Reklama

Vědci našli způsob, jak spojit kov se sklem, je to revoluce pro konstrukci i design aut

Kovové a skleněné plochy automobilu jsou dnes striktně oddělené, pojí je obvykle pryž či lepidlo. Možnost je spojit přímo dává dosud netušené možnosti z hlediska konstrukce i designu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Vědci našli způsob, jak spojit kov se sklem, je to revoluce pro konstrukci i design aut

6.3.2019 | Mirek Mazal

Kovové a skleněné plochy automobilu jsou dnes striktně oddělené, pojí je obvykle pryž či lepidlo. Možnost je spojit přímo dává dosud netušené možnosti z hlediska konstrukce i designu.

Skotské vědce dlouho trápila myšlenka spojení skla a kovu do homogenního materiálu. Chtěli dva zcela odlišné povrchy sloučit jakýmkoliv způsobem do částečně skleněného a celokovového stabilního celku. Nalezení řešení by znamenalo průlomovou záležitost zejména pro automobilový průmysl a právě k tomu se nyní výzkumníci z Heriot-Watt University v Edinburghu propracovali.

Profesor Duncan P. Hand se svými kolegy vsadili na laserovou technologii. Skupina vědců vyvinula proces s názvem „ultrarychlé laserové svařování“, který využívá velmi krátké impulsy infračerveného laserového záření, které dokáže spojit dva jinak nesourodé materiály.

Profesor Hand k tomu řekl: „Proces spoléhá na neuvěřitelně krátké impulsy laseru. Ty trvají jen několik pikosekund - pikosekunda za sekundu je jako sekunda ve srovnání s 30 000 léty. Části, které mají být svařeny, jsou umístěny v těsné blízkosti a laser je zaostřen do velmi malého bodu na rozhraní mezi těmito dvěma materiály. Energetická hustota v něm dosahuje megawattových hodnot na ploše několika mikronů.“

Mikroskopické sváry dvou povahově protichůdných materiálů byly údajně podrobeny testování v teplotách od -50 °C až po 90 °C nad nulou. Všechna nově svařovaná místa zůstala neporušena. Výsledky zkušebních revizí ujistily Handa, že spojení je spolehlivé a dostatečně robustní na to, aby se vyrovnalo i s extrémními podmínkami.

Pokud se toto řešení dočká praktického využití, pak možnost přímého svařování například skla a hliníku otevře dosud netušené možnosti konstrukce automobilů. Ty mají dnes kovové a skleněné části striktně oddělené do přímo jen částečné navazujících celků. Možnost plynule přecházet mezi kovem a sklem prakticky kdekoli bez negativního vlivu na torzní tuhost by auta dokonale změnila, i vizuálně.

Vědci našli způsob, jak spojit kov se sklem, je to revoluce pro konstrukci i design aut - 1 - Svarovani skla a kovu objev vedcu 01Vědci našli způsob, jak spojit kov se sklem, je to revoluce pro konstrukci i design aut - 2 - Svarovani skla a kovu objev vedcu 02
Profesor Hand s kolegy z univerzity v Edinburghu...

Vědci našli způsob, jak spojit kov se sklem, je to revoluce pro konstrukci i design aut - 3 - Svarovani skla a kovu objev vedcu 03Vědci našli způsob, jak spojit kov se sklem, je to revoluce pro konstrukci i design aut - 4 - Svarovani skla a kovu objev vedcu 04Vědci našli způsob, jak spojit kov se sklem, je to revoluce pro konstrukci i design aut - 5 - Svarovani skla a kovu objev vedcu 05Vědci našli způsob, jak spojit kov se sklem, je to revoluce pro konstrukci i design aut - 6 - Svarovani skla a kovu objev vedcu 06Vědci našli způsob, jak spojit kov se sklem, je to revoluce pro konstrukci i design aut - 7 - Svarovani skla a kovu objev vedcu 07Vědci našli způsob, jak spojit kov se sklem, je to revoluce pro konstrukci i design aut - 8 - Svarovani skla a kovu objev vedcu 08Vědci našli způsob, jak spojit kov se sklem, je to revoluce pro konstrukci i design aut - 9 - Svarovani skla a kovu objev vedcu 09
...vymysleli revoluční způsob spojení skla s kovem, s konstrukcí i podobou aut může pořádně zamávat

Zdroj: Phys

Mirek Mazal

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama