Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Právníci Tesly u soudu potvrdili, že životnost elektromobilů je podstatně nižší než u spalovacích aut
17.2.2023 | Petr Prokopec
Není to žádný velký objev, víme to dávno z bezpočtu zkušeností majitelů, kterým jejich elektromobil přestal sloužit po 8, 9 nebo 10 letech a vzhledem k ceně nových akumulátorů už byl zralý leda na vrakoviště. Uznání téhož od Tesly je ale osvěžující novinkou.
Během posledních deseti let se z Tesly stala nejhodnotnější automobilka světa. Z velké části za tím stojí sebevědomá slova Elona Muska, který již mnohokrát uvedl, že jím zaštítěné elektromobily jsou těmi nejlepšími vozy, jaké jste si kdy mohli koupit. Šéf dříve kalifornské a nyní texaské automobilky mimo jiné 22. dubna 2019, kdy se konal tzv. Autonomy Day, prohlásil, že „současný bateriový paket je schopen zvládnout možná 300 až 500 tisíc mil“. To znamená, že s řádně udržovanými Teslami byste mohli najet až 804 500 km bez výměny akumulátorů.
Že tomu tak zdaleka není, ukázala uplynulá dekáda mnohokrát. Naposledy jsme tu měli případ, kdy majitel přišel o auto i peníze po 10 letech a 207 tisících km. A to měl spíše štěstí, neboť problémy nezřídka přichází mnohem dříve a ekonomicky ospravedlnitelné řešení neexistuje. Zapáleným fanouškům značky to moc nevadilo, ostatně mnoho z nich svá auta používá nějaké dva tři roky, než je vymění za nové. Tesla nicméně v posledních letech výrazně navýšila produkci a i starší elektrická auta se začala dostávat k lidem, kteří již nebyli tak zaslepeni Muskovým charismatem.
Jak asi již začínáte tušit, právě v tomto bodě se začaly problémy ukazovat v plné nahotě. Německé právo totiž umožňuje lidem, aby příslušnému výrobci vrátili jeho produkty, pokud jsou stižené nějakými zásadními vadami. Nárok mají i na vrácení peněz po mnoha letech jejich používání, jakkoli nejde o plnou sumu, kterou zaplatili - předchozí bezproblémové použití musí být kompenzováno. Výše částky je přitom počítána z očekávané délky života tohoto kterého produktu dané tvrzením výrobce.
Christian Lindner je německým právníkem, který se již účastnil více než 200 případů zaměřených proti Tesle, které obvykle stály na tom, že auta značky nebylo možné dále používat po najetí mnohem menšího než Muskem avizovaného počtu kilometrů právě kvůli životnosti akumulátorů. Vypadá to na jasné případy, Lindner ale říká, že advokáti Tesly opakovaně přichází s tvrzením, které je těžce v rozporu se slovy šéfa firmy, realitě se ale nevzdaluje. Dle nich totiž kupříkladu Model 3 má životnost „mezi 200 a 250 tisíci kilometry“. Posléze pak byl daný údaj lehce navýšen na 250 až 300 tisíc kilometrů s tím, že Muskova slova „nelze považovat za závazné prohlášení. Spíše jde o honbu za senzací“. To ale už pomalu začíná zavánět klamavou reklamou.
Přesně takový názor nabyl i německý soud první instance, který rozhodl, že pro zmíněný Model 3 platí životnost 800 000 km deklarovaná Muskem v onom roce 2019. Auto tedy odchází klidně i po čtvrtině avizované životnosti. Tesla se nicméně proti rozsudku odvolala, případ tak zamířil k vyššímu regionálnímu soudu. Podobně jsou na tom i tři další případy, jenž zahrnují další Model 3, stejně jako Model S a Model X. Také během těchto líčení právníci Tesly uvádí, že životnost aut je mnohem nižší, než Musk uváděl. A co více, dle nich samotné vozy vydrží ještě méně než baterie.
Je pochopitelné, proč jsou právníci Tesly proti někdejším slovům šéfa značky. Pokud by soud akceptoval jejich tvrzení, že auta značky zvládnou jen něco málo přes 200 tisíc kilometrů a všechno ostatní byla mlha, pak by majitelé vrácených aut měli nárok na vrácení většiny peněz, které za vůz zaplatili. A něco takového si Tesla nemůže dovolit.
Z toho důvodu právníci Tesly zacházejí skutečně až do krajnosti a dokonce tvrdí, že životnost elektrických aut je podstatně nižší než u těch spalovacích, navzdory použití menšího množství komponentů. Což znovu jen potvrzuje dřívější zkušenosti. Pokud má tohle být onen pokrok, pak opravdu nevíme, jakými měřítky je posuzován.
Baterie Modelu 3 by dle Elona Muska měly vydržet klidně i 800 tisíc kilometrů. Tak je tomu ovšem jen ve chvíli, kdy automobilka láká zákazníky. Ve chvíli, kdy by ovšem měla vracet peníze za vrácené vozy, již rázem životnost „oficiálně klesá” i na pouhou čtvrtinu. Foto: Tesla
Zdroj: Auto Evolution
Bleskovky
- Leštiči leštili jinak matnou Teslu Cybertruck tak dlouho, až vypadá jako zrcadlo na kolech, vážně
31.5.2024 - Policie při razii ve stodole objevila 16 ukradených veteránů v hodnotě skoro 70 milionů Kč
31.5.2024 - Syn íránského emigranta napodobil Radima Passera, Bugatti roztáhl v běžném provozu až na 413 km/h
30.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Michael Dunlop vyhrál po 26. Tourist Trophy včera 20:09
- Vítězem sprintu Bagnaia před #93 MM včera 17:07
- Pole-Position si v Moto3 zajistil Alonso, v Moto2 pak Joe Roberts - 19. Salač včera 11:00
- Pole-Position v MotoGP pro Jorge Martina včera 10:00
- Tourist Trophy: Peter Hickman za 16’48.837 (134,638 mph) 31.5.2024
Nejčtenější články
- Další automobilka zrušila plán prodávat od roku 2030 jen elektromobily, bylo to prý jen „prohlášení o misi”
3.5.2024 - Stellantis si už naplno otevřel zadní vrátka, ke spalovacím autům se může vrátit kdykoli
3.5.2024 - Nové Ferrari zaskočilo jménem i vzhledem, jeho motor ale stačí k tomu, aby se vyprodalo na léta dopředu
3.5.2024 - Fisker padá stále níž, poškozená auta má opravovat díly z vraků a vyřazených vývojových vozů
3.5.2024 - Škoda chystá závodní elektrický Enyaq, to už je opravdu tragédie v přímém přenosu
3.5.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 06.01. 13:55 - abgx1
- Opel obecně 05.31. 23:35 - petr_riha
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.31. 19:03 - rutak11
- S větrem ve vlasech.... 05.31. 10:44 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 05.30. 23:36 - mattonecz
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.30. 22:44 - GeneHawkins
- BMW Divize 05.30. 17:07 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 05.30. 12:19 - jerry