Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Skřípání brzd auta nemusí znamenat problém, může to být i přednost. Proč?
31.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pazvuky jdoucí od brzd jsou obvykle znakem problému, který je třeba co nejdříve řešit. Porsche ale upozorňuje, že tomu tak nemusí být vždy. A nelže.
Nedávno jsme probírali, co způsobuje pískání či drhnutí brzd auta a jak se toho zbavit. Je to dost obvyklý problém, který jednak zrovna nelaská uši a jednak může značit vážný problém s fungováním brzd, který je třeba řešit. Protože jen málokterá jiná potíž s vozem znamená tak vážný bezpečnostní nedostatek, jako nesprávně fungující brzdy.
Do této debaty nyní přichází Porsche, které si ve světě aut získalo reputaci nejen díky působivé dynamice, přesnému a komunikativnímu řízení či poddajným a přitom velmi schopným podvozkům, může se pochlubit i možná nejlepšími brzdami na světě. I těm se ale stává, že skřípají a kvílejí, což zákazníci mají tendenci řešit. Zrovna to ale podle Porsche problémem být nemusí.
Primární otázka zní, co je hlavní příčinou tohoto zvuku. A pro odpověď musíme nejdříve do oblasti dané základní fyzikou. Každý tuhý předmět totiž reaguje, když jej vnější vlivy začnou nutit vibrovat. Na různé frekvence reaguje různě, většinu jich tlumí a mechanickou energii vibrací pohlcuje. Existuje výjimka, které se říká vlastní frekvence a s ní spojený jev zvaný rezonance. V tu chvíli není vibrační energie pohlcována a měněna na teplo, ale uchovávána. Tím na této frekvenci dochází ke zvětšování amplitudy a může dojít až k destrukci předmětu.
Dalším jevem, který se zde uplatňuje, je schopnost vyzařování přijaté energie do okolí. s tou se setkáváme dnes a denně u reproduktorů, kde cívka v jeho středu rozvibruje membránu a ten energii vibrací přemění na zvuk. Pokud zkombinujeme vibrace a plochu brzdového disku, máme dost podobné uspořádání. Otázkou teď je, jak ty vibrace vznikají a jak se dají potlačit
Právě odpověď na tuto otázku nám Porsche servíruje. Automobilka totiž klade důraz na velikost kotoučů a destiček: „S ohledem na velikost povrchu brzdové destičky se pak může lišit rozsah tlaku vyvíjený na kotouč, což může zejména v nízkých rychlostech zvýšit intenzitu skřípění brzd,“ říká. Dáno je to tím, že destičky v důsledku nízkého tlaku místo skluzu po povrchu disku začnou poskakovat.
Tlak, kdy se tak stane, ovlivňuje nejen velikost a konstrukce brzd, jde také o tvar základny brzdových destiček a použitou směs třecího segmentu. Čím je tvrdší a tím samozřejmě odolnější, tím dříve začne destička po kotouči „poskakovat”. A čím je větší kotouč, tím více energie dokáže vyzářit v podobě obtěžujícího pískání.
Jinými slovy, skřípání brzd nemusí být znakem problému, může být i znakem vysoké kvality. Máte-li na autě větší brzdy a dáváte-li přednost kvalitnějším deskám, nemusíte mít ani Porsche, abyste si z některých pazvuků brzd nedělali hlavu...
Porsche vysvětlilo, že skřípění brzd u aut nemusí být známkou nekvality či nadměrného opotřebení, u jeho aut je tomu přesně naopak
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 2 hodinami - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva