Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toto je prý budoucnost pohonu aut. Po létech vývoje má jít letos do výroby
22.9.2018 | Petr Prokopec
Od soustavy s dvěma těmito motory máme čekat 220 koní a ohromujících 2 508 Nm. Ovšem rovněž navýšení neodpružené hmotnosti o 72 kg.
Elektromotor integrovaný do kola v teoretické rovině není novinkou. Vůbec poprvé byla tato koncepce patentována již v roce 1884, až rok nato představil Carl Benz svou tříkolku poháněnou spalovací jednotkou coby první automobil světa. Jenže zatímco německý vynález se ujal, na realizaci projektu Američana Wellingtona Adamse nedošlo dodnes. Existuje totiž řada překážek, které se mnoha firmám i jedincům včetně slavného Ferdinanda Porscheho nepovedlo vyřešit.
V roce 2013 se ale objevila společnost Protean Electric, jejíž vývoji měl slavit úspěch. Její zástupci už tehdy tvrdili, že během dvanácti měsíců začne se sériovou výrobou a komercializací. Jenže místo toho nastalo několikaleté ticho. Nicméně i přesto, že se v mezidobí změnilo pár parametrů, měl nakonec Protean po dlouhých osmi letech vývoje zdárně dojít na konec cesty. A slibuje, že výrobu spustí ještě tento rok.
Pod názvem Protean Drive přitom máme čekat elektromotor integrovaný do kola, pro který existuje řada možných využití. „Může být použit pro elektromobil s pohonem dvou kol, k hybridizaci již existujícího vozu nebo na konverzi dvoukolky na vůz s pohonem všech čtyř kol,“ říká firma. Každý motor má produkovat 110 koní a jejich aplikací do všech rohů lze snadno vytvořit velice rychlý vůz.
Stinnou stránkou celé věci je zásadní nárůst neodpružené hmotnosti. Podle firmy má dvojice elektromotorů vážit 72 kilogramů, což je o třicet méně než v případě ústrojí BMW i3. Nicméně to jej nemá integrováno do nábojů kol. Otázkou tedy je, jak se daný vůz bude chovat na reálné silnici. Protean však tvrdí, že tento problém měl při vývoji na paměti a k ladění podvozku povolal nezávislé experty.
Systémem Protean Drive byl tedy osazen Volkswagen Golf, u kterého byl nakonec nárůst neodpružené hmotnosti úspěšně zvládnut, testovací vůz se pak vyznačoval stejnou jízdní dynamikou, jakou nabízí sériový Golf GTE. To dává firmě dostatek sebedůvěry k prohlášením o zahájení výroby již v letošním roce. Zpočátku bude operovat pouze na čínském trhu, kde bude v první fázi vyráběno pět až deset soustav týdně.
Protean udává, že kompaktní rozměry elektromotoru jej činí vhodným pro kola ve velikostech od 14 palců. Kromě toho eliminace převodovky redukuje třecí ztráty o 6 až 8 procent ve srovnání s konvenčním elektromobilem s pohonem jedné nápravy. Navíc tu pak máme i mnohem větší efektivitu hnacího ústrojí, které díky integraci do náboje kola daleko lépe využívá rekuperace brzdné energie. A v případě použití čtyřech motorů vznikne nejdokonalejší představitelný pohon všech kol - pro to všechno má jít o budoucnost pohonu aut. Otázkou ovšem je, jak vzdálená budoucnost to je.
Už současné elektromobily trápí vysoká cena, která tu má být pochopitelně ještě citelně vyšší. Právě ta by mohla být kamenem úrazu, neboť ústrojí je tak vhodné spíše pro vozy určené pro movitější klientelu. Ta je ale náročnější v požadavcích na komfort i výkon a obojímu neodpružená hmotnost s výkonovým maximem každého motoru dává jasné limity. Uvidíme tedy někdy na sklonku roku, zda firma opravdu všechny nesnáze vyřešila.
Aktuálně tak jen dodáme, že ústrojí Protean Drive je popisováno jako „obrácené“. Běžně jsou permanentní magnety namontovány na rotoru, který je obklopen statorem sestávajícím z cívek. Zde rotuje vnější část, zatímco stator najdeme uvnitř. Elektrická jednotka operující na bázi střídavého proudu se tak obejde bez převodovky, může pohánět kolo napřímo a díky tomu může být integrována i do již existujících vozidel bez nutnosti náročného přepracování.
Takto se Protean Drive prezentuje nyní...
...a tyto obrázky už jsme viděli v roce 2013. Elektromotory integrované do kol by se ale letos měly stát realitou
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024 - Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024 - Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024 - Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024 - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva