily dostanou.

Michelin sám evidentně počítá s velkým zájmem o tuto novinku, protože pro ni postavil speciální továrnu v Piedmontu v Jižní Karolíně, první fabrice na světě, která bude zkoumat, vyvíjet a stavět jen bezvzduchové pneumatiky. Slavnostní otevření je na pořadu dne zítra, ve čtvrtek 20. listopadu.


Michelin Tweel: bezvzduchové pneu jdou do prodeje, ne však pro každého - 1 - michelin tweel 01Michelin Tweel: bezvzduchové pneu jdou do prodeje, ne však pro každého - 2 - michelin tweel 02Michelin Tweel: bezvzduchové pneu jdou do prodeje, ne však pro každého - 3 - michelin tweel 03
Michelin Tweel: bezvzduchové pneu jdou do prodeje, ne však pro každého - 4 - michelin tweel 04Michelin Tweel: bezvzduchové pneu jdou do prodeje, ne však pro každého - 5 - michelin tweel 05Michelin Tweel: bezvzduchové pneu jdou do prodeje, ne však pro každého - 6 - michelin tweel 06
Michelin Tweel zatím nachází využití na pracovních strojích

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.