Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Pohon 4x4 pro každého: Francouzi mají levné řešení i pro malé vozy
13.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Poclain Hydraulics vyvinul levnější pohon 4x4 bez hřídelí. Zadní kola pohání hydraulickými motory.
Možnost pohonu všech kol je v drtivé většině případů vyhrazena větším autům, minivozy s náhonem na všechna čtyři kola v současnosti ve výrobě byste spočítali na prstech jedné ruky. Je to do značné míry dáno tím, že čtyřkolky jsou těžké, drahé a také v nich dochází k větším mechanickým ztrátám výkonu, než pokud jsou hnaná jen přední či zadní kola.
Mají ale také spoustu výhod, jak vědí zejména řidiči vozů Subaru nebo Audi, nepočítáme-li všemožná SUV, a to nejen v zimě. Francouzská společnost Poclain Hydraulics přichází s hydraulickým systémem pohonu všech kol, který kardanovou hřídel a diferenciály nahrazuje trubkami a olejem. Podle slov firmy je to první takový systém na světě, Mercedes ale ve své době nabízel podobný systém pro tahače.
Výhody takovéhoto systému jsou jasné - sílu nevedete hřídeli, ale mnohem tenčími trubkami a hadicemi, takže nepotřebujete větší středový tunel. To znamená jednak snazší výrobu, ale také nižší váhu celé čtyřkolky. Také je velmi snadné systém zcela odpojit a tím šetřit palivo, pokud není v činnosti. A samozřejmě je to také levnější, také proto, že není potřeba žádné softwarové kalibrace, která je nákladná. Takže můžete nabídnout čtyřkolku i pro malá auta a jejich cena se nezvedne o tolik.
Hned nás napadají vhodní kandidáti na zabudování. Ony přizvednuté mikrovozy, které jsou oblíbené třeba v Brazílii, protože tamní silnice jsou na tom ještě mnohem hůř než u nás, totiž jsou téměř bez výjimky jen předokolkami. Částečně to stačí, větší světlá výška udělá překvapivě hodně, i pokud máte pohon jen jedné nápravy, ale pokud je cesta rozblácená - asfalt v takových zemích vůbec není samozřejmostí - pohon všech kol se bude hodit. Vynález Poclain Hydraulics se ale dokáže uplatnit i jinde, v době všeobecné obliby pohonu všech kol by mohl být prodejný třeba i u Škody Fabia nebo ještě menších vozů evropské provenience.
Prototyp hydraulické čtyřkolky se ukázal na Michelin Challenge Bibendum v čínském Čcheng-tu, je postaven pro minivůz, resp. auto s motorem umístěným vpředu napříč, měla by však být možnost takto pohánět i užitková auta. Zadní kola jsou poháněna hydraulickými motory. Detaily Francouzi nezveřejnili, ale očekávejme funkci podobnou hydrodynamickým měničům točivého momentu v automatických převodovkách, tedy využívající odporu kapaliny pro přenos síly.
Systém je do jisté míry variabilní co do způsobu pohonu. Motory mohou být dva, u každého kola jeden, anebo jeden centrální, posílající přes klasické poloosy sílu na kola. Také je možno určit poměr výkonu posílaného na nápravy a systém se může spínat automaticky při prokluzu nebo tlačítkem na palubní desce. Společnost Poclain však zdůraznila, že tato čtyřkolka je určena pro osobní auta a pouze pro nízké rychlosti; zadní kola by se odpojila při překročení 50 km/h.
V plánu je také nabídnout tuto hydraulickou čtyřkolku jako dodatečnou úpravu pro některá auta. Poclain už tuto úpravu údajně nabízí pro Peugeot Boxer na francouzském trhu. V současné době Poclain jedná s některými automobilkami o nabídnutí této varianty pohonu všech kol, nebylo však upřesněno, které to jsou. Systém by se ale mohl dostat do prodeje v roce 2017. Do té doby se jistě objeví další detaily.
Takto se prototyp hydraulické čtyřkolky z Francie ukázal v Číně. Mechanické přidané komponenty mají modrý lak
Zdroj: Motoring
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 2 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 3 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch