Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nová inteligentní světla si posvítí skrze hustý déšť i vánici
9.7.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ videa) Vědecká komunita se možná postará o dramatické zlepšení výhledu z auta při jízdě v noční bouřce nebo sněžení.
Mít ve voze výkonná světla je fajn věc. Mžourat skoro naslepo v noci na silnici je asi to poslední, co řidič při jízdě potřebuje ke štěstí. Ani skutečně kvalitní žárovky, xenony nebo LED nejsou ale moc platné v hustém dešti nebo sněhové vánici, když se od kapek, respektive vloček odráží část světla zpátky a vytváří před autem špatně průhlednou clonu z odlesků a dramaticky zhoršuje výhled. Nebylo by možné posvítit si před sebe tak, aby paprsky dopadaly skutečně je tam, kde je to zapotřebí?
Profesor pittsburské Carnegie Mellon University jménem Srinivasa Narasimhan a jeho tým tvrdí, že bylo. A postavili dokonce prototyp, který to dokáže. Navrhli reflektor, nebo spíše něco jako projektor spojený s kamerou, který pomocí počítače umí zařídit, aby se kapky staly pro pozorovatele téměř neviditelné.
Teoreticky to funguje poměrně jednoduše. Kamera zaznamenává v horní části obrazu letící kapky vody, přičemž software z rychlosti a pozice vypočítává jejich předpokládanou dráhu a projektor následně v místě jejich letu paprsek odkloní. Celý proces od detekce až po reakci přitom netrvá déle než 13 milisekund.
Výsledek pochopitelně značně závisí od rychlosti vozu a intenzity srážek, zkoušky nicméně vypadají slibně. Přestože systém byl sestaven z běžně dostupných komponentů a není tedy vzájemně plně integrován, ani dostatečně kompaktní, aby bylo možné instalovat jej do auta, simulace ukázaly, že zařízení pracující s frekvencí 1000 Hz dokázalo odklonit paprsek s 97procentní účinností a zvýšit světelnou propustnost vodní „stěny“ o 90 procent (přesnost při 400 Hz se sníží na 70 %). To vše v simulované bouřce se srážkami 25 mm/h (25 litrů na metr čtvereční za hodinu), u automobilu jedoucího rychlostí 30 km/h. Dynamická kontrola paprsků je přitom účinná do vzdálenosti čtyř metrů před autem.
Další modelování prokázalo, že jejich světlo dokáže bez větších problémů udržet propustnost paprsků vysoce nad 90 procent pro různé typy i intenzity srážek. Další kroky vědců proto povedou ke zrychlení a zmenšení zařízení, aby bylo možné vyzkoušet jej na mobilní platformě - řečeno lidsky, v automobilu. Srinivasa Narasimhan však každopádně upozorňuje, že výzkum potrvá ještě tři až čtyři roky a komercionalizace produktu ještě déle.






Podle vědců vývoj inteligentních světel ještě pár let potrvá, nasazení do aut je ale reálné
Zdroje: phys.org, cs.cmu.edu, Vimeo
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Unikl celý katalog laků pro nové BMW řady 3, je to pozoruhodná směsice klasických hitů i moderních výstřelků
před 6 hodinami
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
1.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Honda chce vrátit do nabídky další ze svých ikon. Pro dobro nás všech doufáme, že to neudělá
4.11.2025
Hledáte nejpohodlnější autosedačku pro vaše děti? Už jste ji našli, jmenuje se Thule Palm
4.11.2025
Sbírka zesnulého milovníka italských aut fascinuje svou pestrostí, takto lakovaná Ferrari si nenechal dělat nikdo jiný na světě
4.11.2025
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
5.11.2025
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
5.11.2025
Živá témata na fóru
- Motor/Spotřeba 1.4 TSI 90kw CAXA 12.05. 16:09 - Snowman000
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 12.05. 16:06 - delphin
- Politický koutek 12.05. 15:50 - pavproch
- BMW Divize 12.05. 14:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.05. 13:13 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 12.04. 22:08 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 12.04. 21:25 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 12.04. 20:51 - Snowman000
