Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Špinavé tajemství elektromobilů je mnohem větší, než se obvykle traduje, jen prohlubuje závislost na Číně
24.7.2023 | Petr Prokopec
Že elektrická auta nejsou bezemisní v žádném smyslu těchto slov, ví snad už každý soudný člověk. Málo se ale mluví o tom, jak širokou paletu vzácných kovů - a s jakými důsledky - tyto vozy používají. Zdaleka nejde jen o lithium či kobalt.
O vzácných kovech jako lithium nebo kobalt se v souvislosti s elektromobily mluví docela často. Jde o stěžejní součást baterií těchto aut, která jsou politiky tlačena na sílu bez ohledu na negativní dopady takového postupu. Nejde ale zdaleka o jediné vzácné prvky, které tyto vozy potřebují. A jejich omezená dostupnost činí snahy o elektrifikaci všech aut ekonomicky, ekologicky a nakonec i geopoliticky ještě problematičtější.
Kolegové z Autocaru připomínají, že současné elektromobily používají celkem 17 vzácných prvků, z nichž asi nejznámější je neodym, který má fenomenálními magnetické vlastnosti. Než se posuneme dále, je třeba zmínit, že neodym a další používané prvky nejsou obvykle za vzácné označovány proto, že by se na Zemi vyskytovaly v až tak malém množství. Problémem je spíše nízká koncentrace, v důsledku čehož je těžba neefektivní. Navíc nejde o zrovna ekologický proces, neboť dané prvky je třeba z rudy dostat loužením v silné kyselině. V podstatě tedy ani není překvapivé, že největším světovým dodavatelem je v současné době Čína provozující důl Bajan Obo.
Tato těžařská oblast je již hezkých pár let terčem nemalé kritiky kvůli kontaminaci okolního ovzduší, půdy i vody. Továrny navíc odvádí toxický odpad do 100 kilometrů vzdálené přehrady, která je tou nejšpinavější na světě. Zemědělská půda v jejím okolí přitom není nikterak oddělena či ochráněna, což vedlo k vážným zdravotním problémům mezi lokálním obyvatelstvem. V důsledku stále vyšší celosvětové poptávky nicméně těžba a tedy znečištění narůstají.
Jakkoli se hledají možnosti, jak nově těžit v Grónsku, Austrálii nebo u ostrova Minami Torišima, obavy z negativních dopadů na životní prostředí projektům obvykle vystavují stopky. Závislost světa na Číně tak jen dále narůstá, neboť kromě elektromobilů a vlastně i spalovacích aut, kde se vyskytují v katalyzátorech, jsou vzácné kovy užívány i při výrobě telefonů, solárních článků, průmyslových magnetů či naváděcích systémů raket.
Většina výrobců se proto snaží vzácné kovy nahradit klasickým železitým magnetem, což usnadňuje logistiku i snižuje náklady. Souběžně s tím se ovšem takové elektromobily stávají méně konkurenceschopnými z hlediska jejich fungování, neboť vzácné kovy prostě fungující. Konkrétní důvody odhaluje pohled pod kůži Porsche Taycan, kde se automobilka nemusela snažit primárně o nízkou cenu. Značka z Zuffenhausenu tak u motorů svého elektromobilu použila mix sestávající z 30 procent vzácných kovů. Tím bylo vyprodukováno silnější magnetické pole.
Porsche zároveň použitím neodymu, disprosia a terbia dosáhlo nižší hmotnosti i zmenšení motorů, které tak vyžadují menší prostor na zabudování do vozu. Taycan se tedy může pochlubit nízkou přídí a zádí, stejně jako siluetou připomínající svého sourozence se spalovacím pohonem. Značka zároveň mohla použít separátní jednorychlostní převodovku pro přední nápravu a dvoustupňovou pro zadní, kdy první stupeň je zaměřen na umocnění akcelerace, zatímco druhý na efektivitu. Výsledkem je jeden z nejlepších elektromobilů současnosti, ale za jakou cenu?
U motorů modelu Taycan užila automobilka ze Zuffenhausenu ze 30 procent vzácných kovů, v důsledku čehož jsou agregáty menší a lehčí. Takových prvků používají dnešní elektromobily až 17 a činí ospravedlnitelnost „elektrické revoluce” z mnoha úhlů pohledu ještě komplikovanější. Foto: Porsche
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nejnovější články
- O bobra míň nebude. BMW řadu 4 nezařízne, chce lidi nechat dál si vybírat to, po čem touží
před 11 hodinami - Slovenské létající si naostro vyzkoušel slavný hudebník, dodávky prý začnou už příští rok
včera - Mercedes se kaje a říká, že už nebude lidem vnucovat elektromobily, nechá je si vybrat. Ale kde?
včera - Trápící se Rivian zkouší rozprášit sklady slevami. Zákazníkům konkurence nabízí 117 tisíc Kč, i když prodělává miliony na autě
včera - Někdo si za půl miliardy koupil možná nejkrásnější McLaren F1 a ujel s ním 23 km, teď ho prodává
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva