Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toto jsou nová turba pro benziny i diesely. Jedním trikem zvýší výkon, sníží spotřebu
26.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Zatím BMW a Opely, později i auta dalších značek by měla těžit z nových turba jejich největšího výrobce na světě, firmy Honeywell.
Přeplňované benzínové motory čeká novinka - turbodmychadlo od firmy Honeywell, které má přinést více výkonu a méně spotřeby i emisí, a to jedním jednoduchým trikem. Vypadá to jako internetová reklama, která se tváří být článkem, ale skutečnost by neměla být jiná.
Nové turbo je typu twin scroll a je určeno pro benzínové čtyřválce od 1,5 litru objemu. Montováno bude na dvoulitrové řadové čtyřválce a bude schopno z motorů dostávat o 10 kW na litr víc než dosud, tedy prý přes 100 kW, resp. 136 koní. Litrový točivý moment se má zvednout ze 175 Nm/l na více než 200 Nm/l.
Největší změnou je nový, elektronicky ovládaný obtokový ventil, jehož samotný ventil s ovládacím ramenem tvoří jeden kus kovu. Běžně jsou tyto díly tvořeny třemi částmi. Tím, že je Honeywell vyrobil jako jeden kus, podle vlastních slov snížil hluk o 5 - 10 decibelů a snížil spotřebu paliva až o 0,5 %. To při spotřebě 10 l/100 km znamená 0,05 litru, opravdu ne moc. Ale také to není nic.
Podstatnější může být je, že nový design obtokového ventilu umožňuje přesnější a rychlejší řízení a také o 50 % menší opotřebení. Má též efekt ve zkrácení doby potřebné k zahřátí katalyzátoru, i když si nejsme jisti, jakým způsobem; Honeywell to nevysvětluje. A protože normované testy emisí začínají vždy se studeným motorem, tenhle bod je podstatný.
Honeywell nové turbo představil na frankfurtském autosalonu spolu s druhou novinkou, tentokrát pro dieselové motory. Nové turbo pro diesely má variabilní geometrii lopatek a dvoustupňový obtokový ventil, opět s elektrickým ovládáním. Přinést má víc tlaku v širším pásmu otáček; točivý moment by měl vzrůst o 10 %. A samozřejmě, hovoří se i o snížení emisí oxidů dusíku až o 20 % a spotřeby 10 %.
První zmíněné nové turbo míří primárně do dvoulitru od BMW, druhé má debutovat v 1,6litrovém dieselu pod kapotou Opelu Astra. Kdy uvidíme novinky pod kapotami dotčených aut, zatím nevíme. Také není známo, jak a jestli vůbec se změnila cena nových turbodmychadel. Pokud ale budou skutečně tak zajímavá, jak Honeywell slibuje, jejich větší rozšíření nebude otázkou dlouhé chvíle...
Nové turbo pro benzínové motory ukázal Honeywell zatím jen na jednom obrázku...
...to i novinka pro diesely vychází ale z už lépe popsané architektury třetí generace moderních turbodmychadel této značky
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nejčtenější články
- Nová Toyota Taisor vypadá všelijak a jmenuje se podobně, ale za 217 tisíc Kč?
5.4.2024 - Krachující Fisker je vážně zralý na odstřel, podle úřadů už neumí ani pořádně přidělat autům dveře
5.4.2024 - Staré kousky nové doby: Renault dal klíčovému Capturu jen facelift ve chvíli, kdy měl vyhlížet novou generaci
5.4.2024 - Hybridní BMW řady 3 se na letišti postavilo dieselovému a benzinovému bratrovi, nemělo to dělat
5.4.2024 - Tesla uznala, že blafovala. Zájem o její auta uvadl, sklady jsou plné, už tři dny po zdražení rozjela slevy
5.4.2024