Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Němci představili lehoučký motor 2,0 s neuvěřitelným výkonem až 647 koní
21.3.2019 | Mirek Mazal
Výkony malých motorů v posledních letech rostou a tohle je jeden z extrémů. Nový motor Audi dává z jen dvoulitrového objemu výkon přes 600 koní, na silnice ale nemíří.
Nemusíte být až tak staří, abyste pamatovali doby, kdy třílitrový šestiválec BMW s výkonem 142 kW (193 koní) představoval špičku svého segmentu. Stále přesnější výroba motorových komponentů eskalovaná tlakem na minimalizaci papírové spotřeby paliva logicky doprovázeným přeplňováním ale vše změnil. Výkonem okolo 200 koní dnes ohromíte leda pokud jej generuje malý tříválec - dvoulitry dnes dávají běžně o polovinu více a motor 2,5 TFSI od Audi jich ze sebe doluje dokonce 400. A třílitrové šestiválce? Ty se dnes podívají i za hranici 500 koní.
Limity jsou ale ještě docela jinde, jak ukazuje znovu Audi v případě motoru, který je určen pro soutěžní vozy DTM. V tomto seriálu regule od letošního roku vyžadují přeplňované jednotky omezené spotřebou zhruba 95 kilogramů paliva za hodinu. Již dříve známé podmínky přiměly motoráře čtyř kruhů, aby sedli ke stolu a v povolených mantinelech vymysleli nový agregát. Výsledek má podobu přeplňovaného čtyřválce s dvoulitrovým objemem a neuvěřitelným výkonem až 647 koní (476 kW).
Kompletní laborování s posunem výkonových hranic trvalo dva a půl roku a v závěru potřebovalo více než tisíc hodin testování na zkušební stolici. Všechny základní součástky jsou navrženy tak, aby vydržely celou sezónu čítající kolem šesti tisíc kilometrů. Standardně motor generuje nanejvýš 617 kobyl, ústrojí ale umí dočasně přidat dalších 30 koní (22 kW) umožňujících závodníkovi snadněji předjíždět.
Nový motor bude debutovat 4. května 2019 na startovním roštu Hockenheimringu v závodním voze Audi RS 5 DTM. Ještě loni tým spoléhal na čtyřlitrový vidlicový osmiválec s atmosférickým sáním. Dvakrát větší strojovna dávala „pouhých” 505 koní (372 kW). „V průběhu prvního testování byli naši řidiči naprosto nadšeni,“ nastínil bezprostřední dojmy šéf Audi Motorsport Dieter Gass. „Přechod z přirozeně plněného V8 na turbo však není důležitý pouze kvůli dodatečnému výkonu zhruba sto koní. V DTM nyní jezdíme s vysoce účinným motorem, na který jsme také zvyklí díky použití v mnoha produkčních vozidlech koncernu,“ dodal Gass pro tisk.
Klíčovou vlastností zmenšeného čtyřválce je lehkost. Novinka má jen 85 kilogramů, což je skutečně velmi málo - asi polovina hmotnosti odcházející V8. Celkově Audi RS 5 DTM nyní váží něco přes jednu tunu, proto činí poměr výkonu a hmotnosti přibližně 1,6 kilo na koně - to je území Bugatti Veyron Super Sport.
Smutná zpráva se týká použití revolučního motoru v běžném provozu. Zatím je silniční homologace nepravděpodobná, Audi pro RS5 standardně nabízí 2,9litrový šestiválec TFSI s výkonem 450 koní (331 kW). Nic k zahození, od 617 koní z dvoulitru je to ale kus cesty.







Závodní motor Audi posunuje limity čtyřválcového přeplňování, umí vygenerovat až 647 koní neboli 476 kW
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 9 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 11 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
včera
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.06. 20:16 - M.Z.
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
- Lampárna (stěžovatelna) 11.06. 12:52 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.06. 09:48 - lylybrown
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
