Může vůbec vzniknout auto s elektrickým motorem a manuální převodovkou?

Pokud se spalovací motory aut opravdu stanou minulostí, přijdeme o jeden z důvodů, pro které dnes auta milujeme. Zůstanou s elektřinou aspoň manuály?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Může vůbec vzniknout auto s elektrickým motorem a manuální převodovkou?

31.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Může vůbec vzniknout auto s elektrickým motorem a manuální převodovkou?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Pokud se spalovací motory aut opravdu stanou minulostí, přijdeme o jeden z důvodů, pro které dnes auta milujeme. Zůstanou s elektřinou aspoň manuály?

Stojí-li před námi nějaké elektrické či hybridní auto, má automatickou převodovkou, CVT nebo také nic, vystačí si s jedním převodovým stupněm. Je tomu tak dnes vždy a i v minulosti bylo něco takového výjimkou. Znáte-li aktuálně prodávaný hybrid, který umí jezdit i čistě na elektřinu a má manuální řazení, dejte nám vědět v komentářích. Mikrohybridy, jako např. Mazda 3, se nepočítají, ty jen na elektřinu nejezdí.

Jenže jako nadšené řidiče nás baví manuální převodovky, nehledě na to, že s manuálem máte nad vozem přesnější kontrolu a kdykoliv můžete odpojit motor od kol, aniž byste riskovali přílišné opotřebení čehokoliv, pomocí spojkového pedálu. A nejsme sami, koho napadlo, jestli může elektromobil mít manuální převodovku.

Stejnou otázku si položil náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained, a to na základě dvoustupňové manuální převodovky ve Formulích E týmu Renault. Řidič tam má normální páku, kterou pomocí táhel volí mezi stupni H a L, High a Low, rychlým a pomalým. Může něco takového být i v civilních elektrických autech, navíc se spojkovým pedálem?

Po technické stránce ano, nic tomu nebrání. Jen na druhou stranu spojky místo spalovacího motoru umístíte elektromotor, spojka může fungovat pořád stejně, pěti-, šesti- i sedmistupňová manuální převodovka také. Dokonce by to možná mělo výhodu, protože by převodovka dokázala snížit otáčky elektromotoru a s nimi i tzv. zpětné elektromotorické napětí, takže by elektromobily mohly jezdit rychleji, než to zvládají dnes.

Druhá otázka ovšem je, jestli je manuální převodovka - nebo vůbec jakákoliv převodovka - u elektromobilu potřebná. Tady už je odpověď složitější. Kvůli oněm vysokým rychlostem ano, ale v ostatních případech nikoliv, tady by dokonce mohla být kontraproduktivní. Elektromotory mají velmi široký rozsah použitelných otáček, řekneme-li to laicky, takže do nějakých 160 km/h rychlosti jízdy jim stačí jeden pevný převod.

V přenosovém ústrojí výkonu - dochází ke ztrátám. Proto jsou u konvenčních aut čísla výkonu na kolech o 15-20 % nižší než čísla výkonu na výstupu z motoru. Kdyby měl elektromobil stejné přenosové ústrojí, docházelo by ke stejným ztrátám, jenže elektromotory můžete namontovat na nápravy nebo klidně přímo ke kolům, takže se těmto ztrátám můžete snadno vyhnout.

Převodovka a spojka (resp. hydrodynamický měnič točivého momentu) u konvenčního auta slouží mj. také k tomu, aby auto mohlo zastavit, ale motor mohl běžet dál. Kliková hřídel se musí pořád točit. Naopak rotor elektromotoru nikoliv - odstavíte mu přísun elektřiny a on se postupně zastaví. Když se budete chtít rozjet, elektřinu do něj pustíte a on se začne točit. Není v tom nic složitějšího, je to obyčejný elektromotor, principem stejný jako ten, který v konvenčním autě třeba stahuje okna.

To samozřejmě neznamená, že by se elektromobily s manuálními převodovkami nemohly časem objevit v prodeji. Přínos oproti elektromotorům s „jednostupňovou převodovkou” by byl jen v tom, že by jízda některé petrolheady víc bavila, to je všechno. I tým Renault ve Formuli E již onu dvoustupňovou převodovku nepoužívá, protože jednostupňový systém je lehčí a jsou v něm menší ztráty.

U hybridních automobilů ovšem převodovku potřebujete, protože tam jsou i spalovací motory a ty se bez nějaké možnosti rozpojení kol a motoru neobejdou. Automobilka Porsche, která po ostrém odporu publika k PDK jako jediné volbě pro Porsche 911 991 GT3 před faceliftem do novějšího modelu vrátila manuál, nemá v plánu nabízet manuální převodovky k hybridním verzím svých aut.

Podle dr. Gernota Döllnera z vývojového oddělení automobilky dokážou být hybridní pohonná ústrojí efektivní jen ve chvíli, kdy jsou spojena s automatickým řazením. S manuálem by spotřeba paliva nebyla tak nízká, vysvětlil Döllner; jestli ve skutečnosti nebo v testu NEDC, ovšem neupřesnil. Typický zákazník Panamery nebo Cayenne asi slzu neuroní, ale pokud by někdy přišla hybridní 911...


Může vůbec vzniknout auto s elektrickým motorem a manuální převodovkou? - 1 - elektromobil s manualem ee 01Může vůbec vzniknout auto s elektrickým motorem a manuální převodovkou? - 2 - elektromobil s manualem ee 02
Manuální převodovka u elektromobilu technicky je proveditelná, ale nedává příliš smyslu

Zdroje: Engineering Explained@YouTube, [ http://www.roadandtrack.com/new-cars/future-cars/a12138549/porsche-wont-build-hybrids-with-manual-gearboxes/ Road&Track]

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše