Porsche dál kouzlí s aerodynamikou. Podívejte se, co si patentovalo pro 911

Aktivní aerodynamika se rozmáhá i mezi silničními auty a Porsche je se svým ikonickým modelem též na palubě. Specifika si vyžádala vlastní patent.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Porsche dál kouzlí s aerodynamikou. Podívejte se, co si patentovalo pro 911

28.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Porsche dál kouzlí s aerodynamikou. Podívejte se, co si patentovalo pro 911

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Aktivní aerodynamika se rozmáhá i mezi silničními auty a Porsche je se svým ikonickým modelem též na palubě. Specifika si vyžádala vlastní patent.

Auta od Porsche platí za jedny z aerodynamicky nejvíce efektivních strojů světa. Díky tomu a nízké hmotnosti nikdy nepotřebovala extrémní výkony, aby byly extrémně rychlá, jenže konkurence nespí a pevné aerodynamické prvky už chvíli nestačí k dosažení těch nejlepší výsledků. Z aktivních prvků jsme dosud u Porsche mohli vidět různě výsuvná a nastavitelná křídla na zádi, nyní se ukazuje, že Porsche pracuje na novém aktivním difuzoru pro svůj nejslavnější model, 911.

Odhalují to patentové obrázky, zveřejněné americkým patentovým úřadem. Podle dostupných informací byla žádost o patent podána v září loňského roku. Obrázky byly zveřejněny během včerejška a rychle míří k jádru věci - jakékoliv zařízení v dolní části zadního nárazníku Porsche 911 musí být velmi kompaktní, protože tu kvůli motoru a výfukům opravdu není místa nazbyt.

Nedíváme se tedy na první aktivní difuzor, jak i žádost Porsche přiznává. Existující aktivní difuzory jsou podle Porsche „na instalaci a integraci do podvozku příliš velké”. Proto navrhuje nový design, založený na klapkách s konkávní vnitřní stranou. Ve chvílích, kdy by se nepoužíval, splynul by difuzor s dolní částí nárazníku. V případě vyklopení by efektivně prodloužil záď a tak snížil její odpor vzduchu, resp. přesněji podtlak, který se za zádí auta při jízdě vytváří.

Možností instalace je vícero, podle toho, kde jsou umístěny koncovky výfuků. V případě koncovek v rozích vozu by byla jedna delší klapka uprostřed, jak ukazuje jeden z obrázků. U verzí se středovými koncovkami by záď dostala dvě klapky, které by mohly být ovládány individuálně. Teoreticky by bylo možné rozpůlit i dlouhou klapku uprostřed, ovšem o tom se dostupné informace nezmiňují.

Samozřejmě, žádost o patent ještě neznamená, že se takového zařízení na vozech Porsche dočkáme. Příští generaci 911 by ale něco takového mohlo slušet, a a to jak špičkovým modelům GT, tak třeba i „obyčejným” Carrerám, které by se tak mohla dále vyhýbat velkým křídlům na zádi. Kdy přesně uvidíme klapky v místě difuzoru, ukáže čas, čekejme ale horizont několika let.


Porsche dál kouzlí s aerodynamikou. Podívejte se, co si patentovalo pro 911 - 1 - porsche aktivni difuzor patentove 02Porsche dál kouzlí s aerodynamikou. Podívejte se, co si patentovalo pro 911 - 2 - porsche aktivni difuzor patentove 01Porsche dál kouzlí s aerodynamikou. Podívejte se, co si patentovalo pro 911 - 3 - porsche aktivni difuzor patentove 03
Takhle nějak má vypadat aktivní difuzor u Porsche

Zdroj: Motor1

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.