Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Rozložení hmotnosti 50:50 u BMW 3 E90 není jen reklamní trik
1.7.2011 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
O hmotnostech, spotřebách či dynamice aut se bájí jako na běžícím pásu. O to více jsem byl překvapen tím, že jedna z proslulých proklamací BMW platí prakticky bezezbytku.
Jistě jste museli slyšet formulku automobilky BMW hovořící o ideálním rozložení hmotnosti mezi nápravy jejích vozů. Poměr 50:50 se skví prakticky ve všech propagačních materiálech značky, bez ohledu na to, k jakému modelu se vážou. Něco takového umožňuje jen klasická koncepce s motorem umístěným za přední nápravou a pohonem zadních kol, kterou dnes používá pouze několik málo automobilek, v Evropě pak hlavně Mercedes a BMW. Zatímco Mercedes akcentuje u svých vozů jiné vlastnosti, BMW považuje dokonalé vyvážení vozu za podstatné, a proto se jím chlubí.
O paušální platnosti tohoto prohlášení lze pochybovat i bez hlubší znalosti věci - tohoto ideálního poměru nemůže dosahovat model s čtyřválcovým benzinovým motorem na straně jedné, stejně jako varianta s šestiválcovým dieselem na straně druhé. Automobilka se sice snaží rozdílům daným odlišnou hmotností motorů přizpůsobovat (nejviditelnější je odlišné umístění akumulátoru buď v motorovém prostoru, nebo pod podlahou zavazadelníku), na vyrovnání stavu by ale v druhém případě musela záď dovažovat více, než by bylo z racionálního hlediska únosné.
Pochybuji o něm ale o to více od té doby, co mi několik čtenářů poslalo výsledky z vážení modelu 130i. Ten se sice od ideálu obvykle neodchýlil příliš, ale třeba 56:44 už zkrátka zdaleka není 50:50. A to nehovořím o tom, že pohotovostní hmotnost byla i přes omezenou výbavu vozů vyšší než udávaná. Není tedy divu, že jsem si spolu s touto informací musel vyslechnout i povídání na téma Bayerische Marketing Werke, organizovaném přesunu zaměstnanců jedné nejmenované ingolstadtské automobilky do Mnichova a jím podobné.
S tímto povědomím jsem včera na okruhu v Mostě, kde jsme byli projet Lotus Evora S, o němž vás též brzy zpravíme, využil možnosti zvážení BMW 330i E90 na váhách firem Rebels Racing a IBS Motor, které nabízejí tzv. Performance Engineering amatérským závodním týmům. Skoro jsem počítal s hotovým „sólo kaprem” usvědčujícím BMW z nestoudné fabulace, ale realita byla úplně jiná.
Toleroval bych BMW i odchylku pár jednotek procent, neboť tu snadno ovlivní pár drobných detailů, ve skutečnosti ale bylo vyvážení vozu prakticky perfektní. Když si prohlédnete přiložené fotografie, můžete sami seznat, že rozdíl mezi zatížením jednotlivých kol v podélném směru činil maximálně 10,5 kilogramu, což není v rámci vozu o hmotnosti 1526,5 kg prakticky nic. Rozložení mezi zadní kola v poměru 381,5:381,5 kg je až pozoruhodné, na přední ose byla hmotnost rozložena v poměru 372,5:391 kg, což vypadá zvláštně, po obsazení vozu pouze řidičem se ale všechny hmotnosti takřka vyrovnaly.
S pohotovostní hmotností je to o něco horší - BMW udává 1 555 kg při obsazení řidičem o hmotnosti 75 kg a 3/4 zaplnění palivové nádrže. V nádrži bylo v momentě měření právě tolik benzinu, bez řidiče ale váhy ukázaly číslo 1526,5 kg. Když uvážím, že v autě bylo maximálně do 10 kg nakladu, pak se údaj v technickém průkazu odchyluje od skutečnosti o 30-40 kilogramů, neboť s dopočítáním 75 kg virtuálního eurořidiče by pohotovostní hmotnost měla 1 590 kg. Ale ani to není tak velká odchylka, z podobných testů zejména zahraničních kolegů pamatuji vyšší.
Z výsledků vážení jsem příjemně překvapen. I když je dobré vyvážení 330i E90 znát i za jízdy a rozhodně bych si na něj nestěžoval, takřka papírovou dokonalost bych beztak neočekával. Pokusíme se vám do budoucna podobné údaje přinést i pro námi testované vozy, takový údaj dokáže o schopnostech vozu také leccos napovědět.
A pokud byste si rádi přečetli test BMW 330i E90, či spíše dlouhodobé zkušenosti s ním, ozvěte se v diskusi, rádi pro vás takový článek připravíme.
BMW 330i E90 na váze
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 7 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. 10:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
Nejnovější články
- Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 2 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 3 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 5 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 6 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 13:04 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.18. 09:17 - Snowman000
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB