Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Může vůbec vzniknout auto s elektrickým motorem a manuální převodovkou?
31.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Pokud se spalovací motory aut opravdu stanou minulostí, přijdeme o jeden z důvodů, pro které dnes auta milujeme. Zůstanou s elektřinou aspoň manuály?
Stojí-li před námi nějaké elektrické či hybridní auto, má automatickou převodovkou, CVT nebo také nic, vystačí si s jedním převodovým stupněm. Je tomu tak dnes vždy a i v minulosti bylo něco takového výjimkou. Znáte-li aktuálně prodávaný hybrid, který umí jezdit i čistě na elektřinu a má manuální řazení, dejte nám vědět v komentářích. Mikrohybridy, jako např. Mazda 3, se nepočítají, ty jen na elektřinu nejezdí.
Jenže jako nadšené řidiče nás baví manuální převodovky, nehledě na to, že s manuálem máte nad vozem přesnější kontrolu a kdykoliv můžete odpojit motor od kol, aniž byste riskovali přílišné opotřebení čehokoliv, pomocí spojkového pedálu. A nejsme sami, koho napadlo, jestli může elektromobil mít manuální převodovku.
Stejnou otázku si položil náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained, a to na základě dvoustupňové manuální převodovky ve Formulích E týmu Renault. Řidič tam má normální páku, kterou pomocí táhel volí mezi stupni H a L, High a Low, rychlým a pomalým. Může něco takového být i v civilních elektrických autech, navíc se spojkovým pedálem?
Po technické stránce ano, nic tomu nebrání. Jen na druhou stranu spojky místo spalovacího motoru umístíte elektromotor, spojka může fungovat pořád stejně, pěti-, šesti- i sedmistupňová manuální převodovka také. Dokonce by to možná mělo výhodu, protože by převodovka dokázala snížit otáčky elektromotoru a s nimi i tzv. zpětné elektromotorické napětí, takže by elektromobily mohly jezdit rychleji, než to zvládají dnes.
Druhá otázka ovšem je, jestli je manuální převodovka - nebo vůbec jakákoliv převodovka - u elektromobilu potřebná. Tady už je odpověď složitější. Kvůli oněm vysokým rychlostem ano, ale v ostatních případech nikoliv, tady by dokonce mohla být kontraproduktivní. Elektromotory mají velmi široký rozsah použitelných otáček, řekneme-li to laicky, takže do nějakých 160 km/h rychlosti jízdy jim stačí jeden pevný převod.
V přenosovém ústrojí výkonu - dochází ke ztrátám. Proto jsou u konvenčních aut čísla výkonu na kolech o 15-20 % nižší než čísla výkonu na výstupu z motoru. Kdyby měl elektromobil stejné přenosové ústrojí, docházelo by ke stejným ztrátám, jenže elektromotory můžete namontovat na nápravy nebo klidně přímo ke kolům, takže se těmto ztrátám můžete snadno vyhnout.
Převodovka a spojka (resp. hydrodynamický měnič točivého momentu) u konvenčního auta slouží mj. také k tomu, aby auto mohlo zastavit, ale motor mohl běžet dál. Kliková hřídel se musí pořád točit. Naopak rotor elektromotoru nikoliv - odstavíte mu přísun elektřiny a on se postupně zastaví. Když se budete chtít rozjet, elektřinu do něj pustíte a on se začne točit. Není v tom nic složitějšího, je to obyčejný elektromotor, principem stejný jako ten, který v konvenčním autě třeba stahuje okna.
To samozřejmě neznamená, že by se elektromobily s manuálními převodovkami nemohly časem objevit v prodeji. Přínos oproti elektromotorům s „jednostupňovou převodovkou” by byl jen v tom, že by jízda některé petrolheady víc bavila, to je všechno. I tým Renault ve Formuli E již onu dvoustupňovou převodovku nepoužívá, protože jednostupňový systém je lehčí a jsou v něm menší ztráty.
U hybridních automobilů ovšem převodovku potřebujete, protože tam jsou i spalovací motory a ty se bez nějaké možnosti rozpojení kol a motoru neobejdou. Automobilka Porsche, která po ostrém odporu publika k PDK jako jediné volbě pro Porsche 911 991 GT3 před faceliftem do novějšího modelu vrátila manuál, nemá v plánu nabízet manuální převodovky k hybridním verzím svých aut.
Podle dr. Gernota Döllnera z vývojového oddělení automobilky dokážou být hybridní pohonná ústrojí efektivní jen ve chvíli, kdy jsou spojena s automatickým řazením. S manuálem by spotřeba paliva nebyla tak nízká, vysvětlil Döllner; jestli ve skutečnosti nebo v testu NEDC, ovšem neupřesnil. Typický zákazník Panamery nebo Cayenne asi slzu neuroní, ale pokud by někdy přišla hybridní 911...
Manuální převodovka u elektromobilu technicky je proveditelná, ale nedává příliš smyslu
Zdroje: Engineering Explained@YouTube, [ http://www.roadandtrack.com/new-cars/future-cars/a12138549/porsche-wont-build-hybrids-with-manual-gearboxes/ Road&Track]
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před hodinou - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 3 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 4 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera
Živá témata na fóru
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito