Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Proč je slabší ostré SUV Jeepu rychlejší než vůbec nejlépe zrychlující auto světa?
23.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Zdánlivě to nedává smysl. Challenger Demon je nejlépe zrychlující vůz světa, Grand Cherokee Trackhawk je větší, těžší a slabší SUV. Proč je tedy rychlejší?
Jeep Grand Cherokee Trackhawk je rychlejší než Dodge Challenger SRT Demon. Kde jsme na takovou hloupost přišli, ptáte se? Není to hloupost, je to realita a možná jste si toho při probírání technických parametrů také všimli - Trackhawk je na maximální rychlosti lepší, a to docela podstatným způsobem.
Smysl to na první pohled nedává. Demon je lehčí, o nějakých 140 koní výkonnější a také fyzicky menší. A takový Challenger SRT Hellcat Widebody zvládne přes 190 mph (306 km/h), zatímco maximálka Grand Cherokee Trackhawk je 180 mph (290 km/h). Demon má také kratší finální převodový poměr osmistupňového automatu - vzpomeňte, na 60 mph (97 km/h zrychlí za 2,3 s.
Hlavním důvodem, proč je Demon o tolik pomalejší než Trackhawk, jsou pneumatiky. Firma Nitto vyrobila pro Demon speciální závodní radiálky NT05R, které vozu významným způsobem pomáhají při jeho extrémní akceleraci. Jenže to není mince s jednou stranou, toto pro běžný provoz bůhvíjak schválené obutí není schopno odolávat extrémně vysokým rychlostem.
Jejich rychlostní index je tak „jen” W, tedy do 270 km/h. Dost na běžné auto, ovšem málo na více jak 800koňové monstrum. Proto je maximálka Demonu elektronicky omezena na 270 km/h, tedy 168 mph. Na čtvrtmíli to je jedno, protože Demon projíždí cílem v rychlostech okolo 225 km/h, a na silnici to bude většinou také stačit.
Samozřejmě je třeba dodat, že pokud by Demon dostal jiné pneumatiky a omezovač rychlosti by zmizel, maximální rychlost bude vyšší. Jak velká? Podle propočtů Jasona Fenskeho, který nás na tuto myšlenku přivedl, by se Demon mohl dostat přes 200 mph, tedy 322 km/h. Tohle auto nevzniklo pro rekordy v maximálce, takže to na první pohled není tak podstatné, přesto máme pocit, že spousta majitelů zkusí omezovač odstranit a s jiným obutím se vydá vstříc dobrodružství. Pak uvidíme, jak rychle bude Demon skutečně schopen jet a jakými úroky vrátí Trackhawku prvotní prohru...
Grand Cherokee Trackhawk je podstatně rychlejší...
...než Challenger SRT Demon. Ovšem, jen kvůli specializovanému obutí a jím vynucenému elektronickému omezení
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 6 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 7 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 8 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 10 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz