Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Proč se volant auta za jízdy vždy samovolně vrací do středové polohy?
3.1.2019 | Mirek Mazal
Pokud alespoň občas řídíte auto, nemohli jste si nevšimnout, že samo nedokáže jet jinam než rovně. Proč tomu tak je? Nemůže za to žádný zvláštní systém, jen fyzika.
Je oblíbeným číslem některých nepříliš odpovědných řidičů děsit posádku tím, že za jízdy po rovné silnici škubnou volantem na jednu stranu a pak jej pustí, jako by nad autem ztratili kontrolu. Lidi bez zkušeností s řízením to pochopitelně zprvu vystraší, i oni ale po chvíli pochopí, že něco takového - správně provedené, za správných podmínek - s autem nic zvláštního neudělá. Vůz se sám okamžitě srovná do přímého směru, jak jsme mohli vidět třeba nedávno v dobovém propagačním filmu na Tatru 603.
Ani pokud jste něco takového nezažili, těžko jste při běžném řízení vozu mohli nepostřehnout, že volant klade odpor při zatáčení jen směrem od středové polohy na jednu nebo druhou stranu. Do středové polohy - a přesně do ní - se přirozeně vrací a není tedy třeba vyvíjet žádnou aktivitu, aby vůz pokračoval v jízdě přímým směrem. Bez cizích zásahů (a tím myslíme i ty elektronické) dokáže jet pouze tímto způsobem.
Proč tomu tak je? Někteří si myslí, že dosažení takového stavu vyžaduje nějaké specifické zařízení, pravdou to ale není. Popsaný jev probíhá zcela přirozeně a na dalších řádcích si popíšeme, jak.
Aby se přední kola otáčela, musí být připevněna k autu na jednom otočném bodu pomocí čepu. Velmi důležitá část podvozku nemíří kolmo k zemi, ale je umístěna mírně vzad pod určitým úhlem v jistém záklonu daném rejdovým čepem. Zakloněný prvek vede kolo vpřed vzhledem k zemskému povrchu.
Místo, kde se pneumatika dotýká vozovky, je stále stejné, styčná plocha vede stále kolmo dolů vstříc gravitaci. Osa otáčení kola od čepu směrem k silnici je ale ve zmíněném záklonu a míří těsně před pneu, tím pádem dostředivá síla během pohybu vozu přirozeně tlačí disk zpět do přímého směru bez nutnosti umělého natáčení anebo rovnání. Princip nejlépe vystihuje přiložené video od Learn Engineering, které nás k popsání tohoto mechanismu inspirovalo.
Rychlost vyrovnání stopy se odvíjí také od výkonu, proto si můžeme všimnout, že volant má tendenci se vytrhnout z dlaní při prudkém přidání plynu a současném zatočení. Běžná osobní auta mají úhel záklonu pevně daný, ale závodní prototypy mohou mít ve výbavě nastavitelné díly, které zvyšují schopnost zatočení v závislosti na zvolené trati. A pochopitelně, i u různých silničních aut je různým způsobem žádoucí, aby se volant vracel do středové polohy s určitou intenzitou a tomu odpovídá i jejich naladění.
Konstruktéři tedy mohou ovlivnit charakter tohoto projevu, jeho samotná existence je ale daná přirozeně a značně nám usnadňuje řízení. Však si představte, že byste v zatáčce museli točit volantem i směrem ke středu a pak složitě hledat polohu pro jízdu rovně. To by skutečně nebylo příjemné...
Samovolné vrácení volantu zpět do středové polohy vzniká dostředivou silou bez použití umělého mechanismu. Detailně celý princip popisuje zachycená grafika
Zdroj: Learn Engineering@Youtube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 51 minutami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 2 hodinami - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 3 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 5 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera
Živá témata na fóru
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito