Není rozmach použití hliníku v konstrukci aut jen zelená iluze?

Výroba hliníku je desetkrát náročnější než výroba oceli a vypouští i desetkrát tolik emisí CO2. Přínos z nižší hmotnosti auta tu je, ale neprojeví se hned.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Není rozmach použití hliníku v konstrukci aut jen zelená iluze?

13.7.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Není rozmach použití hliníku v konstrukci aut jen zelená iluze?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Výroba hliníku je desetkrát náročnější než výroba oceli a vypouští i desetkrát tolik emisí CO2. Přínos z nižší hmotnosti auta tu je, ale neprojeví se hned.

Hliník se v automobilech používá už nějakou dobu, ale v těch běžných, která si většina lidí může koupit a normálně s nimi jezdit po silnicích, se objevuje až v posledních letech. Důvod je jediný - se zpřísňujícími se limity emisí CO2 je potřeba stůj co stůj snižovat spotřebu automobilů. Hliník je lehčí než ocel a lehčí auto „žere” méně, a to nejen v laboratoři, ale i v reálném světě. K tomu také méně opotřebovává pneumatiky a je jízdně agilnější.

Jenže je hliník také pětkrát dražší a desetkrát náročnější na výrobu a zpracování, než tomu je v případě oceli. S cenou hliníku to je jednoduché, vyšší prodejní cenu zaplatí zákazník při koupi auta. Dražší jsou samozřejmě také opravy po nehodách, čehož se rychle chytily pojišťovny a na auta s hliníkovým skeletem či vnějšími panely karoserie je pojistné vyšší.

Náročnost na výrobu je ale trochu jiný příběh. Výroba oceli je relativně jednoduchý a v průběhu let zdokonalený postup. Hliník se musí vyrábět z bauxitu, horniny, která ho obsahuje, náročným procesem s použitím elektrolýzy a dalších chemických příměsí. Ve výsledku tak výroba 1 kg hliníku spolkne 69 kWh energie a vypustí do ovzduší 16,1 kg CO2, zatímco na výrobu kilogramu oceli spotřebujete 6,31 kWh a emitujete 1,65 kg CO2.

Když dojde na recyklaci oceli a hliníku, je to už trochu jinak. K recyklaci 1 kg hliníku potřebujete jen 5 % energie, která byla potřeba k výrobě onoho kilogramu z bauxitu. I v případě oceli je recyklace mnohem levnější, ale pro recyklaci 1 kg oceli je třeba 10 % energie na výrobu. Problém je, že než se auto dostane od výroby k recyklaci, uběhne dle německých čísel průměrně 14 - 18 let, u náklaďáku prý až 24 let. U nás to může být ještě déle a všude najdete auta, která se nezrecyklují, třebaže u masových výrobků to bude dost pravděpodobně menšina.

Evropské normy spotřeby paliva nicméně hledí jen na to, co dané auto vypustí z výfuku, ne jak to vypadá s jeho výrobou. Ocelárny a podobný těžký průmysl mají však samozřejmě „své” regulace emisí. Ve výsledku je tak to, zda je ekologičtější vůz z oceli či z hliníku, závislé zejména na tom, kolik kilometrů s ním najezdíte. Hranice ale není tak vysoko, od 130 tisíc ujetých kilometrů je ekologičtější auto s hliníkovou karoserií než to s ocelovou. Dá se tak říci, že hliník je z hlediska emisí CO2 výhodou u naprosté většiny automobilů, ale až z dlouhodobé perspektivy jejich využití.


Není rozmach použití hliníku v konstrukci aut jen zelená iluze? - 1 - hlinikova auta ekologictejsi 01Není rozmach použití hliníku v konstrukci aut jen zelená iluze? - 2 - hlinikova auta ekologictejsi 02Není rozmach použití hliníku v konstrukci aut jen zelená iluze? - 3 - hlinikova auta ekologictejsi 03
Hliník je dražší a ekologicky náročnější na výrobu než ocel, ale znamená přínos v podobě nižší spotřeby paliva

Zdroj: Focus

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.