Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
RBR: radiální bi-rotační motor jako pohon budoucnosti?
26.3.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Snílek, nebo seriózní konstruktér? Belgičan Devaere je přesvědčen, že má životaschopnou alternativu k tradičním motorům.
V evolučním souboji o nejúspěšnější technologii proměny chemické energie na mechanickou práci využívanou k pohonu silničních dopravních prostředků jednoznačně dominuje pístový spalovací motor fungující na principu čtyřdobého Ottova spalovacího cyklu.
Amatérských, profesionálních i vědeckých pokusů o překonání této nejrozšířenější koncepce bylo tolik, že by to vydalo na celou knižnici. Jen namátkou můžeme zmínit třeba z rotačních jednotek známý Wankel, dále Webbův, Cornuův, Umplebyho, Cooleyho nebo Siddonsův agregát.
Pak tu máme toroidní motory od Dewandreho, Becka, Esselbeho, Wolffa, Tschudiho nebo Bradshawa a spousta času i peněz bylo věnováno axiálním jednotkám, motorům s rotujícími ventily anebo kuriozity od Bakewella, Polizziho, Bretona... Pokud máte jen trochu rádi neobvyklou techniku, vřele doporučuji.
Přestože z výše zmiňovaných konstrukcí se žádná nijak zásadně neprosadila a to i včetně relativně známého Wankelu, neznamená to, že se další a další lidé nepokoušejí protlačit svou myšlenku neobvyklého motoru. Jedním z posledních je belgický návrhář Franky Devaere, který vytvořil něco na způsob systému Fairchild-Caminez, akorát celý křížový mechanizmus pístů a ojnic vykonává kromě vratného pohybu také pohyb rotační.
Motor Harolda Camineza měl značné problémy s vibracemi a vzhledem k materiálům používaným v 20. letech minulého století také s vysokou hmotností. Devaere měl v tomto směru určitě mnohem více možností, jak se ale vypořádal se všemi nástrahami (třeba rychlou změnou otáček, která je u větší rotující hmoty a vznikajících obrovských odstředivých sil značně komplikovaná) není dosud jasné.
Jeho myšlenkový model s názvem RBR (Radial Bi Rotary) byl zatím převeden pouze do 3D grafiky, která vám ve videu pod článkem alespoň pro představu napoví, jak by jeho dílo mělo fungovat v praxi.
Devaere momentálně pracuje na prvním skutečném motoru s objemem 750 krychlových centimetrů a všechny komponenty je údajně možné vyrábět konvenčními technikami. Kromě neobvyklé konstrukce má jednotka pracovat v Atkinsonově cyklu s pozdějším zavíráním sacích ventilů. Autor slibuje různé varianty spalující konvenční paliva a jako hlavní benefit vysokou účinnost. Pokud uspěje, určitě se k jeho motoru ještě vrátíme.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Unikl celý katalog laků pro nové BMW řady 3, je to pozoruhodná směsice klasických hitů i moderních výstřelků
před 7 hodinami
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
1.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ford přijde s náhradou za Focus a hlava nám to nebere, bude to doslova popadesáté totéž
před 35 minutami
Lamborghini míří do nové éry, vize jeho budoucnosti naznačuje návrat k radikálním designům
před 2 hodinami
Toyota ukázala Corollu pro Evropu v novém. Jedinou viditelnou novinkou asi zkouší zastřít snížení výkonu
před 3 hodinami
Experti varují před vysokou poruchovostí baterií používaných v Teslách, umírají ve velkém a hodně brzy
před 5 hodinami
Věřte nebo ne, ale tohle je nejnovější Kalašnikov. Je to motorka s vozíčkem, vlastně pořádným „vozejkem”
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 12.05. 17:29 - Brus
- Motor/Spotřeba 1.4 TSI 90kw CAXA 12.05. 16:09 - Snowman000
- Politický koutek 12.05. 15:50 - pavproch
- BMW Divize 12.05. 14:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.05. 13:13 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 12.04. 22:08 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 12.04. 21:25 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 12.04. 20:51 - Snowman000
