Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toyota ukázala nový motor a převodovky až s 10 stupni, jde po nízké spotřebě
7.12.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Japonská automobilka začne od příštího roku montovat pod kapoty svých aut 2,5litrový čtyřválec, stejně jako osmi- nebo desetistupňový automat.
Ve světle příchodu stále přísnějších limitů spotřeby i emisí Toyota aktuálně představila nový hybridní systém, nový 2,5litrový čtyřválec a dvě nové převodovky - osmistupňový a desetistupňový automat. Všechny novinky souvisejí s modulární platformou TNGA (Toyota New Global Architecture), na které již stojí nový Prius. Architektura ovšem počítá nejen se zástavbou pohonu předních kol, ale také se zadokolkou či čtyřkolkou.
Nové pohonné ústrojí má obecně umožnit 10procentní nárůst výkonu a 20procentní pokles spotřeby. Do roku 2021 by jím přitom mělo být vybaveno zhruba 60 procent celkové produkce značky, jenž zamíří na domácí trh, do Spojených států, Evropy i Číny. Se zahájením montáže se počítá již v příštím roce, přičemž jedním z prvních modelů velmi pravděpodobně bude chystaná Toyota Camry.
Od obecného popisu se můžeme přesunout ke konkrétnímu, a to rovnou k 2,5litrovému čtyřválci. Ten spadá do rodiny Dynamic Force Engine, přičemž vychází z již existujícího agregátu 2AR-FXE. Patřit přitom bude k nejefektivnějším motorům na trhu, neboť termální účinnost u ryze benzinového provedení dosáhla na 40 procent, v případě hybridního pak na 41 procent.
Jelikož dojde ke snížení ztrát energie způsobených vnitřním třením komponentů, zamíří na kola mnohem vyšší výkon. Zároveň lze očekávat snížení spotřeby, kdy zmiňovaná Toyota Camry 2018 cílí na méně než sedmilitrový průměr (dle metodiky EPA). Nic bližšího ale již značka nezmiňuje, zamířit tedy můžeme k novému hybridnímu systému.
Ten byl představen pod názvem Multistage Toyota Hybrid System II, přičemž oproti stávajícímu ústrojí počítá s menšími rozměry, nižší hmotností a vyšší účinností. Opět je přitom jeho součástí 2,5litrový benzinový čtyřválec, nicméně koncepce počítá především s pohonem zadních kol. Očekávat přitom máme lepší odezvu již od nulových otáček.
Mimo to hybridní ústrojí počítá s větší kapacitou lithium-iontových baterií. Elektromotor navíc nebude sloužit pouze jako generátor, tak jako dosud, nýbrž umožní také jízdu čistě na elektřinu. Dojezd by přitom měl činit „60 kilometrů a více“. Také v této oblasti ale již další konkrétní údaje chybí, ve finále tedy můžeme probrat nové převodovky.
Jak osmistupňový automat, tak i ten desetistupňový již mají určenou první „destinaci“. Skříň s menším počtem rychlostí totiž zamířila pod kapotu Toyoty Highlander, tu druhou pak užívá Lexus LC500h. Japonská automobilka přitom dodává, že Direct Shift-8AT i Direct Shift-10AT počítají s nižším třením a inovovaným konvertorem pro lepší odezvu.
Desetistupňový automat má přitom řadit tak hladce, že „je vhodný pro prémiové vozy s pohonem zadních kol“. Očekávat jej tedy máme v příštích Lexusech GS a LS. Tím nám ale motorická expanze značky nekončí, do roku 2021 totiž Toyota představí 17 verzí devíti nových motorů, 10 verzí čtyř převodovek a 10 verzí šesti hybridních systémů. Ty přitom mají snížit „emisní stopu” značky o 90 procent do roku 2050.
Toyota představila nový 2,5litrový motor, vylepšený hybridní systém a osmistupňový či desetistupňový automat
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024 - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
6.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nová pravidla od roku 2027 včera 17:19
- Petr Najman si ze Slováckého okruhu odváží dvě trofeje včera 09:45
- Zanáška si spravil chuť, ve Starém Městě si vyjel podium včera 09:21
- König v prvních závodech IDM nebodoval 6.5.2024
- Na Sachsenringu pokračovalo MS-Side 6.5.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli auto od Xiaomi se vzhledem i dynamikou Porsche za cenu Škody. Je prý jen dobře, že se sem nedováží
včera - Oprava nepatrného ťukance na elektrickém Rivianu vyšla majitele tak draho, že místo ní mohl mít celé nové auto
včera - Němečtí rodiče odmítají domácí auta jako vozy pro rodinu, v anketě s 25 tisíci respondenty dali přednost Škodě
včera - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Ex-manažer Audi promluvil: Firma vsadila na špatného koně, ignoruje zákazníky, zabíjí klíčová auta a utápí se v byrokracii
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva