Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Porsche vyvíjí proměnlivý kompresní poměr, zlepší chování turbomotorů
27.4.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Proměnlivý kompresní poměr by mohl pomoci tubomotorům od letargičnosti, když tlak dmychadla klesne. Tohle je první pokus, který je na dobré cestě.
Proměnlivé časování ventilů je tu s námi už dost dlouho, proměnlivá délka sání snad ještě déle a proměnlivý počet válců zažívá v poslední době zlaté časy. Co se zatím však vyrobit proměnlivé nepodařilo dostatečně spolehlivě, je kompresní poměr. Právě o tohle se pokouší firma Hilite International, velký výrobce komponent motoru včetně součástek variabilního časování ventilů, ve spolupráci s automobilkou Porsche.
Na rozdíl od ostatních variabilních věcí však přínosy proměnlivého kompresního poměru nejsou na první pohled patrné, ale přesto nejsou nepodstatné, zejména když ho spojíte s turbodmychadlem. Zatímco atmosférické motory s vysokými kompresními poměry působí živě, mají rychlé reakce na plyn, velký výkon a celkově je s nimi radost jezdit, moderní přeplňované motory tak velké kompresní poměry mít nemohou, protože by pak docházelo vinou příliš vysokého tlaku k detonacím - tedy výbuchu směsi před zapálením svíčkou.
Pro nízký kompresní poměr ale tyto motory mohou působit letargicky, když plnicí tlak turbodmychadla klesne. Máte-li v motoru fixní kompresní poměr, nic s tím neuděláte, musíte počkat, než zase stoupne tlak turba. Pokud by ale byl kompresní poměr variabilní, bylo by možné ho zvýšit ve chvílích, kdy turbo „netlačí”, a když začne, zase ho snížit na bezpečnou úroveň. Nápad to není nový, zatím mu ale život ve světě sériově vyráběných aut nikdo nevdechl. Tento pokus pokus ovšem vypadá nadějně.
Systém, na kterým pracují firmy Hilite a Porsche, využívá malých pístků zabudovaných v ojnici, které pohybují místem napojení pístu na ojnici nahoru a dolů a v podstatě mění délku ojnice - a s tím i kompresní poměr. Pístky jsou vysouvány tlakem oleje, který do jejich válců pouští malý solenoid uprostřed ojnice.
Zní to docela složitě a z obrázku zveřejněného s žádostí o patent, díky které o této snaze Porsche a Hilitu víme, to také nemusí působit příliš spolehlivě. Je to nicméně technologie principielně podobná variabilnímu časování ventilů, ovládanému tlakem oleje. To funguje, takže je dost dobrá šance, že se podaří navrhnout a postavit i tuto technologii tak, aby byla dostatečně spolehlivá. Oprava vadného solenoidu uprostřed ojnice totiž znamená rozebrat pomalu celý motor.
Jak už jsme zmínili, Porsche a Hilite nejsou první, kteří se o proměnlivý kompresní poměr pokoušejí, ale jako první jsou na dobré cestě k úspěchu. Po konci atmosférických motorů to může být daší moderní novinka, kterou jednou dostane 911, i když Porsche v této spolupráci figuruje spíš jako přispěvatel zkušenostmi s výrobou skutečných motorů pro sériovou výrobu. Kdy a v jakém produkčním autě ovšem tuto novinku uvidíme, je zatím ve hvězdách.
Tento technický nákres dále poslouží k pochopení, jak funguje proměnlivý kompresní poměr
Zdroj: Gizmag
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- K mání je osobní Honda Ayrtona Senny, legenda patřící legendě stojí na prahu 30. výročí jeho smrti majlant
před 2 hodinami - Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
včera - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
včera - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
včera - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva