Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Proč je slabší ostré SUV Jeepu rychlejší než vůbec nejlépe zrychlující auto světa?
23.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Zdánlivě to nedává smysl. Challenger Demon je nejlépe zrychlující vůz světa, Grand Cherokee Trackhawk je větší, těžší a slabší SUV. Proč je tedy rychlejší?
Jeep Grand Cherokee Trackhawk je rychlejší než Dodge Challenger SRT Demon. Kde jsme na takovou hloupost přišli, ptáte se? Není to hloupost, je to realita a možná jste si toho při probírání technických parametrů také všimli - Trackhawk je na maximální rychlosti lepší, a to docela podstatným způsobem.
Smysl to na první pohled nedává. Demon je lehčí, o nějakých 140 koní výkonnější a také fyzicky menší. A takový Challenger SRT Hellcat Widebody zvládne přes 190 mph (306 km/h), zatímco maximálka Grand Cherokee Trackhawk je 180 mph (290 km/h). Demon má také kratší finální převodový poměr osmistupňového automatu - vzpomeňte, na 60 mph (97 km/h zrychlí za 2,3 s.
Hlavním důvodem, proč je Demon o tolik pomalejší než Trackhawk, jsou pneumatiky. Firma Nitto vyrobila pro Demon speciální závodní radiálky NT05R, které vozu významným způsobem pomáhají při jeho extrémní akceleraci. Jenže to není mince s jednou stranou, toto pro běžný provoz bůhvíjak schválené obutí není schopno odolávat extrémně vysokým rychlostem.
Jejich rychlostní index je tak „jen” W, tedy do 270 km/h. Dost na běžné auto, ovšem málo na více jak 800koňové monstrum. Proto je maximálka Demonu elektronicky omezena na 270 km/h, tedy 168 mph. Na čtvrtmíli to je jedno, protože Demon projíždí cílem v rychlostech okolo 225 km/h, a na silnici to bude většinou také stačit.
Samozřejmě je třeba dodat, že pokud by Demon dostal jiné pneumatiky a omezovač rychlosti by zmizel, maximální rychlost bude vyšší. Jak velká? Podle propočtů Jasona Fenskeho, který nás na tuto myšlenku přivedl, by se Demon mohl dostat přes 200 mph, tedy 322 km/h. Tohle auto nevzniklo pro rekordy v maximálce, takže to na první pohled není tak podstatné, přesto máme pocit, že spousta majitelů zkusí omezovač odstranit a s jiným obutím se vydá vstříc dobrodružství. Pak uvidíme, jak rychle bude Demon skutečně schopen jet a jakými úroky vrátí Trackhawku prvotní prohru...
Grand Cherokee Trackhawk je podstatně rychlejší...
...než Challenger SRT Demon. Ovšem, jen kvůli specializovanému obutí a jím vynucenému elektronickému omezení
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Uctívaný nezničitelný kombík Mercedesu se dá koupit skoro nejetý po 1. majiteli, stojí pakatel díky kosmetické vadě
před 12 minutami - Automobilka Tesla žaluje výrobce baterií Tesla kvůli zneužití jejího jména, ale kdo na něj má vlastně právo?
před hodinou - Náklady na provoz elektromobilů dramaticky převyšují ty spojené s provozem spalovacích aut, říká konečně komplexní studie
včera - Zapomenutá silniční stíhačka od Peugeotu se ze z nouze ctnosti stala cenností, dodnes krásné kusy stojí majlant
včera - Aston Martin otevřel svou první rezidenční budovu, úchvatná stavba je prý téměř úplně rozprodaná
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva