Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Proč mají moderní auta falešné koncovky výfuku? A proč jsou v některých díry?
13.1.2018 | Petr Miler
Koncovky výfuku jsou dnes stále měně koncovkami, častěji jde o kus nárazníku bez přímého spojení s výfukem. Proč? A proč v nich může být díra?
Koncovky výfuku u mnohých aut jsou dnes jen falešnými kousky plastu v nárazníku, skutečný výfuk končí úplně jinde. Tato faleš u některých modelů nabírá až komických podob a je opravdu těžké ji chápat. Buď má být výfuk normálně přiznaný a viditelný, jako tomu bylo dříve, anebo zcela ukrytý. Však k čemu je chromovaná elipsa zářící kdesi uprostřed černého plastu desítky centimetrů od něj? K ničemu, přesto se taková věc objevuje na spoustě nejnovějších aut.
Vedle této ryzí falše ale existuje ještě jakýsi mezistav, který je falešný jen částečně. U některých aut jsou v zadním nárazníku vidět koncovky, do kterých i výfuky skutečně míří, jsou za nimi vidět, o skutečné koncovky se ale nejedná. Jde o kovové části nárazníku, které nejsou na výfukové potrubí fyzicky napojeny. Je to řešení též velmi časté, vlastní je kupříkladu i Škodě Octavia RS (tedy benzinové, té dieselové jen z půlky) a na místě je otázka, proč to tak je.
Jen o nicotnou show tady výjimečně nejde, tohle řešení má své technické opodstatnění. Výfukové potrubí totiž z teplotou mění svou délku, a to docela znatelně, takže by koncovka někdy trčela o pár milimetrů ven, jindy by byla o pár milimetrů zalezlá v nárazníku. A to není jen estetický problém, složitější by bylo i řešení kontaktu s plasty kolem. Konstruktéři tak raději volí cestu, kdy výfuk nechají volně hýbat a koncovku zafixují v nárazníku. Není to v tu chvíli reálná koncovka, ale má své místo pevně dané, výfukové plyny ji proudí, pouze nechává pracovat výfuk, jak s ohledem na okolnosti zrovna potřebuje.
Neoznačili bychom to za ideální, je to ale ještě racionální a svým způsobem pochopitelné řešení. S tímto vědomím jsme narazili na fotku koncovek výfuku Fordu Mustang GT350. I zde jsou koncovky připevněné v plastu a trubka výfuku se vůči nim může volně pohybovat. Takže „standard”? Ne tak úplně. V koncovkách se krom toho objevují i dvě dírky. Zvedá to obočí, vždyť nemůžou na zvuku nic změnit, a GT350 nic takového ani nepotřebuje. Navíc je to přímo tovární řešení, žádný dodatečný tuning, k čemu tedy to?
Tyto otvory tu nejsou kvůli zvuku, vlastně nemají s výfukem ani s motorem společného vůbec nic kromě svého umístění. Smysl je vážně bizarní a GT350 toto řešení nepoužívá jako jediné. Důvodem je, že použité pneumatiky jsou po zahřátí tak lepivé, že vyhazují štěrk, kamínky a jiné nečistoty za do vzduchu. A protože výfuku a koncovka nejsou spojeny, některým se občas podaří uvíznout právě v oné „nekoncovce”.
Ty dírky jsou tu tedy proto, aby kamínky mohly vypadnout ven, aby nezůstávaly v koncovkách a nechrastily tam, což pochopitelně narušuje jinak ryzí zvukový projev motoru GT350 pro posádku i pro okolí. Inu, svérázná řešení mají někdy svérázné následky, které volají po svérázné nápravě. Asi bychom přes všechno zmíněné na autě nejraději měli „starý dobrý” výfuk, který začíná v za motorem, končí v nárazníku a nanejvýš jej zkrášluje nějaká líbivější koncovka napojená přímo na něj...


Výfuky jsou u dnešních sportovně laděných aut (zde Škoda Octavia RS) vyvedeny jakoby za koncovku...


...s níž nejsou fyzicky spojeny. Což má své ještě pochopitelné důvody

Bizarní je, že právě kvůli prostoru mezi výfukem a koncovkou se do tohoto prostoru mohou při použití lepivých pneumatik dostat kamínky, a tak některá auta (zde výfuk Fordu Mustang GT350) mají v koncovce díru
Bleskovky
Pokud bude nové BMW řady 3 opravdu vypadat takhle, bude to pro fanoušky další těžká rána
včera
Hackeři konečně našli smysluplné využití nabíjecích stanic elektromobilů, dokážou na nich hrát Doom
24.11.2025
Řidič natočil, jak mu cestu zkřížilo stádo tisíců kusů „vysoké”. Ani nedohlédl na konec „fronty zvířat”, která chtěla přejít silnici
23.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Ford je nepoučitelný. Dál trvá na dosažení „uhlíkové neutrality”, i když konkurenti obrací
28.10.2025
Prodeje elektromobilů v USA se s koncem dotací zhroutily o 60 procent, říká analýza. Tolik k udržitelnosti „elektrické revoluce”
28.10.2025
Kouzelný malý přívěs ve tvaru slzy nabídne jako jediný útočiště pro celou rodinu díky neobvyklému triku
28.10.2025
Porsche je v obrovské krizi, přiznal končící šéf. „Chybí nám peníze ze dvou třetin klíčových trhů,” říká
28.10.2025
Kia chce vyrazit proti autům jako VW Golf R s tímhle. Přejeme hodně zdaru, už vzhledem bude odrazovat
28.10.2025
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.26. 11:28 - jerry
- Policejní kontroly a měření 11.26. 11:18 - mafel
- Lampárna (stěžovatelna) 11.25. 20:43 - řidičBOB
- BMW Divize 11.25. 15:41 - jerry
- VZKAZY 11.24. 16:45 - pavproch
- Servisní manuál a další literatura na Corvette C5 11.24. 10:56 - Jenyk
- Onboard videa 11.23. 11:53 - brnenska.odchytova
- Motor 1,6 55kw nestartuje za vlhka Felicia Octavia 11.22. 18:21 - audis
