Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Motorář Fordu ukázal vrchol downsizingu, motor s jedním turbem pro každý válec
21.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Zdvihového objemu a počtu válců v motorech v posledních letech ubývá, turb naopak přibývá. K poměru 1:1 se ale zatím nikdo nedopracoval.
Kdysi jsme občas vtipkovali, že za pár let budeme mít pod kapotou motory s jedním válcem, ale deseti turbodmychadly. A že BMW s novým nejsilnějším dieselem, označeným jako 50d, už se blíží poměru jednoho turba na válec. Co jsme ovšem netušili, je, že někoho napadne něco takového skutečně navrhnout.
Ten člověk se jmenuje Jim Clarke a není to žádný zelenáč. Je to dlouholetý motorář Fordu a stojí za dříčem Modular V8, na kterém jsou založeny mimo jiné 5,0 Coyote a 5,2 Voodoo v různých verzích současného Fordu Mustang, a Duratec V6, který zářil např. pod kapotou Mondea ST220. Z Duratecu V6 dále vznikla 5,9 V12 pro Aston Martin a za Clarkova působení v automobilce Ford se také pod kapotami Volv S80 a XC90 objevil osmiválec postavený Yamahou.
Nyní z jeho pera přichází návrh, který může být částečně inspirovaný někdejšími motory BMW a dalších automobilek s individuální škrticí klapkou pro každý válec. Pod označením „Synergstic induction and turbocharging” se ukrývá řadový tříválec s tří- nebo čtyřventilovou hlavou, který je vybaven třemi turbodmychadly a šesti škrticími klapkami.
Protože vzdálenost mezi škrticí klapkou a sacím ventilem je podstatná pro reakci motoru na plynový pedál, dostal tento tříválec zvláštní škrticí klapku pro každý ze šesti sacích ventilů. Jsou ovládány elektronicky a při nízkém zatížení a v nízkých otáčkách se otevírá jen jedna klapka, aby bylo dosaženo co největší rychlosti nasávání vzduchu. Až při požadavku na vyšší výkon se otevírá i druhá klapka.
Turbodmychadla jsou umístěna těsně za výstupem výfukových plynů z hlavy motoru. To opět znamená značné zrychlení v roztáčení lopatek dmychadel, protože výfukové plyny putují jen velmi krátkou vzdálenost. Zachovají si tak maximum energie, kterou můžou předat turbu. To je navíc o 20 % menší než u běžného tříválce přeplňovaného jedním turbem, takže sice dávají nižší tlak, ale kvůli lehčím vnitřnostem se rychleji roztáčejí. Podle Clarka to v kombinaci se dvěma škrticími klapkami na válec eliminuje prodleva turba.
Tolik představená teorie; jak něco takového může fungovat v praxi, nemáme tušení. Podle odhalené dokumentace se stlačený vzduch po výstupu ze všech tří kompresorů spojuje do jednoho proudu, míří do mezichladiče a z něj do sacího traktu. To je pořád poměrně velká vzdálenost, která také má vliv na zmíněnou prodlevu.
Další otázkou je řešení faktu, že při běhu motoru tvoří výfuk - a tedy doba k roztočení turba - u každého válce jen čtvrtinu taktu. Zbylé tři čtvrtiny se tedy otáčky turba snižují, což podle našeho názoru musí přenášet výfukové pulzy do sání. Setrvačník v jakékoliv formě na turba namontovat nemůžete, protože pak by dlouho trvalo je roztočit. Pokud by byla turba čtyři, nikoliv tři, tyto pulzy by se vynulovaly, ale máme-li před sebou tříválec, bude tam vždycky chvíle, kdy nebude pálit ani jeden válec a tedy se budou snižovat otáčky všech dmychadel.
A v neposlední řadě tu je fakt, že šest škrticích klapek a tři turbodmychadla jsou víc než jedna a jedno, což se musí projevit v hmotnosti a ceně tohoto řešení. To znamená, že i kdyby něco takového bylo efektivní ve zlepšování odezvy motoru, vypadá to tak složitě, že se do toho málokterá automobilka pustí. Ale to byste před pár léty o přepřáhnutí z motoru 1,2 TSI na 1,0 TSI řekli asi také...


Jim Clarke má vskutku zajímavý nápad, jak přeplňované motory téměř zbavit prodlevy turba. Jak to funguje v praxi, je zatím otázkou
Zdroj: Car And Driver
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Toyota předvedla jízdu a zvuk svého nového sporťáku po boku jeho příbuzných, absurdního nástupce LFA raději nechala doma
9.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
- Test Honda GB350S: retro jednoválec 12.12.2025
- Předprodej vstupenek na MotoGP startuje zítra 10.12.2025
Nejnovější články
Dosáhli jsme bodu zlomu? Zájem o spalovací auta znovu roste na celém světě. A ne málo, říkají renomovaní analytici
před 8 hodinami
Bývalý zlatý poklad z garáže sultána Bruneje zlomil aukční rekord, jeho cena už se počítá v miliardách
před 9 hodinami
Legenda žije dál. Škoda letos dokázala v Česku prodat hned 2 nové kusy modelu Yeti, i když ho už 8 let nevyrábí
před 11 hodinami
V dalším „zeleném království” zjistili, že silnice se samy neopraví, majitelé elektromobilů budou platit za každý ujetý km
včera
Britové našli způsob, jak si tisknout peníze, aniž by museli vyrobit jediné skutečně nové auto
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 12.13. 22:40 - abgx1
- BMW Divize 12.13. 21:24 - Kavis
- IT poradna 12.13. 17:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.13. 13:09 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
- Onboard videa 12.12. 22:07 - řidičBOB
- VZKAZY 12.12. 20:10 - M.Z.
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
