Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Není rozmach použití hliníku v konstrukci aut jen zelená iluze?
13.7.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Výroba hliníku je desetkrát náročnější než výroba oceli a vypouští i desetkrát tolik emisí CO2. Přínos z nižší hmotnosti auta tu je, ale neprojeví se hned.
Hliník se v automobilech používá už nějakou dobu, ale v těch běžných, která si většina lidí může koupit a normálně s nimi jezdit po silnicích, se objevuje až v posledních letech. Důvod je jediný - se zpřísňujícími se limity emisí CO2 je potřeba stůj co stůj snižovat spotřebu automobilů. Hliník je lehčí než ocel a lehčí auto „žere” méně, a to nejen v laboratoři, ale i v reálném světě. K tomu také méně opotřebovává pneumatiky a je jízdně agilnější.
Jenže je hliník také pětkrát dražší a desetkrát náročnější na výrobu a zpracování, než tomu je v případě oceli. S cenou hliníku to je jednoduché, vyšší prodejní cenu zaplatí zákazník při koupi auta. Dražší jsou samozřejmě také opravy po nehodách, čehož se rychle chytily pojišťovny a na auta s hliníkovým skeletem či vnějšími panely karoserie je pojistné vyšší.
Náročnost na výrobu je ale trochu jiný příběh. Výroba oceli je relativně jednoduchý a v průběhu let zdokonalený postup. Hliník se musí vyrábět z bauxitu, horniny, která ho obsahuje, náročným procesem s použitím elektrolýzy a dalších chemických příměsí. Ve výsledku tak výroba 1 kg hliníku spolkne 69 kWh energie a vypustí do ovzduší 16,1 kg CO2, zatímco na výrobu kilogramu oceli spotřebujete 6,31 kWh a emitujete 1,65 kg CO2.
Když dojde na recyklaci oceli a hliníku, je to už trochu jinak. K recyklaci 1 kg hliníku potřebujete jen 5 % energie, která byla potřeba k výrobě onoho kilogramu z bauxitu. I v případě oceli je recyklace mnohem levnější, ale pro recyklaci 1 kg oceli je třeba 10 % energie na výrobu. Problém je, že než se auto dostane od výroby k recyklaci, uběhne dle německých čísel průměrně 14 - 18 let, u náklaďáku prý až 24 let. U nás to může být ještě déle a všude najdete auta, která se nezrecyklují, třebaže u masových výrobků to bude dost pravděpodobně menšina.
Evropské normy spotřeby paliva nicméně hledí jen na to, co dané auto vypustí z výfuku, ne jak to vypadá s jeho výrobou. Ocelárny a podobný těžký průmysl mají však samozřejmě „své” regulace emisí. Ve výsledku je tak to, zda je ekologičtější vůz z oceli či z hliníku, závislé zejména na tom, kolik kilometrů s ním najezdíte. Hranice ale není tak vysoko, od 130 tisíc ujetých kilometrů je ekologičtější auto s hliníkovou karoserií než to s ocelovou. Dá se tak říci, že hliník je z hlediska emisí CO2 výhodou u naprosté většiny automobilů, ale až z dlouhodobé perspektivy jejich využití.
Hliník je dražší a ekologicky náročnější na výrobu než ocel, ale znamená přínos v podobě nižší spotřeby paliva
Zdroj: Focus
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
dnes - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- O bobra míň nebude. BMW řadu 4 nezařízne, chce lidi nechat dál si vybírat to, po čem touží
před 5 hodinami - Slovenské létající si naostro vyzkoušel slavný hudebník, dodávky prý začnou už příští rok
před 6 hodinami - Mercedes se kaje a říká, že už nebude lidem vnucovat elektromobily, nechá je si vybrat. Ale kde?
před 8 hodinami - Trápící se Rivian zkouší rozprášit sklady slevami. Zákazníkům konkurence nabízí 117 tisíc Kč, i když prodělává miliony na autě
před 9 hodinami - Někdo si za půl miliardy koupil možná nejkrásnější McLaren F1 a ujel s ním 23 km, teď ho prodává
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva