Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Proč jsou vlastně pneumatiky černé? V počátcích automobilismu byly po léta bílé
26.11.2018 | Mirek Mazal
Pneumatiky jsou vyrobeny především z materiálu, jehož přirozená barva je bílá. Přesně takové byly i první pneumatiky, dnes jsou ale obvykle černé. Proč?
Výroba automobilových pneumatik prošla dlouhým vývojem. Od prvního opravdu masově vyráběného obutí pro Ford T z roku 1908 se technologie výrazně změnily. Snad každý ví, že moderní „gumy” se od svých prapředků liší rozměry, složením či celkovou strukturou, ale víte, že mají také jinou barvu? Původně byly pneumatiky bílé, až po první světové válce rychle zčernaly.
Dnes už nepředstavitelná barva pláště byla v počátcích zcela samozřejmá. „Původní pneumatiky měly světlejší odstín kvůli přirozené barvě materiálu, ze kterého byly vyrobeny,“ říká k tomu Michelin, dnes největší výrobce pneumatik na světě. Černými se staly až v roce 1917, nikoli však kvůli praktičnosti či příhodnějšímu vzhledu. „Tehdy byly do kaučukové směsi přidány saze, které způsobily desetinásobné zvýšení odolnosti proti opotřebení,” dodává Michelin.
Tuto teorii potvrzuje i chemický inženýr Jack Koenig, který ve své knize Spectroscopy of Polymers tvrdí, že funkční výdrž současné pneumatiky bez přidaných sazí by byla méně než 8 tisíc kilometrů. Vůči průměrnému nájezdu současného smrtelníka ročně je takové číslo velmi nízké - mnozí z nás by pneumatiky měnili několikrát ročně jen kvůli opotřebení.
Mluvčí Michelinu řekl, že saze dnes představují zhruba 25-30 % materiálu používaného při výrobě současných pneumatik. Základní stavební složka zajišťuje odolnější vlastnosti proti brzkému opotřebení pláště, obstarává přilnavost s vozovkou, materiál zároveň zlepšuje ochranu pneumatiky proti ultrafialovému záření, které může způsobit praskání. A v konečném důsledku saze způsobují výslednou černou barvu automobilových kol.
Saze jsou průmyslově vyráběny spalováním látek s vysokým obsahem uhlíku ve válcových reaktorech. Primárním materiálem dnes často jsou odpadní látky vznikající při zpracování ropy nebo výrobě jiných chemických látek z ropných produktů. Ty jsou vstřikovány do reaktorů, kde dochází k nedokonalému spalování a vzniku jemných černých částic skládající se téměř výhradně z uhlíku. Výsledný jemný prášek se pak třídí na velikostní frakce a buď v podobě prášku nebo pelet odchází k dalším spotřebitelům.
Dříve se saze požívaly jako černé barvivo v barvách a psacích inkoustech, dnes jsou hojně zastoupeny v tiskařských inkoustech, tonerech pro xerografii, laserových tiskárnách a v chemickém průmyslu. Pro barvení skla je používají i skláři, nejdůležitějším odvětvím využití je ale gumárenství, kde slouží jako plnivo kaučukových pneumatik. V tomto oboru se spotřebuje 85 % průmyslově vyrobených sazí.
Na počátku 20. století byl pro zvýšení odolnosti pryže používán oxid hořečnatý. Následný světový konflikt ale upřednostnil použití této látky ve zbrojím průmyslu a továrny musely hledat nový stabilizátor. Náhradou se staly saze, které se používají dodnes navzdory protestům ekologických aktivistů, kteří poukazují na vysokou zátěž pro životní prostředí.
Pneu nebyly vždy jen černé, Ford T jezdil na bílých pláštích
Veteráni odkazují na světlou barvu ...
... ale dnešní vozy jezdí výhradně na tmavých pláštích, které vznikají až třetinovým podílem černých sazí ve složení
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před hodinou - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 2 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 4 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 5 hodinami - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 11:47 - HondaMan
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam