Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Britský vynález může změnit svět aut, drahý karbon překonává ve všech směrech
29.8.2020 | Petr Prokopec
Karbon resp. karbonovými vlákny vyztužené plasty jsou kouzelná věc, jenže je křehká a neodolá vysokým teplotám. Nový materiál založený na hliníkovém kompozitu tyto limity nemá.
Již Colin Chapman, zakladatel automobilky Lotus, dobře věděl, že hmotnost je při výrobě aut zásadní. Čím více vůz váží, tím výkonnější motor potřebuje, aby se vůbec dal do pohybu. Kvůli silnějšímu motoru je ale znovu těžší a dále ztrácí v zatáčkách i při brzdění. Těžší auto je pochopitelně také celkově méně efektivní, čili má i vyšší spotřebu.
Dnes mohou výrobci ve snaze o minimalizaci hmotnosti vybírat hned z několika zajímavých materiálů, zejména pak vysokopevnostní oceli, hliníkových slitin a karbonovými vlákny zesílených plastů. Každý má své výhody a nevýhody, všechny chce ale nyní překonat pokročilý hliníkový matricový kompozit (AMC neboli Aluminium Matrix Composite) od britské společnosti Alvant.
Podstata AMC spočívá v hliníkové slitině, která může být spojena s dlouhými či krátkými vlákny dalšího kompozitu. Do značné míry jde o stejný recept, jaký byl použit v případě karbonem zesílených plastů (CFRP), jen v tomto případě pryskyřici nahrazuje hliník. Výsledky jsou nadmíru působivé, neboť daný materiál je o 50 procent tužší a takřka o 300 procent silnější než standardní karbon. Zcela logicky je tak i silnější než průměrná ocel, a to při poloviční hmotnosti.
Mnohem podstatnější však je schopnost AMC odolávat mechanické i tepelné zátěži. V tomto ohledu karbonu nelze vystavit zrovna nejlepší známku, neboť je křehký. Karbon-keramický kotouč může zničit jeden přilétnuvší kamínek a za vyšší teploty se CFRP rozteče jako nanuk. Proto v podstatě není využíván třeba pro podvozkové komponenty nebo části výfukových systémů, s AMC žádný z těchto limitů není spojen.
Teplo zvládá s přehledem, a co je důležité, při zahřátí se neroztahuje tak jako ocel či hliník. Z AMC lze tedy formovat i komponenty, u kterých záleží na enormní přesnosti. A aby toho nebylo málo, novinka zároveň zvládá daleko lépe pohlcovat vibrace a hluk. Suma sumárum tu tedy máme pomalu ideální řešení, zvláště když Alvant dodává, že může snížit i výrobní náklady.
Podle britské firmy lze z nového materiálu zformovat jen ty komponenty, na které je vyvíjen maximální tlak. Zbytek již může být vyroben ze standardní vysokopevnostní oceli či čehokoliv jiného. Proces vzniku AMC je přitom nadmíru jednoduchý, neboť de facto stačí přidat částice křemíkového karbidu do roztavené slitiny. Pokud je potřeba vyšší pevnost a nižší hmotnost, je zapotřebí zoxidovaný hliník.
Alvant zatím spolupracoval hlavně s leteckými společnostmi, přičemž nedávno se dokonce dočkal ocenění za svá brzdová táhla. Ta jsou o 30 procent lehčí než ekvivalent z titanu, zároveň však v jejich případě došlo k zesílení, odlehčení i snížení nákladů. Nyní se čeká rozšíření nového kompozitu na celé podvozky letadel, kromě toho však lze počítat s využitím také u aut. Britové již navázali spolupráci s Fordem a Rolls-Roycem.
Kde ovšem může AMC přinést opravdový průlom, to je elektromobilita. Pokud dojde k naskládání nového kompozitu do vrstev, které jsou navíc proloženy stejně zformovanou pěnou, dokáže AMC fungovat prakticky stejným způsobem jako neprůstřelná vesta. Dokonale tak může ochránit baterie, přitom je však lehčí než ocel. To může vést k užití menších baterií při zachování či dokonce zvětšení dojezdu.
Kromě toho může být AMC použito také na výrobu některých součástí hnacího ústrojí, třeba rotorů, jež jsou o 40 procent lehčí než ty konvenční. Navíc je díky kompozitu možné zmenšit mezeru mezi rotorem a statorem, což opětovně vede ke snížení hmotnosti a tedy k případnému navýšení dojezdu. Vše se navíc odehrává za snížení cen, Alvant tedy zřejmě trefil bank, tohle skutečně může změnit svět.


Alvant představil nový kompozit AMC, který může přinést průlom ve světě aut, umí například citelně odlehčit motory v nábojích kol. Foto: Alvant

Zatím je však využíván hlavně v leteckém průmyslu. Foto: Alvant
Zdroj: Alvant
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 10 hodinami
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
