Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Němci představili lehoučký motor 2,0 s neuvěřitelným výkonem až 647 koní
21.3.2019 | Mirek Mazal
Výkony malých motorů v posledních letech rostou a tohle je jeden z extrémů. Nový motor Audi dává z jen dvoulitrového objemu výkon přes 600 koní, na silnice ale nemíří.
Nemusíte být až tak staří, abyste pamatovali doby, kdy třílitrový šestiválec BMW s výkonem 142 kW (193 koní) představoval špičku svého segmentu. Stále přesnější výroba motorových komponentů eskalovaná tlakem na minimalizaci papírové spotřeby paliva logicky doprovázeným přeplňováním ale vše změnil. Výkonem okolo 200 koní dnes ohromíte leda pokud jej generuje malý tříválec - dvoulitry dnes dávají běžně o polovinu více a motor 2,5 TFSI od Audi jich ze sebe doluje dokonce 400. A třílitrové šestiválce? Ty se dnes podívají i za hranici 500 koní.
Limity jsou ale ještě docela jinde, jak ukazuje znovu Audi v případě motoru, který je určen pro soutěžní vozy DTM. V tomto seriálu regule od letošního roku vyžadují přeplňované jednotky omezené spotřebou zhruba 95 kilogramů paliva za hodinu. Již dříve známé podmínky přiměly motoráře čtyř kruhů, aby sedli ke stolu a v povolených mantinelech vymysleli nový agregát. Výsledek má podobu přeplňovaného čtyřválce s dvoulitrovým objemem a neuvěřitelným výkonem až 647 koní (476 kW).
Kompletní laborování s posunem výkonových hranic trvalo dva a půl roku a v závěru potřebovalo více než tisíc hodin testování na zkušební stolici. Všechny základní součástky jsou navrženy tak, aby vydržely celou sezónu čítající kolem šesti tisíc kilometrů. Standardně motor generuje nanejvýš 617 kobyl, ústrojí ale umí dočasně přidat dalších 30 koní (22 kW) umožňujících závodníkovi snadněji předjíždět.
Nový motor bude debutovat 4. května 2019 na startovním roštu Hockenheimringu v závodním voze Audi RS 5 DTM. Ještě loni tým spoléhal na čtyřlitrový vidlicový osmiválec s atmosférickým sáním. Dvakrát větší strojovna dávala „pouhých” 505 koní (372 kW). „V průběhu prvního testování byli naši řidiči naprosto nadšeni,“ nastínil bezprostřední dojmy šéf Audi Motorsport Dieter Gass. „Přechod z přirozeně plněného V8 na turbo však není důležitý pouze kvůli dodatečnému výkonu zhruba sto koní. V DTM nyní jezdíme s vysoce účinným motorem, na který jsme také zvyklí díky použití v mnoha produkčních vozidlech koncernu,“ dodal Gass pro tisk.
Klíčovou vlastností zmenšeného čtyřválce je lehkost. Novinka má jen 85 kilogramů, což je skutečně velmi málo - asi polovina hmotnosti odcházející V8. Celkově Audi RS 5 DTM nyní váží něco přes jednu tunu, proto činí poměr výkonu a hmotnosti přibližně 1,6 kilo na koně - to je území Bugatti Veyron Super Sport.
Smutná zpráva se týká použití revolučního motoru v běžném provozu. Zatím je silniční homologace nepravděpodobná, Audi pro RS5 standardně nabízí 2,9litrový šestiválec TFSI s výkonem 450 koní (331 kW). Nic k zahození, od 617 koní z dvoulitru je to ale kus cesty.
Závodní motor Audi posunuje limity čtyřválcového přeplňování, umí vygenerovat až 647 koní neboli 476 kW
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před hodinou - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 3 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 4 hodinami - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 6 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 13:33 - Arkis
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 11:47 - HondaMan
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23