Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Tradiční brzdy možná nahradí elektromagnetická pole s kondenzátory
22.3.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Vědci si myslí, že bychom mohli někdy v budoucnosti vyměnit klasické brzdy pracující na principu tření za generátor napětí a superkondenzátory.
Vzpomenete si ještě na systém i-ELoop? To je v pořádku, nejsme chodící encyklopedie, takže jen trochu osvěžím paměť. Jde o chytrý počin Mazdy, která místo obvyklé rekuperace energie inteligentním ovládáním alternátoru a ukládání přebytečné elektrické energie do akumulátoru hodlá ve svých vozech dobíjet kondenzátor.
Takto získaná energie se pak nevrací zpátky ve formě síly urychlující automobil vpřed, na to jí není dost, ale je využívána čistě pro pohon klimatizace, audia a dalších elektrických systému, včetně dobíjení akumulátoru. Mazda tvrdí, že jejich technika dokáže v hustém provozu ušetřit deset procent paliva a už letos plánuje její sériovou aplikaci (první bude patrně šestka vycházející ze studie Takeri, která i-ELoop testovala).
Co když bychom ale měli daleko výkonnější kondenzátory? A jak bychom je mohli využít v automobilech?
Zní to zatím trochu jako sci-fi, ale podle internetových stránek Physorg a Motorautority bychom něco takového mohli používat nejen ke krátkodobé, velmi intenzivní akceleraci auta, ale opačným směrem také k natolik intenzivnímu zpomalení vozu při nabíjení, že by nepotřeboval klasické brzdy na principu tření.
Jak asi tuší i méně technicky zdatný čtenář - hi-tech karbon-keramické odvrtávané kotouče s vnitřním chlazením a x-pístkovými třmeny v principu nefungují jinak než dřevěné kolo zpomalované koženým pásem. V obou případech je pro zabrzdění rozhodující tření.
Nevýhodou je samozřejmě nenávratná ztráta energie ve formě tepla uvolňovaná vzájemným kontaktem třecích ploch, nemluvě o opotřebení, průběžném snižování životnosti a nutném promítání do provozních nákladů.
Na druhé straně zde ale máme poměrně vysokou jistotu, že se nám podaří vůz zastavit. Jde onu spolehlivost třecí brzdné síly nahradit brzdícím momentem elektromagnetického pole generátoru? Vědci říkají, že ano a ideálně jim to pasuje do krámu s novým typem superkondenzátorů s tuhým jádrem, vyvíjených univerzitami v Minnesotě a Severním Texasu.
Jejich kapacitory, což je jen jiný výraz pro kondenzátor, jsou vyrobené z nových typů polymerů. PVDF - fluorovaný semikrystalický termoplast - získávaný polymerizací vinylidenfluoridu (a nově využívaný při vývoji piezoelektrických nanogenerátorů) skombinovali s fluor polymerem CTFE. Výsledkem byl kapacitor schopných uchovat až sedmkrát více potenciální elektrické energie než dosud nejlepší kondenzátory.
Velkou výhodou kondenzátorů je způsob ukládání energie, která dramaticky ovlivňuje rychlost jejich nabíjení a vybíjení. Třeba použitelnost elektromobilů je značně limitována právě dlouhými nabíjecími časy, což ale kondenzátory netrápí, protože na rozdíl od baterek neukládají energii ve formě chemické energie, ale přímo elektrického náboje.
Vědci se domnívají, že nové kondenzátory propojené s dostatečně výkonným generátorem/elektromotorem budou schopny zajistit adekvátní zpomalení i rozjed auta vysoce účinnou rekuperací energie. Klasický spalovací motor nebo akumulátory elektromobilu by tím pádem mohly být co nejdéle pozdrženy v ideálním režimu s co nejnižší spotřebou.
Pochopitelně je tady spousta otázek souvisejících s cenou, spolehlivostí, dávkování účinku a celkovou ovladatelností nebo vůbec časovým horizontem zavedení do výroby. Jako myšlenka, třeba i jen k velmi rychlé výrobě přebytku elektrické energie, to ale nezní jako úplný nesmysl. Co říkáte?



Vědci tvrdí, že přeměna pohybové energie na teplo skrze tření by mohla být díky generátoru se superkondenzátorem minulostí
Zdroj: physorg.com, motorauthority.com
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
včeraŘidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
22.6.2025Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
20.6.2025
Nejnovější články
Porsche vyrobilo a pustilo do prodeje dvě drahé „unikátní” 911 se stejným výrobním číslem. Teď říká, že to byl omyl
před 3 hodinamiBez elektrifikace. Automobilky začínají chápat, že prodejním argumentem je dnes pravý opak toho, co roky marně přiživují
před 4 hodinamiZpackaný nový Mercedes SL nikdo nechce. Prodeje padají k nule v Evropě i za mořem, u nás už tam skoro jsou
včeraVW to u rekordního Golfu, který nikdo jiný jako rekordní neuznává, trochu přehnal s červenou. Auto vypadá jako rtěnka na kolech
včeraAsi nikdy nepochopím, jak mohly evropské automobilky dopustit tak ohromný rozklad svých obchodních aktivit
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva