Nová inteligentní světla si posvítí skrze hustý déšť i vánici

(+ videa) Vědecká komunita se možná postará o dramatické zlepšení výhledu z auta při jízdě v noční bouřce nebo sněžení.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Nová inteligentní světla si posvítí skrze hustý déšť i vánici

9.7.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Nová inteligentní světla si posvítí skrze hustý déšť i vánici

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Vědecká komunita se možná postará o dramatické zlepšení výhledu z auta při jízdě v noční bouřce nebo sněžení.

Mít ve voze výkonná světla je fajn věc. Mžourat skoro naslepo v noci na silnici je asi to poslední, co řidič při jízdě potřebuje ke štěstí. Ani skutečně kvalitní žárovky, xenony nebo LED nejsou ale moc platné v hustém dešti nebo sněhové vánici, když se od kapek, respektive vloček odráží část světla zpátky a vytváří před autem špatně průhlednou clonu z odlesků a dramaticky zhoršuje výhled. Nebylo by možné posvítit si před sebe tak, aby paprsky dopadaly skutečně je tam, kde je to zapotřebí?

Profesor pittsburské Carnegie Mellon University jménem Srinivasa Narasimhan a jeho tým tvrdí, že bylo. A postavili dokonce prototyp, který to dokáže. Navrhli reflektor, nebo spíše něco jako projektor spojený s kamerou, který pomocí počítače umí zařídit, aby se kapky staly pro pozorovatele téměř neviditelné.

Teoreticky to funguje poměrně jednoduše. Kamera zaznamenává v horní části obrazu letící kapky vody, přičemž software z rychlosti a pozice vypočítává jejich předpokládanou dráhu a projektor následně v místě jejich letu paprsek odkloní. Celý proces od detekce až po reakci přitom netrvá déle než 13 milisekund.

Výsledek pochopitelně značně závisí od rychlosti vozu a intenzity srážek, zkoušky nicméně vypadají slibně. Přestože systém byl sestaven z běžně dostupných komponentů a není tedy vzájemně plně integrován, ani dostatečně kompaktní, aby bylo možné instalovat jej do auta, simulace ukázaly, že zařízení pracující s frekvencí 1000 Hz dokázalo odklonit paprsek s 97procentní účinností a zvýšit světelnou propustnost vodní „stěny“ o 90 procent (přesnost při 400 Hz se sníží na 70 %). To vše v simulované bouřce se srážkami 25 mm/h (25 litrů na metr čtvereční za hodinu), u automobilu jedoucího rychlostí 30 km/h. Dynamická kontrola paprsků je přitom účinná do vzdálenosti čtyř metrů před autem.

Další modelování prokázalo, že jejich světlo dokáže bez větších problémů udržet propustnost paprsků vysoce nad 90 procent pro různé typy i intenzity srážek. Další kroky vědců proto povedou ke zrychlení a zmenšení zařízení, aby bylo možné vyzkoušet jej na mobilní platformě - řečeno lidsky, v automobilu. Srinivasa Narasimhan však každopádně upozorňuje, že výzkum potrvá ještě tři až čtyři roky a komercionalizace produktu ještě déle.


Nová inteligentní světla si posvítí skrze hustý déšť i vánici - 1 - Inteligentni svetla do deste 01Nová inteligentní světla si posvítí skrze hustý déšť i vánici - 2 - Inteligentni svetla do deste 02Nová inteligentní světla si posvítí skrze hustý déšť i vánici - 3 - Inteligentni svetla do deste 03Nová inteligentní světla si posvítí skrze hustý déšť i vánici - 4 - Inteligentni svetla do deste 04Nová inteligentní světla si posvítí skrze hustý déšť i vánici - 5 - Inteligentni svetla do deste 05Nová inteligentní světla si posvítí skrze hustý déšť i vánici - 6 - Inteligentni svetla do deste 06
Podle vědců vývoj inteligentních světel ještě pár let potrvá, nasazení do aut je ale reálné

Zdroje: phys.org, cs.cmu.edu, Vimeo

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše