Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Motory Mercedesu dnes zapalují palivo ve válci hned pětkrát rychle po sobě. Proč?
5.10.2018 | Mirek Mazal
Že je směs paliva se vzduchem po dopravení do válce motoru zapalována svíčkou, ví snad každý. Mercedesy ji ale zapalují hned pětkrát, jaký to má smysl?
Princip fungování benzinových motorů zůstává už po dekády neměnný, dílčí aspekty ale prochází prakticky nepřetržitým vývojem. Triky motorových inženýrů jakoby neznaly hranic a jediným přijatelným výsledkem bylo sladění všech čtyř pracovních cyklů k naprosté dokonalosti. Úpravy se tak nevyhýbají ani fungování automobilových svíček, na kterém zdánlivě není co vymýšlet.
Mercedes ale ukazuje, že je a v nejnovější generaci svých motorů používá řešení s názvem Multispark Ignition. Vtip tkví v počtu jednotlivých zapálení směsi přítomné ve válci, kdy každá ze zapalovacích svíček dá celkem pětkrát po sobě jiskru do směsi vzduchu s palivem. To vše v rámci jediné komprese a v průběhu jediné milisekundy. Smyslem je - jak snad u všech moderních úprav spalovacích motorů - zvýšení efektivity.
Němci sledují výhody takového nastavení hlavně v nízkých otáčkách motoru, neboť při nízkém zatížení je vhodnější mít ve válci co nejchudší směs. Při jejím použití ale dochází ve válci k tvorbě kapes s nízkou koncentrací paliva a pak může být složitější jedním tahem zapálit směs. Opakovaným zážehem lze zvětšit oblast prvotního zápalu, což uspíší hoření v celém objemu válce a zvyšuje konzistenci provozu na chudou směs.
Podle Mercedesu tato technologie spalování sama o sobě stačí na citelné zvýšení celkové účinnosti motoru. Výpočty automobilky ukázaly úsporu paliva o dva procentní body z celkové spotřeby, v kombinaci s vyšším tlakem přímého vstřikování pak o 4 %. To nemusí znít jako hodně, ale málo to opravdu není - například downsizing ze čtyřválce 1,2 na tříválec 0,9 znamená jen osmiprocentní úsporu a co je to za změnu. Vedle toho se čtyři procenta dosažená pouhým jiným fungováním svíček zdají být skoro zázrakem...
Fenske se pozastavil nad tím, proč Mercedes zapaluje směs ve válci pětkrát během jedné milisekundy
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 29 minutami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před hodinou - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera
Živá témata na fóru
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB