Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Motory moderních aut ničí zacházení, které většina lidí považuje za ohleduplné
20.6.2018 | Petr Miler
I když motory aut pracují na stále stejném principu, dílčí změny v jejich fungování způsobují, že co k nim dříve bylo ohleduplné, dnes je dokáže zničit.
Když budete chtít být k motoru svého auta co nejohleduplnější, jak s ním budete zacházet? „Budu s ním jezdit pomalu, v nižších otáčkách a využívat jen malou část jeho potenciálu,” bude znít odpověď většiny lidí. Takové zacházení je k mnohým částem motoru skutečně ohleduplné a dokáže jim prodloužit život, u těch moderních ale dokáže nadělat více škody než užitku.
Jak je to možné? Problémem je přímé vstřikování paliva do válce, které je v posledních letech vlastní naprosté většině nových motorů. Právě u těchto pohonných jednotek vznikají při jízdě v nízkých otáčkách uhlíkové usazeniny na ventilech, které mohou způsobit až jejich nedoléhání. To může znamenat vynechávání u jednotlivých válců a vyžádat si ne zcela jednoduchou opravu, jak dokumentují záběry níže.
První obrázky u tohoto článku pocházejí z 5,2litrového desetiválce z Audi RS6 minulé generace, další pak dokumentují stejný stav u dalších vozů různých typů. Obrovské nánosy uhlíku na sacích ventilech může způsobit EGR a jeho přepouštění části výfukových plynů zpět do sání u studeného motoru pro snížení emisí, v tomto případě se ale jednalo o nedokonale fungující odvětrávání klikové skříně (nazývané také PCV, Positive Crankcase Ventilation), které nasávalo o něco více oleje, než mělo. V sacím potrubí prý byly dobré dvě deci oleje.
Důvody tedy mohou být různé, kdyby ale tento motor měl nepřímé vstřikování problém, nebyl by to až tak velký problém, protože benzín procházející přes sací ventil by ho omýval a výsledkem by byla „pouze” zvýšená spotřeba oleje. Jelikož tu je ale přímé vstřikování, tento samočisticí mechanismus tu neexistuje, a proto může motor vašeho auta dopadnout takto, pokud mu nikdy nedopřejete si trochu protáhnout nohy.
Občasná jízda ve vyšších otáčkách samozřejmě není samospásná, ale pomáhá zabraňovat přílišnému usazování karbonu tím, že komponenty motoru dosahují vyšší teploty a případné lehké nánosy uhlíku se tím spálí. Silné znečištění, jaké je vidět na snímcích, už ale takto nespravíte - mechanik na tomto konkrétním desetiválci prý strávil pět hodin jen čištěním sacích kanálů, půl hodiny mu prý trvalo oškrábat, kartáčky očistit a speciálním přípravkem propláchnout jeden kanál. A další případy jsou podobné.
Opravdu to není problém jen Audi či koncernu VW, ale všech přímovstřikových motorů, u kterých tak je potřeba hlídat stav sacích kanálů. Např. Toyota, ale také jiné automobilky, nové motory konstruují s přímým i nepřímým vstřikováním nejen proto, aby využily výhody přímého vstřikování pro vyšší výkon a nižší spotřebu, ale zároveň se neochudili o tento mechanismus samočištění sání.
I takto znečištěné motory tedy jde zachránit, jen je potřeba se připravit na mastný účet za servis anebo na zdlouhavou práci s kartáčky, pokud se do toho pustíte sami. Onen desetiválec navíc potřeboval kromě náročného čištění také nové sací potrubí, které přišlo na 2 tisíce dolarů, tedy asi 50 tisíc korun. A přitom stačilo jen občas vůz trochu více „protáhnout”, kdyby majitel o této věci věděl - musel s ním jezdit permanentně jen na zlomek výkonu, aby situace zašla až tak daleko.
Pokud tedy někdy uslyšíte někoho říkat, že z motoru „vyhání pavouky” tím, že nechává ručičku otáčkoměru proletět se až úplně doprava, nutně tím hloupě neospravedlňuje svou nemístně rychlou projížďku. Skutečně to má smysl, a to nejen u silných motorů...
Takto silné nánosy karbonu odstraníte jedině mravenčí prací s kartáčky. Je lepší jim předcházet
Poškozeno bylo v souvislosti s tímto problémem bylo i drahé sací potrubí
Podobné potíže potkaly také osmiválcové Audi RS4...
...či Porsche, Audi s motorem V6, Golf GTi, Ford nebo Hyundai.
Desetiválec zanesený karbonem patří Audi RS6, potenciální problém ale, jak vidno, hrozí prakticky jakémukoli autu s přímovstřikovým motorem
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024 - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
6.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nová pravidla od roku 2027 včera 17:19
- Petr Najman si ze Slováckého okruhu odváží dvě trofeje včera 09:45
- Zanáška si spravil chuť, ve Starém Městě si vyjel podium včera 09:21
- König v prvních závodech IDM nebodoval 6.5.2024
- Na Sachsenringu pokračovalo MS-Side 6.5.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli auto od Xiaomi se vzhledem i dynamikou Porsche za cenu Škody. Je prý jen dobře, že se sem nedováží
před 9 hodinami - Oprava nepatrného ťukance na elektrickém Rivianu vyšla majitele tak draho, že místo ní mohl mít celé nové auto
před 10 hodinami - Němečtí rodiče odmítají domácí auta jako vozy pro rodinu, v anketě s 25 tisíci respondenty dali přednost Škodě
včera - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Ex-manažer Audi promluvil: Firma vsadila na špatného koně, ignoruje zákazníky, zabíjí klíčová auta a utápí se v byrokracii
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 05.07. 23:59 - abgx1
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.07. 23:55 - volfi
- Samosvorné diferenciály pro BMW 05.07. 23:16 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 05.07. 21:47 - Spectral
- Volkswagen obecne 05.07. 21:13 - řidičBOB
- Politický koutek 05.07. 21:00 - řidičBOB
- BMW Divize 05.07. 20:10 - Vrooom
- Onboard videa 05.07. 20:00 - M.Z.