Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Tyto tři prvky dají benzinovým motorům spotřebu dieselů. Jak to dělají?
27.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Jen specifická práce se vstřikováním, zapalováním a ventily motoru umí zvýšit efektivitu benzinových motorů až o 15 %. Je připravena na výrobu.
Technologie vypínání válců se za dobu, co ji výrobci používají, téměř nezměnila. Byla zavedena kvůli úsporám paliva a jak už její název napovídá, jejím hlavním úkolem je při potřebě nižšího výkonu odstavit část válců z provozu. Neumí se ale přizpůsobit, buď motor jede naplno, nebo s vypnutými, předem určenými válci.
Ze spolupráce firem Delphi a Tula nyní vychází nová hvězda snižování spotřeby paliva - technologie Dynamic Skip Fire (DSF), tedy dynamické vypínání válců. Technologie je určena výhradně pro zážehové motory a jejím cílem je přiblížení maximální možné efektivitě zážehového motoru, která by se rázem vyrovnala i dieselům. Výsledkem má být hlavně snížení spotřeby apetitu motoru v rozmezí 8 a 15 %.
Rozdíl oproti konvenčnímu způsobu vypínání válců tkví již ve zmíněné variabilitě. Systém jen „tupě” neodpojí jeden z válců, umí vynechat z cyklu práci jednoho, dvou nebo i všech válců motoru, podle toho, co po autě řidič zrovna chce. Rozhodnutí, jestli daný válec zapálit nebo ne, probíhá těsně před začátkem sací fáze daného válce s ohledem na okolnosti a právě tím je dosahováno vyšší efektivity. Elektronika podle toho ovládá ventily, vstřikovače i zapalování; do válce, který nebude zrovna zapálen, tedy není vstříknuto palivo a svíčka nedá jiskru, mechanika na povel drží v tomto válci uzavřené sací a výfukové ventily.
Podle mluvčího firmy Delphi je hlavním cílem této technologie snížení spotřeby paliva resp. emisí CO2 u benzínových motorů. Může pracovat na motoru s jakýmkoliv počtem válců, testován byl i na tříválcovém motoru, a je prý velmi efektivní u moderních downsizovaných řadových čtyřválců s turbodmychadly.
Výměnou za nižší spotřebu navíc nemá být zhoršení kultivovanosti chodu - systém prý nezvyšuje vibrace motoru, ani když daný válec opět spustí. Také tu samozřejmě je otázka ceny. Podle Delphi bude cena systému pro zákazníka okolo 1 100 Kč za každé procento snížení spotřeby. Maximální, patnáctiprocentní snížení spotřeby touto technologií by tedy mělo auta zdražit asi o 16 500 Kč.
DSF může být použito i u hybridních aut, kde je potenciální úspora paliva ještě větší - údajně 11 - 18 %. Podle Delphi budou motory s touto novou technologií běžet velmi blízko maxima efektivity. A v případě brzdění motorem bude možné deaktivovat všechny válce.
Delphi a Tula představí svou novinku ve finální podobě na letošním Vídeňském motorovém symposiu, které začíná právě dnes. Má být představeno na přeplňovaném čtyřválci o objemu 1,8 litru, který firmy vyvinuly jen pro tuto prezentaci. Později bude představen hybridní pohonný systém s 48V soustavou, kde technologie DSF má zajistit 20% snížení spotřeby.
Kdy se Dynamic Skip Fire dostane do sériových aut, zatím není známo. Podle Delphi je řešení, které bude představené na Vídeňském motorovém symposiu, prakticky ve stavu připravenému pro sériovou produkci. Zda a případně kdy jej automobilky zapracují do svých motorů, zatím nemáme zprávy, ale nedá se čekat, že by touto nabídkou pohrdly - ve světě neustále se zpřísňujících pokut za nadlimitní spotřebu a emise CO2 je takové zefektivnění velmi vítanou věcí, o atraktivitě pro zákazníky ani nemluvě
Toto jsou klíčové části systému DSF - vhodná práce s ventily, vstřikováním a řízením motoru. Jen to má výrazně zvýšit jeho efektivitu, bez dalších úprav samotného agregátu
Dynamic Skip Fire má velký potenciál a chvíli už se o něm mluví. Teď má být prakticky hotový
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 10 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
včera - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva