Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Revoluční kola se otáčí všemi směry, zásadně mění manévrovatelnost aut
1.7.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Kanadský řidič náklaďáků po osmi letech bádání přichází s koly, jejichž pneumatiky se točí i v příčném směru. Parkování s nimi je hračka.
Problémy s parkováním či úzkými krkolomnými uličkami jsme nejspíše ve svých automobilových začátcích zažili všichni. A pro mnohé motoristy jsou tyto činnosti noční můrou dodnes. V tomto ohledu jim přitom pomocnou ruku začíná podávat řada značek, která své vozy vybavuje rozličnými kamerami, senzory a parkovacími asistenty, jenž jsou schopné pomoci řidiči lépe se zorientovat a nebo rovnou samovolně zajet či vyjet ze stísněných prostor.
Jakkoliv jde o věci, které dokáží pomoci, je třeba dodat, že veškeré nesnáze neřeší. Kupříkladu v našlapaných centrech řady metropolí si neví rady, neboť nalezená místa neshledává dostatečnými. Navíc za vás nepřevezme kontrolu nad vozem ve zmiňovaných úzkých uličkách, těmi se i nadále musíte prodrat sami. Možné řešení obojího však existuje - zlepšit manévrovací schopnost samotného auta.
V tomto směru se aktuální možnosti zdají být vyčerpané, nejde-li o fyzicky malé auto s neobvykle velkým rejdem. Novou nadějí všech méně schopných motoristů se ale stává kanadský řidič nákladních vozů a amatérský vynálezce William Liddiard, který nedávno představil nová kola umožňující paralelní parkování či pohyb bez toho, aniž by bylo nutné otočit volantem. Nasazené dvojité pneumatiky se totiž neotáčí jen v přímém směru, ale rovněž i v tom podélném a kombinací těchto dvou pohybů se dokáží otáčet prakticky jakýmkoli směrem.
Liddiard již svými revolučními koly osadil postarší Toyotu Echo, jejíž otáčení vskutku na pětníku natočil a umístil na YouTube. Přitom uvedl, že zpočátku musel velmi improvizovat, než se systém stal plně funkčním. Během osmi let navíc utratil 80 000 CAD (cca 1,5 mil. Kč) za veškeré patenty a samotný vývoj.
Ve svém bádání musel dokonce jednou začít znovu od nuly, neboť v roce 2012 s obdobným systémem vyrukovala Honda. Liddiard v návaznosti na to svůj systém přepracoval a vylepšil, přičemž aktuálně čeká na další potvrzení patentového úřadu. I po jeho obdržení ale jen stěží dojde na masovou výrobu.
Důvodů je hned několik, přičemž tím zásadním je fakt, že speciální pneumatiky vůz zpomalují. Jimi osazený finální produkt tedy musí počítat s nižším koncovým převodem, poté jsou ovšem „vyšší rychlosti reálné“. Liddiard by přitom vše chtěl dotáhnout do formy prototypu, který následně prodá velkým automobilkám.
K tomu dodává, že společnosti jako Goodyear nebo již zmiňovaná Honda by celý proces mohly urychlit. Uživatelé se přitom nemají bát o svou bezpečnost, neboť pneumatiky „jsou navrženy pro každé počasí a silniční podmínky, dokážou odolat i velkým dírám a mají stejnou charakteristiku jako běžné obutí“.
Odhadovaná cena je dva tisíce kanadských dolarů (38 tisíc korun) na kolo, přičemž není potřeba jakékoliv úpravy samotného vozu. Veškerá technologie spočívající v externím motoru je totiž integrována do samotného středu „ráfku“. Momentálně se přitom počítá s podélnou rychlostí okolo 2 km/h.
Jsme opravdu zvědavi, jak se celá záležitost vyvine. Nápad to rozhodně není špatný, byť ne originální a jeho zpracování aktuálně budí trochu rozpaky. Ale jak by řekl Jára Cimrman, „mne o myšlenku se jedná“. Uvidíme tedy, zda ta osloví nějakou společnost, která Liddiardův patent koupí a zkomercializuje.
Liddiardova kola zatím nevypadají příliš vábně, i proto do sériové výroby ještě nemíří. Na fotkách můžete i vidět i samotného Williama Liddiarda
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Neobyčejně levně je k mání světově unikátní BMW 3 legendární generace E46, ani toho moc nenajelo
24.3.2024 - „Velká lež” a „podvod na přírodu”. Profesor techniky ve Vídni říká, že nařizování elektromobilů jde proti veškerému rozumu
24.3.2024 - VW potvrdil konec dalších dvou populárních modelů. Zájem o ně je přitom dál, jsou dopředu vyprodané
24.3.2024 - Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024 - Nejnovější elektromobil Chevroletu je takový průšvih, že výrobce raději vrací majitelům až 153 tisíc Kč z pořizovací ceny
24.3.2024
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 06:36 - Stepan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch