Porsche vyvíjí proměnlivý kompresní poměr, zlepší chování turbomotorů

Proměnlivý kompresní poměr by mohl pomoci tubomotorům od letargičnosti, když tlak dmychadla klesne. Tohle je první pokus, který je na dobré cestě.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Porsche vyvíjí proměnlivý kompresní poměr, zlepší chování turbomotorů

27.4.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Porsche vyvíjí proměnlivý kompresní poměr, zlepší chování turbomotorů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Proměnlivý kompresní poměr by mohl pomoci tubomotorům od letargičnosti, když tlak dmychadla klesne. Tohle je první pokus, který je na dobré cestě.

Proměnlivé časování ventilů je tu s námi už dost dlouho, proměnlivá délka sání snad ještě déle a proměnlivý počet válců zažívá v poslední době zlaté časy. Co se zatím však vyrobit proměnlivé nepodařilo dostatečně spolehlivě, je kompresní poměr. Právě o tohle se pokouší firma Hilite International, velký výrobce komponent motoru včetně součástek variabilního časování ventilů, ve spolupráci s automobilkou Porsche.

Na rozdíl od ostatních variabilních věcí však přínosy proměnlivého kompresního poměru nejsou na první pohled patrné, ale přesto nejsou nepodstatné, zejména když ho spojíte s turbodmychadlem. Zatímco atmosférické motory s vysokými kompresními poměry působí živě, mají rychlé reakce na plyn, velký výkon a celkově je s nimi radost jezdit, moderní přeplňované motory tak velké kompresní poměry mít nemohou, protože by pak docházelo vinou příliš vysokého tlaku k detonacím - tedy výbuchu směsi před zapálením svíčkou.

Pro nízký kompresní poměr ale tyto motory mohou působit letargicky, když plnicí tlak turbodmychadla klesne. Máte-li v motoru fixní kompresní poměr, nic s tím neuděláte, musíte počkat, než zase stoupne tlak turba. Pokud by ale byl kompresní poměr variabilní, bylo by možné ho zvýšit ve chvílích, kdy turbo „netlačí”, a když začne, zase ho snížit na bezpečnou úroveň. Nápad to není nový, zatím mu ale život ve světě sériově vyráběných aut nikdo nevdechl. Tento pokus pokus ovšem vypadá nadějně.

Systém, na kterým pracují firmy Hilite a Porsche, využívá malých pístků zabudovaných v ojnici, které pohybují místem napojení pístu na ojnici nahoru a dolů a v podstatě mění délku ojnice - a s tím i kompresní poměr. Pístky jsou vysouvány tlakem oleje, který do jejich válců pouští malý solenoid uprostřed ojnice.

Zní to docela složitě a z obrázku zveřejněného s žádostí o patent, díky které o této snaze Porsche a Hilitu víme, to také nemusí působit příliš spolehlivě. Je to nicméně technologie principielně podobná variabilnímu časování ventilů, ovládanému tlakem oleje. To funguje, takže je dost dobrá šance, že se podaří navrhnout a postavit i tuto technologii tak, aby byla dostatečně spolehlivá. Oprava vadného solenoidu uprostřed ojnice totiž znamená rozebrat pomalu celý motor.

Jak už jsme zmínili, Porsche a Hilite nejsou první, kteří se o proměnlivý kompresní poměr pokoušejí, ale jako první jsou na dobré cestě k úspěchu. Po konci atmosférických motorů to může být daší moderní novinka, kterou jednou dostane 911, i když Porsche v této spolupráci figuruje spíš jako přispěvatel zkušenostmi s výrobou skutečných motorů pro sériovou výrobu. Kdy a v jakém produkčním autě ovšem tuto novinku uvidíme, je zatím ve hvězdách.


Porsche vyvíjí proměnlivý kompresní poměr, zlepší chování turbomotorů - 1 - porsche promenlivy kompr pomer 01
Tento technický nákres dále poslouží k pochopení, jak funguje proměnlivý kompresní poměr

Zdroj: Gizmag

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.