Toyota si nechala patentovat novou manuální převodovku. Má zvláštní funkce

Japoncům se asi manuální převodovka zdá být příliš manuální, a tak k ní přidají i jakýsi automatický prvek. Vnímat jej lze pozitivně i negativně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Toyota si nechala patentovat novou manuální převodovku. Má zvláštní funkce

8.8.2017 | Marek Bednář | 20 příspěvků

Japoncům se asi manuální převodovka zdá být příliš manuální, a tak k ní přidají i jakýsi automatický prvek. Vnímat jej lze pozitivně i negativně.

Manuální převodovky se vyznačují tím, že nechávají všechno na řidiči - ovládání spojky, řazení, rozjezdy, prostě všechno. Včetně potenciálních chyb - s automatickým řazením se vám nestane, že byste netrefili kvalt směrem nahoru, že byste při deceleraci příliš brzy zařadili nižší stupeň, že byste při dobržďování zapomněli vyřadit nebo že by vám auto „chcíplo” při rozjezdu. Paradoxně i proto má řada lidí manuály radši - můžou si to všechno dělat podle sebe.

Toyota si ale nyní nechala patentovat nové řešení manuální převodovky, které k běžným možnostem přidá jistou ochranu proti některým opravdu vážným chybám řidiče, jako je podtáčení nebo přetáčení motoru a měla by se sama postarat i o část řazení. Změna převodových stupňů (tedy většina změn...) ale má být pořád na řidiči - zůstávají tu tři pedály i klasická kulisa řazení.

Patent, o který Toyota v USA zažádala, popisuje elektronickou řídící jednotku, která umí ovládat spojku a zčásti i převodovku auta s normální manuálním řazením. Klíčové úkoly řídící jednotky jsou dva.

Jednak za určitých okolností zvládne zabránit nechtěnému zařazení špatného převodu. To se má dít pomocí zámků, které nedovolí řidiči pohnout řadicí pákou určitým směrem - v podstatě zamkne ty převody, jejichž zařazení by za současné rychlosti jízdy znamenalo přetočení nebo podtočení motoru.

A jednak je převodovka schopna za jiných okolností sama úplně vyřadit rychlost. Může se tak dít opět kvůli ochraně motoru či převodovky, hlavní cíl je ale jiný - zajistit i bez snahy řidiče tzv. plachtění, zkrátka jízdu na neutrál z kopce v momentě, kdy řidič jede se zařazenou rychlostí tak, že stejně jen spotřebovává palivo a v podstatě ničemu tím nepomáhá. Jestli bude systém vyřazovat i při snaze brzdit motorem na vysoký kvalt (tehdy je spotřeba nulová), nevíme.

V každém případě má tento systém slušný potenciál lepší ochrany pohonného ústrojí před neumělými řidiči. Ovšem, jsou tu i nevýhody, jako u automatického cokoli. Předpokládáme ovšem, že by tuto funkci mělo jít vypnout, stačilo by k tomu jedno tlačítko někde poblíž řadicí páky. V patentu se ale o ničem takovém nehovoří.

Návrh přesto může znít zajímavě - pořád máte v rukou auto s manuální převodovkou, ale když ho někomu půjčíte, nemusíte o něj mít tak velký strach, protože tento elektronický systém má potenciál zachránit docela dost. Jaký je váš názor?

Toyota si nechala patentovat novou manuální převodovku. Má zvláštní funkce - 1 - toyota patent pojistka manualu 01Toyota si nechala patentovat novou manuální převodovku. Má zvláštní funkce - 2 - toyota patent pojistka manualu 02Toyota si nechala patentovat novou manuální převodovku. Má zvláštní funkce - 3 - toyota patent pojistka manualu 03Toyota si nechala patentovat novou manuální převodovku. Má zvláštní funkce - 4 - toyota patent pojistka manualu 04Toyota si nechala patentovat novou manuální převodovku. Má zvláštní funkce - 5 - toyota patent pojistka manualu 05Toyota si nechala patentovat novou manuální převodovku. Má zvláštní funkce - 6 - toyota patent pojistka manualu 06Toyota si nechala patentovat novou manuální převodovku. Má zvláštní funkce - 7 - toyota patent pojistka manualu 07Toyota si nechala patentovat novou manuální převodovku. Má zvláštní funkce - 8 - toyota patent pojistka manualu 08
Tahle schémata ukazují výše popsaný způsob fungování nového řešení Toyoty

Zdroj: Motor1

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 20 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše


Reklama