Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nadšenec rozřezal pneumatiku Formule 1 a ukázal, co se nachází uvnitř
26.3.2019 | Mirek Mazal
Vozy Formule 1 obouvají nejlepší pneumatiky světa, o tom nemá smysl se přít. Jak vypadají zvenčí, ví snad každý, ale co se skrývá v jejich nitru?
Správné obutí rozhoduje o tom, jestli auto zůstane na silnici, popř. jestli mu za jízdy náhodou neexploduje kolo. Pneumatiky jsou jediným styčným bodem mezi vozem a silnicí a v závislosti na zvyšující se rychlosti jízdy roste význam volby těch správných pryží. Ty nejlepší obouvají monoposty Formule 1, třebaže není na místě si dělat iluze, že jejich pouhé nazutí na jakýkoli jiný vůz povede k větší rychlosti. Jsou stavěné tak, aby dobře fungovaly i při extrémním zatížení a na vaší Fabii 1,0 TSI by zřejmě zůstaly při jakékoli jízdě tvrdé jako puky.
Už z tohoto důvodu musí mít nutně specifickou konstrukci, ale jak vypadá? Běžně zůstává ukryta pod vrstvami četné gumy, jednomu z nadšenců se ale podařilo dostat ke skutečné pneumatice monopostu F1 od Pirelli, kterou se rozhodl rozpitvat před objektivem kamery.
Italská firma je od roku 2011 jediným dodavatelem pro závodní monoposty a žlutý pruh na boku symbolizuje středně tvrdou směs. S ohledem na to běhoun překvapil svou tvrdostí, celkem dlouho odolával i brusnému kotouči úhlové brusky. Nejdříve vzniklo značné množství bílého kouře, dokud se neobjevil pod ním ukrytá ocelový drát.
Ani příčný řez nebyl pro kutilský nástroj jednoduchý. Po oddělení čtvrtky z celého obvodu pneumatiky se ukázala velmi tenká konstrukce důležitých vrstev, které mají za úkol držet komponenty v jednom přilnavém celku.
Prvním důležitým prvkem je ocelové lanko na okraji pneumatiky v oblasti, kde guma přiléhá na disk. Kolem něj a krátce směrem vzhůru vedou tenké drátky tvořící kostru v oblasti blízké ráfku. Zbytek bočnice už je tvořen výhradně gumou bez zpevňovacích prvků.
Běhoun je jen pár milimetrů tlustý, použitá pneu z videa má celkově jen asi 5 až 6 mm gumy a ocelové konstrukce, přesto je tvrdá a odolná. Nejtužší místo je blízko patky pláště, zpevnění lemu usnadňuje překonání sil při brzdění, kdy by se disk mohl protočit gumou.
Leckdo by možná čekal nějaké kosmické řešení, ale není tu, pneumatika je svou základní konstrukcí podobná těm, které používáme na silničních vozech. Používá „jen” odlišné a materiály a vzhledem k pneumatikám osobních aut je velmi tenká - tak, aby při jízdě bylo minimalizováno množství rotující hmoty.












Pohled na rozřezané - a možná ještě více rozřezání - obutí Formule 1 je pozoruhodný, třebaže překvapí snad jen extrémně tenkou konstrukcí
Zdroj: Driver61@Youtube
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.06. 07:01 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
